Què
és?
Es tracta d'una experiència
pilot relacionada amb el pas dels alumnes de 6è d'Educació
Primària a de Secundària.
Un educador extern
al Centre amb col·laboració de el tutor/a del grup de
6è, la direcció de l'escola i Serveis Socials de la zona
(URBAN), treballa amb els nens/es de 6è a partir d'activitats que
es desenvolupen tant a dins de l'horari lectiu com fora d'ell, per
tal d'apropar-los encara més als recursos dels que disposa els seu
entorn i alhora preparar-los i motivar-los per seu pas a l'IES.
Hipòtesi de treball
Partim de la base que si treballem aspectes dinamitzadors del grup-classe vers una actitud positiva de canvi i motivació, conjuntament des de l'àmbit pròpiament escolar i l'àmbit del lleure, és possible que es modifiquin actituds negatives que incideixin en una millora del rendiment escolar i, per tant, en un interès més elevat per continuar els estudis un cop fora del Centre de Primària.
D'altra banda, considerem imprescindible incidir en aquests aspectes per tal de realitzar una tasca de prevenció de l'absentisme escolar.
Agents implicats
-Els alumnes de 6è d'Educació Primària.
-Els pares i mares de 6è.
-L'escola Miguel Hernández.
-L'IES Pau Casals.
-El Programa Urban.
-L'educador/a de "El Pilot dels 12".
La idea va sorgir, ara
farà 3 anys, a partir de copsar el nivell d'angoixa que expressaven
el pares de 6è pel canvi i la necessitat que sentíem com
a Centre de lligar al màxim possible aquest pas que considerem tant
important (el pas de Primària a Secundària). Val a dir, que
en aquells moments pensàvem amb un grup de 6è que presentava
molts problemes de relació i comportament tant dins de l'escola
com fora d'ella.
Ens preocupava que algun
dels nostres alumnes es quedés pel camí (absentisme), i d'altra
banda ens feia il·lusió treballar en la línia d'apropar
cada cop més les relacions amb els IES de la nostra zona, de manera
que el fet d'arribar a final de 6è no representés un trencament
radical amb aquells alumnes que nosaltres havíem treballat durant
9 anys, que hi poguéssim tenir alguna referència de la seva
adaptació, aprenentatge..... com a mínim durant el primer
trimestre.
Així
doncs, aprofitant el fet que la nostra escola està immersa dins
la zona que compren el PROGRAMA URBAN vam
decidir conjuntament amb l'Equip Social de l'URBAN (Coordinadora i educadora),
i l'AMPA de l'escola dissenyar aquest projecte que vam anomenar "EL
PILOT DELS 12" , ja que es tractava d'una nova experiència
i abarcava aquest tram d'edat.
El nostre projecte es va aprovar. Així doncs, un cop resolt el tema econòmic calia buscar quina persona complia aquells atributs que nosaltres havíem pensat que seria l'educador encarregat de tirar endavant aquest projecte.
Tot aquest entramat de gestió no va ser fàcil; Així doncs, un projecte que es va pensar per ser aplicat el curs 97-98 amb un grup de 6è concret, no va començar a funcionar a ple rendiment fins el curs següent: curs 98-99.
Creiem que la persona
que ha de dur a terme el projecte ha de ser un educador/a extern tant a
l'escola com a l'Institut i que el seu posicionament estigui precisament
en aquest impàs de Primària a Secundària.
L'educador/a ha de disposar
de criteris pedagògics i eines per treballar aspectes lúdics
amb un elevat grau de connexió amb l'entorn social del noi/a.
A més, l'educador/a
ha de ser un referent tant per l'alumne, com pels pares i les institucions
educatives escolats i socials del barri.
Per poder dur a terme
"El Pilot dels 12", el primer que l'educador/a ha hagut de realitzar és
un estudi del barri on es volia intervenir, en aquest cas els barris de
"La Salut, LLefià i La Pau" (La nostra escola està immersa
al barri de "La Pau", al costat del barri del "Fondo" de Sta Coloma de
Gramanet). Això suposa fer una relació de tots els recursos
dels que disposa el barri i poden ser d'utilitat per el projecte, a més
de fer un estudi acurat de tot l'entramat social que es pugui donar dins
del mateix.
D'altra banda l'educador/a
hagut de fer un estudi de tots els agents que incideixen directament en
el desenvolupament del projecte - en el nostre cas, conèixer l'escola:
CEIP Miguel Hernández, els IES de la zona i el Programa URBAN-,
conèixer la seva ubicació dins del barri i les relacions
que hi ha entre ells.
Els OBJECTIUS de
treball es plantegen a 3 nivells:
1.- Des del GRUP-CLASSE
2.- Des dels PARES
3.- Des de l'ESCOLA i INSTITUT.
En tots ells hi és bàsic la tasca de l'educador i la intervenció en major o menor grau del tutor/a, equips directius i URBAN.
Per abordar el treball
amb cadascun d'aquests grans blocs, s'ha tingut en compte els elements
bàsics de qualsevol programació: Determinar el tipus de
METODOLOGIA, pensar els CRITERIS D'AVALUACIÓ, el.laborar un llistat
d'ACTIVITATS concretes i en darrer lloc fer-ne les CONCLUSIONS.
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
![]() |
TEMPORALITZACIÓ
DE LES ACTIVITATS DE L'EDUCADOR/A
A continuació es presenta una descripció de les accions principals que s'han dut a terme durant eles 2 cursos que esta en funcionament el Projecte. Les activitats es detallen trimestralment i tenint en compte els agents a qui van adreçades, és a dir: Escola, Pares i IES.
