Calendari solar

Programació de l'activitat

1.

OBJECTIUS:

Es tractaria de seguir l'evolució de les estacions a partir de la construcció d'un rellotge de sol. On la mida de l'ombra anirà variant segons la incidència dels rajos solars en cada estació.

2.

MATERIAL:

- Fullola (com a mínim 50cmx50cm)

- Gnònom o perfil de fusta d'uns 25 cm

- Brúixola

- Llapis

3.

CONSTRUCCIÓ:

1. Es dibuixen a la fullola els punts cardinals i el punt on col·locarem el gnòmon.

2. Es serra el perfil de fusta deixant uns 25cm per fer el gnòmon. El perfil haurà de tenir una base suficientment ampla per sostenir-se per si mateix.

4.

METODOLOGIA:

1ª sessió:

Es fa amb tota la classe.

1. Explicació de com es construeix el calendari i el gnòmon: Per la pròxima sessió es fan grups de 4 o 5 alumnes que construiran un calendari, el millor de la classe serà el que es faci servir.
  2. Explicació de com es prenen les dades: En una zona prou ample (lliure d'obstacles que ens facim ombra) s'explica com s'anotaran les dades al calendari solar. S'ha de tenir en compte:
  • Col·locarem el calendari fent coincidint els seus punts cardinals amb els reals i sempre en la mateixa posició. En aquesta primera sessió amb una brúixola busquem els punts cardinals i els marquem al terra, també fent unes marques on sempre anirà el calendari.
  • Al calendari amb un llapis o amb un gomet farem un senyal al límit superior de l'ombra que projecti el gnòmon. Anotarem la data i l'hora solar (recomanable que sempre sigui la mateixa)

2ª sessió i següents

Construcció dels calendaris.

Ara toca recollir les dades. S’assigna un sistema de torns perquè tota la classe participi en la recollida de dades (es recomana fer parelles d'alumnes). Quan més ampli sigui el període enregistrat millor.

Última sessió

Un cop finalitzat el període de presa de dades s'agafa el calendari solar i es porta a classe. Ara proposem un seguit d'activitats.

5.

ACTIVITATS

ACTIVITAT 1: Recollida de dades

La primera activitat és la recollida de dades. Es pot assignar un sistema de torns per parelles perquè tota la classe participi en la presa de les dades. Quant més ampli sigui el període enregistrat millor.

ACTIVITAT 2: Anàlisi de les dades

Un cop finalitzat el període de presa de dades s' agafa el calendari solar i es porta a classe. Ara hauran de respondre al qüestionari:

a) Quin dia l'ombra és més llarga? Quina estació és?

b) Pinta el sol que creguis és el correcte (has de mirar com és l'ombra)

DIA 1
DIA 2

Tots dos raigs solars tenen el mateix diàmetre de secció i la mateixa energia però degut a la seva inclinació escalfen una superfície diferent. Observa els dibuixos i contesta:

a) Quin raig escalfa una superfície més gran?

b) Per tant, quina superfícies s'esclafarà més ? Per què?

c) Quin dibuix representa el solstici d'estiu?

d) Amb un transportador d'angles i una corda mesura l'angle més gran i el més petit. Per mesurar-lo col·loca la corda a la part de dalt del gnòmon i l'altra extrem al gomet. Ara completa la taula:

Estació
Graus (º) de l'angle
Dibuix de l'angle (utilitza un tranportador d'angles)