ELS CÀRRECS RELIGIOSOS

Els magistrats

Alguns magistrats tenen responsabilitats en l’àmbit religiós: a Atenes el principal és l’arcont rei, responsable del calendari religiós i de les festes més antigues com els misteris d’Eleusis i jutge dels processos d’impietat. L’arcont epònim s’encarrega dels festivals religiosos més recents com les Grans Dionísies. Altres càrrecs menors, escollits pels òrgans democràtics, ajuden a organitzar les festes religioses.

Els sacerdots

Els sacerdots estan vinculats a cada santuari i a cada culte. Els sacerdocis tenen en comú amb les magistratures que estan oberts a tots els ciutadans -llevat dels qui tinguin una tara física-, escollits a sorts per a un any i obligats a retre comptes a la fi del seu mandat. Tanmateix alguns cultes concrets, per exemple al santuari d’Eleusis, exigeixen sacerdots pertanyents a unes famílies aristocràtiques determinades, elegits segons unes regles particulars.

Els sacerdots han de tenir cura del culte i del santuari del qual estan encarregats: el seu funcionament, el seu manteniment i la seva tradició. A canvi, a més de rebre les parts dels sacrificis que els corresponien i les ofrenes destinades als déus cobraven un salari força variable segons la importància del santuari.

Els endevins

L’endeví (mantis) era un professional capaç d’interpretar els signes dels déus, un professional pagat, que de vegades pertanyien a una família determinada o havia de complir certes condicions.

Sacerdot, Musée du Louvre, París (S.G.).