Les accions que es presenten poden ser replicables de forma independent al context on s'implementi el programa ja que s'ha intentat extreure les accions que considerem essencials per tal que aquest pugui aplicar-se amb coherència. S'han eliminat, per tant, els aspectes de contingut temàtic de les activitats que en cada cas hauran de ser diferents i adaptats als context social i geogràfic en el que es dugui a terme la intervenció.
1r TRIMESTRE
Pares
-
Reunió de presentació del Projecte amb les famílies
dels alumnes de 6è de
Primària.
-Reunió d'avaluació i tancament del projecte amb les famílies
dels alumnes de
1r d'ESO. Devolució del resultat de seguiment.
Escola
-
Presentació del Projecte als alumnes de 6è d'E.P.
-Inici d'activitats amb l'educador amb la finalitat de conèixer
el grup (entre
ells i amb l'educador, motivacions i interessos dels nois/es, etc...)
I.E.S
-
Reunió per:
- Reprendre el contacte o presentació del projecte si es tracta
de la
primera vegada.
- 1ª valoració qualitativa de com ha estat l'entrada del grup
a l'ESO
(absentisme, incidències, etc.).
- Consensuar el Qüestionari de valoració i seguiment dels alumnes
que han iniciat l'ESO.
- Retorn dels qüestionaris omplerts pels professors de 1r d'ESO a
l'Educador.
- Segona reunió d'anàlisi de les dades obtingudes a partir
del buidatge del full de valoracions i intercanvi d'impressions.
- Reunió amb els alumnes que han entrat a 1r d'ESO per:
- Analitzar com s'han integrat a l'Institut.
- Avaluar què els ha semblat el projecte "El Pilot dels 12"
-Conèixer els seus suggeriments respecte el projecte.
2n TRIMESTRE
Pares
- Reunió informativa del procés de pre-inscripció a l'ESO ( a ser possible amb un membre docent de l'IES). Possibilitat d'assistència de pares i mares dels alumnes del curs anterior per explicar com els ha anat l'experiència.
-Acompanyament a les famílies a la Jornada de Portes obertes organitzada per l'Institut.
Escola
-
Activitat amb els alumnes per detectar els coneixements previs enfront
a
l'ESO:
- Què sabem de l'ESO?
- Que no sabem i ens agradaria saber?.
- Xerrada a nivell d'iguals entre alumnes de 1r ó cursos superiors
d'ESO i els
grup de 6è de Primària.
- Visita a alguna associació, entitats o serveis públics
del barri (biblioteca,
Centre Cívic, Punt d'informació juvenil, etc...). Qualsevol
entitat que els pugui donar a conèixer les possibilitats de treball
i lleure que tenen a l'abast dins el barri.
- Possibilitat de que els alumnes de 6è organitzin una activitat
adreçada als
alumnes més petits de l'escola.
- Inici del treball amb l'educador fora de l'horari escolar.
I.E.S
-
Visita amb els alumnes de 6è a les instal·lacions de l'IES
i , si es possible,
(nosaltres ho hem
valorat com a molt important) realització d'una activitat
organitzada per un
professor/a de l'Institut en el mateix Centre. (P.Ex. fer una pràctica
de C.Naturals al Laboratori de l'IES i explicada per un/a dels seus
professors/es..).
- Seguiment dels procés de Pre-inscripció per assegurar que
tots els alumnes hi siguin pre-inscrits
3r TRIMESTRE
Pares
-
Reunió amb els pares dels alumnes de 6è per:
- Explicar com ha anat el curs.
- Resoldre darrers dubtes sobre el procés de matriculació.
Escola
-
Realització amb els alumnes de 6è d'un treball similar a
un crèdit de síntesi de l'ESO ( ex: "Coneixement del barri").
- Continuació de les activitats amb l'Educador/a fora de l'horari
escolar.
- Activitat lúdica de final de curs (berenar, festa de graduació...)
- Possibilitat de continuació d'alguna activitat fora de l'horari
escolar durant
el mes de juliol.
I.E.S
- Seguiment del procés de matriculació.
- Reunió de tancament i valoració del curs. Establiment de
compromisos pel
curs següent.
En el moment actual en que ens trobem, podem extreure conclusions generals tenint en compte una valoració global pel que fa a l'assoliment dels objectius plantejats pel programa.
A partir de la intervenció mitjançant el Projecte "El Pilot
dels 12" hem aconseguit:
- L'escolarització de la totalitats dels alumnes de 6è de
la nostra escola.
- La disminució d'angoixes i inquietuds dels pares i mares pel que
fa el pas de
Primària a Secundària dels seus fills/es, ja que poden viure
i veure els
seguiment real d'aquest procés.
- L'enfortiment de les relacions entre l'Escola Miguel Hernández
i l'IES Pau Casals. Destacant l'augment de motivació i implicació
en el Projecte de l'IES.
Considerem molt positiu continuar duent a terme aquests tipus d'intervenció per tal d'enfortir les relacions entre l'Etapa Primària i la de Secundària amb l'objectiu final de facilitar aquest traspàs i l'òptima integració dels alumnes a l'IES. Creiem que aquest tipus d'intervenció possibilita lligams de contacte molt positius entre escola i IES.
La possibilitat de continuïtat del programa "El Pilot dels 12" suposaria ampliar-ne l'àmbit d'intervenció a nivell de territori de forma que altres escoles i instituts poguessin gaudir d'aquest projecte. Això suposaria un avenç important en la resolució de les dificultats amb que es troben dia a dia molts Centres de primària i Secundària.
Afirmem la idoneïtat de que aquest projecte faci incidència des d'una vessant social i comunitària i sobretot adaptada a l'entorn on es du a terme la intervenció.