ELS
COMPOSITORS MODERNISTES CATALANS
La llavor sembrada per les societats corals i el mestratge d'il·lustres compositors romàntics va crear un planter de figures que posaren en els llavis dels nostres avantpassats uns sentiments paral·lels als fets històrics que Catalunya anava vivint. Himnes com El Cant de la Senyera o La Balanguera, sardanes com La Santa Espina o Per tu ploro, cançons com La Mare de Déu o Les Flors de Maig, eren i són un exemple de vitalitat i creativitat úniques d'aquell país dels somnis que es va posar en marxa amb Valentí Almirall, Enric Prat de la Riba i tants altres homes i dones de cultura. El temps del Modernisme no només va ser el moment dels arquitectes, dels polítics, dels artistes plàstics i dels poetes. Va ser l'instant irrepetible en què unes quantes bones persones, creatives i polifacètiques es varen llançar a fer més feliç la vida dels altres. Cadascú des de la seva visió, va aportar el que li va sortir del cor, tot engrescant el país. I aquella Catalunya, que volia ser moderna, amb tot l'esclat de l'electricitat i dels enginys més avançats com el telèfon i el cinema, es va posar a cantar i ballar, en la seva llengua. VIDA i OBRA DELS COMPOSITORS MÉS SIGNIFICATIUS DEL MODERNISME MUSICAL CATALÀ Isaac Albéniz i Pascual (1860-1909) Isaac Albéniz juntament amb Enric Granados, van ser els dos màxims beneficiaris del treball de recerca del patrimoni musical autòcton, de Felip Pedrell. Van excel·lir sobretot en el piano, un piano elucubrant, harmònicament viu i tècnicament complex, però contínuament espurnat de tonades i d'idees completament ibèriques, que sovint tenen títols evocadors d'indrets específics com Triana i El Albaicín. Entre les seves obres més importants cal destacar Iberia (piano), Catalonia (orquestra) i la seva òpera, amb clares influències wagnerianes, Merlín , enregistrada recentment per Plácido Domingo. Josep Anselm Clavé i Camps (1824-1874) Músic
i polític republicà, amic de Narcís Monturiol i Valentí
Almirall. Va culturitzar els obrers en aplegar-los en societats corals.
El primer cor va ser L'Aurora, que va cantar pel Carnestoltes de
Barcelona del 1846 i que des del 1857 va passar a anomenar-se Euterpe. Enric Granados i Campiña (1867-1916) Cantaire
de l'escolania de la Mercè, va estudiar amb Jumet, Pujol, Pedrell
i Viñes i el 1890 va debutar Joan Lamote de Grignon i Bocquet (1872-1949) Fundador
de l'Orquestra Simfònica de Barcelona (1911) va dirigir la Banda
Municipal (1914) i el Conservatori del Liceu (1917). Antoni
Laporta i Astort (1885-1957) Frederic
Longàs i Torres (1895-1968) Antoni
Massana i Bertran Deixeble
de Granados, Marshall, Gibert, Morera i Pedrell, va ser un compositor
original influenciat, a voltes, per Wagner. Apel·les Mestres i Oñós (1854-1936) Polifacètic
artista modernista, d'arrels prerrafaelites, que va conrear amb encert
la literatura, el dibuix i la música. El 1875 va escriure el primer
llibre de poemes Avant i va fer la biografia de Clavé. Lluís
Millet i Pagès Alumne de Rodoreda, Pedrell i Vidiella, va fundar amb Amadeu Vives l'Orfeó Català (1891). Va dedicar la seva vida a la música des de la càtedra de l'Escola Municipal de Música de Barcelona (1896), la Capella de Sant Felip Neri (1897) i l'escolania de la Basílica de la Mercè (1906). Va impulsar la polifonia religiosa renaixentista i va composar l'himne El Cant de la Senyera , amb lletra de Joan Maragall, en ocasió de la benedicció de la senyera l'11 d'octubre de 1896 pel bisbe de Vic. Enric Morera i Viura (1865-1942) Deixeble de Vidiella i Pedrell, va ser amic d'Albéniz, Rusiñol i Maragall i va participar en les festes modernistes de Sitges. Va estrenar la Dansa dels gnoms (1893) i l'òpera La Fada (1897). La seva obra, prolífica, abraça cuplets, poemes simfònics, sardanes, música coral, lírica i una Missa de Rèquiem. La Santa Espina data del 1907 i La Font, de les Cançons de carrer, del 1933, quan la II República el recupera pel seu talent i creativitat. Antoni
