OBJECTIUS
GENERALS
-Motivar als
alumnes de 6è en el seu canvi a l'ESO.
-Potenciar l'autonomia
personal de cada alumne.
-Augmentar el nivell
de socialització.
OBJECTIUS CONCRETS
-Conèixer que
fan a l'IES: manera de funcionari tipus d'activitats.
-Augmentar la il·lusió
per anar a l'IES.
-Potenciar la participació
a les activitats que es duguin a terme en el
marc del projecte.
-Potenciar l'autogestió
del grup.
-Incentivar el treball
en petits grups comissions.
-Desenvolupar la capacitat
de relació amb nous companys i amb els adults.
-Fer conèixer
als alumnes les possibilitats d'interacció que ofereix
el seu entorn
social a tots nivells.
METODOLOGIA
Respecte a la intervenció directa amb el grup classe creiem que la metodologia ha de ser mixta entre la pròpiament escolar i la de l'educació en el lleure. Això implica barrejar aspectes d'aprenentatge escolar amb d'altres d'aprenentatge social.
ACTIVITATS CONCRETES (curs 98-99)
- Activitat adreçada al Cicle
Inicial. Els alumnes preparen una "Gimcana Interplanetària"
adreçada als més petits de la mateixa estola. Ells mateixos
són també els que la realitzen i l'avaluen.
-Obra de teatre. Els alumnes preparen i representen a l'escola una petit
obra teatral, de la qual ells han fet el guió.
-Activitat de Crèdit de síntesi: " Descoberta del barri".
Realitzen una descoberta del barri on està ubicada l'escola i l'Institut,
amb una metodologia de treball per comissions molt similar a la que s'utilitza
a l'ESO:
-Exposició del treball del Crèdit de Síntesi.
-Sortida a la muntanya (dissabte). Sortida totalment ubicada en l'àmbit
del lleure i fora de l'horari escolar.
-Ombres Xineses. Preparació i representació per tota l'escola
d'una petita obra teatral mitjançant la tècnica de les ombres
xineses.
-Xerrada amb un ex-alumne de l'Escola Miguel Hernández que ara va
la l'IES Pau Casals per comentar la seva experiència i respondre
a preguntes.
-Edició d'un diari (mes de juliol). Es va elaborar un petit diari
en el que d'alguna manera es recollia tot el que s'havia fet durant el
curs en el marc del projecte. Tot va ser el.laborat pels mateixos alumnes
i es va envia una còpia per correu a cada família.
-Reunió de tancament del projecte (mes de setembre) a l'Institut.
Es reuneix als alumnes que han fet el canvi perquè expliquin i valorin
con ha estat aquest procés i l'adaptació al nou pla d'estudi.
- Paral·lelament s'ha fet un seguiment individualitzat del procés
de matriculació. En un dels casos l'educador hi va haver d'intervenir
per tal d'assegurar que l'alumne fos matriculat
CRITERIS D'AVALUACIÓ
Primer
s'ha fet una avaluació inicial que s'ha elaborat conjuntament
amb l'educador/a i el tutor/a del grup de 6è de Primària.
A partir d'aquesta avaluació inicial es redacta un calendari de
propostes d'activitats a desenvolupar durant el curs en funció
d'aquest grup d'alumnes de 6è.
A més durant el curs s'ha anat fent una avaluació formativa
per
tal d'assegurar el bon transcurs del projecte. Aquest avaluació
formativa es desenvolupa a partir de les valoracions conjuntes educador/a-tutor/a,
educador/a-grup i entre els mateixos components del grup.
Per últim. i durant el 1r trimestre del curs següent, quan
els alumnes ja estan a l'ESO , s'ha portat a terme una avaluació
final del projecte. Bàsicament el tipus d'avaluació es el
qualitatiu. El que s'ha intentat és fer una anàlisi detinguda
dels objectius proposats i els seu nivell d'assoliment a partir de l'estudi
dels següents àmbits:
-Valoració dels alumnes de 1r d'ESO.
-Valoració dels professors/es de l'IES mitjançant el full
de valoració.
-Valoració extreta de les opinions dels pares
-Valoració de les activitats proposades.
Les eines que s'utilitzaran
per dur a terme aquesta avaluació seran:
-L'observació directa tant del grup-classe com dels pares.
-Full de valoració passat per l'Institut als alumnes de 1r d'ESO.
-Les opinions de tots els agents implicats en el projecte.
CONCLUSIONS
Les activitats que s'han dut a terme en el transcurs del projecte han estat
força encertades. S'ha buscat un interès que fos més
ó menys col·lectiu (teatre) i s'han aprofitat també
per treballar aspectes d'aprenentatge i aspectes purament socials que,
d'alguna manera, incidiran en el seu desenvolupament i en la seva preparació
pel canvi de centre i adaptació al nou pla d'estudi.
Totes les activitats han estat treballades des d'una perspectiva lúdica
aprofitant també alguns recursos per treballar de la manera com
es desenvolupa en el pla d'estudi de l'ESO. S'ha potenciat el treball en
petits grups (comissions) ja que es creu que és una manera molt
valuosa de treballar l'autogestió.
D'altra banda és molt important fer conèixer totes i cadascuna de les activitats realitzades. El fet de mostrar a l'escola el seu treball i la resposta d'admiració que han rebut per part de l'escola ha servit per augmentar la seva autoestima i incrementar el seu interès i motivació per anar a l'Institut.
S'ha fet una valoració molt positiva de la relació que s'ha establert amb l'Institut, sobretot aquelles activitats en que s'han posat en relació directament a l'alumne amb el centre, per això creiem que cal apostar més fort perquè s'incrementin el tipus d'activitats que reporti informació sobre els IES. A més a més creiem que que aquest tipus d'activitats han activat tots aquells objectius que tenen a veure amb la motivació de l'alumne a experimentar el canvi de centre i possibilitar a l'hora l'assoliment de l'objectiu considerat com un dels principals.
Es destaca també com a molt important tot allò que s'ha aconseguit a nivell de socialització. Creiem que s'ha aconseguit un bon nivell de cohesió grupal, però a la vegada aquesta bona unió de grup no ha impedit que els alumnes un cop a l'ESO, hagin sabut establir un bon lligam amb els alumnes d'altres escoles i amb els mateixos professors/es de l'Institut.