Música i... [AUDICIONS] [COMPOSITORS] [FORMES MUSICALS] [MOVIMENTS]


L'Holandès errant: de la posta en escena

L'òpera de Richard Wagner, L'Holandès errant Fragment de l'Obertura de l'Òpera "L'Holandès errant" WAV, està ambientada a principis del segle XVIII.

Els vaixells d'aquella època similars al que Wagner imagina com "el vaixell fantasma" en la seva òpera, eren del tipus fragata.

Les fragates podien portar un nombre molt variable d'homes.
Depenent dels metres d'eslora i del tonatge la tripulació podia oscil·lar des de 300 fins a 800 homes o més.

Pel que fa a la representació operística, un cor masculí està format tradicionalment per 24 homes.
El precursor dels cors masculins, que es van fer molt populars, va ser la Berliner Liedertafel fundada per Carl Friedrich Zelter (1758-1832), l'any 1809, prenent com a model el nombre de cavallers de la "taula rodona del rei Artús".

Si tenim en compte que l'òpera L'Holandès errant va ser estrenada a Dresde el 2 de gener de l'any 1843 dirigida pel propi Wagner, és de suposar que el cor masculí que formava la tripulació de l'Holandès devia tenir aquest nombre de veus.

Portada de la partitura de l'adaptació per a piano de l'òpera L'Holandès errant de Wagner, on es pot veure representat el "vaixell fantasma" amb les seves veles vermelles.


[HOME] [ÍNDEX]