Nicolau i Parera Alumne de Pujol i Balart, va ampliar estudis a París i esdevingué famós com a director simfònic del Liceu (va estrenar Athalia el 1876) i de la Societat Catalana de Concerts. El 1900 va dirigir per primera vegada les nou simfonies de Beethoven així com obres d'autors contemporanis. Va ser també compositor de música coral i n'escriví per a poemes de Jacint Verdaguer. La popular Mare de Déu va ser composta amb la lletra simbolista d'Adrià Gual. Jaume Pahissa i Jo (1880-1969) Va estudiar piano amb Laporta i composició amb Morera i va ser un compositor de simfonies i música de cambra. Als vint anys va escriure l'obertura El Combat (1900) i de l'etapa modernista cal citar la comèdia lírica La presó de Lleida (1906) amb text d'Adrià Gual. Amic de molts poetes, musicà versos com Per un bes (1908), de Josep Lleonart. Va escriure, també, articles en revistes com Pèl & Ploma, Revista de Catalunya i Mirador.
Felip
Pedrell i Sabaté La font
del nacionalisme a Espanya és Felip Pedrell, autor que va
començar escrivint melodrames plens d'influències alemanyes
i italianes, però aviat va començar a rebuscar en el patrimoni
musical autòcton. Va remenar per biblioteques i monestirs, va viatjar
pels pobles petits, i de seguida es va veure envoltat de molts joves adeptes.
Un cop publicats els seus estudis musicològics, va voler passar
al terreny creatiu per compondre en un estil "espanyol". L'esperit
compositiu dels grans innovadors no acostuma a ser esplèndid, però
Pedrell va ser el gran llaurador del terreny nacionalista espanyol perquè
uns altres compositors, deslliurats de llaurar, es poguessin dedicar a
sembrar i recollir. Va
escriure lieder com La Primavera que a estimar convida o Cada
vegada que et veig, ambdues del cicle Primavera de Francesc
Matheu. Josep
Ribas i Gabriel (1882/83-1934) Joaquim
Serra i Corominas (1907-1957) Eduard
Toldrà i Soler Deixeble de Millet i Nicolau, va debutar com a violinista a l'Ateneu de Barcelona el 1912 i va formar un quartet tot viatjant per Europa. De la seva obra cal destacar la Suite en Mi Major (1919), el quartet Vistes al Mar (1920), Empúries, sardana de concert (1926), l'òpera còmica El giravolt de maig (1928) i la suite La filla del marxant (1934). La tendra cançó Romanç de Santa Llúcia, data del 1924 i la lletra és de Josep Maria de Sagarra. Josep
Maria Ventura i Casas Més
conegut per Pep Ventura, va ser un intuïtiu autodidacte en el camp
de la interpretació i composició musicals i el responsable
d'innovar el so de la tenora i el model de cobla així com de fixar
els compassos de la sardana. Una de les més famoses és L'Enamorada,
més coneguda pel renom "Per tu ploro", estrenada a Barcelona
el 1872 amb una cobla de 21 músics. En temps del modernisme Joan
Maragall li va posar lletra. Amadeu
Vives i Roig Mestre
de Capella al col·legi Nostra Senyora de Loreto, va fundar amb
Lluís Millet, l'Orfeó
Català. Va fer música coral com L'Emigrant el
1890 amb lletra de Jacint Verdaguer. La Balanguera el 1910 amb
lletra de Joan Alcover, peces líriques teatrals, sarsueles com
Bohemios (1903), Maruxa (1914), Doña Francisquita
(1923), òperes com Euda d'Uriach (1900) basada en una obra
d'Àngel Guimerà i lieder com les Canciones epigramáticas
de 1915-16. |