Win-Logo

Avança-recula

Les principals ordres que li podem donar a la tortuga són:

Avança (av) i recula (re)

Sempre han d’anar acompanyades del nombre de passes que vols que faci la tortuga.

Pots dir-li av 30 o re 50

Activitat 1:

Anem a fer un joc.

Amb el mínim nombre d’ordres possibles, feu arribar la tortuga just fins al límit de la pantalla.

La primera ordre ha de ser av 20.

Després doneu-li una ordre cadascú de vosaltres. Si us passeu de llarg, l’heu de fer recular.

 

Gira dreta i gira esquerra

La segona ordre important és gira dreta i gira esquerra.

Es pot dir gd (vol dir gira dreta) i ge (gira esquerra). També se li ha de dir un nombre a continuació, per dir-li que giri més o menys. Per exemple gd 30 o gd 120

Activitat 2

Des de la posició inicial feu que la tortuga avanci 30 passes. Després la reculeu 30 passes, per tornar-la a la posició inicial.

Feu que faci un gir a la dreta, i després feu que avanci. A veure si aconseguiu que dibuixi un angle recte (una L)

Esbrineu...

Quant ha de girar per fer un angle recte?

Quant ha de girar per quedar en la posició oposada a la que tenia al principi?

Quant ha de girar per tornar a quedar en a mateixa posició?

 

Activitat 3

Amb això ja podeu fer que la tortuga faci molts dibuixos:

 

Fixa’t que al final la tortuga ha de tornar a quedar en la posició inicial, mirant cap a dalt.

Nota: Amb aquest exercicis és important que aneu fixant-vos en si es tracta de girar a la dreta o a l’esquerra des de qualsevol posició.

 

 

 

Les repeticions.

Quan fem un quadrat estem repetint unes ordres. Saps esbrinar què és el que repetim i quantes vegades?

Quan ja saps què és el que repetim, és molt més fàcil donar l’ordre a la tortuga:

Av 30 gd 90

Av 30 gd 90

Av 30 gd 90

Av 30 gd 90

Rep 4 [av 30 gd 90]

Activitat 4

Fent servir la repetició, fes un quadrat el doble de gran que l’anterior.

Després fes-ne un la meitat de petit que el primer.

Partint de la mateixa posició inicial podem fer dibuixos com aquest:

Activitat 5.

Inventa’t dibuixos que puguis fer amb quadrats, fent servir la repetició.

Activitat 6

Dibuixa un rectangle de 40x60 passes de tortuga.

Fixa’t molt bé en què és el que es repeteix.

Ara fes un altre cop el rectangle fent servir la repetició.

Activitat 7

Prova de fer alguns dels dibuixos de l’activitat 3, fent servir la repetició.

Potser necessitis saber més ordres:

No.llapis: A partir d’aquest moment la tortuga no deixa traç.

Llapis: A partir d’aquest moment la tortuga deixa traç

Goma: Quan passa la tortuga esborra el traç.

 

 

Experimentem amb els angles.

 

Intenta fer aquests dibuixos:

 

 

Ara no sé com introduir l’angle amb logo.

Podria fer avança i recula, gira i torna a fer avança i recula.

L’angle de gir és encara més difícil.

Potser donar figures i endevinar quin angle de gir hi ha?

I després donar angles interns d’un polígon i fer-los calcular l’angle de gir?

 

 

 

 

El cercle. La circumferència.

Escriu i fixa’t en això:

Rep 4 [av 40 re 40 gd 90]

Entens què fa?

Ara prova aquesta:

Rep 6 [av 40 re 40 gd 60]

Fes altres proves.

Pots construir un cercle?

 

Escriu i fixa’t en això:

Rep 4 [no.llapis av 40 llapis av 1 no.llapis re 41 gd 90]

Entens què fa?

Pot servir per fer una circumferència?

 

Procediments

Amb logo podem definir procediments.

Un procediment és un conjunt d’ordres que guardem amb un nom, per tal de poder-les fer servir més endavant. Li has de donar un nom d’una sola paraula, sense espais.

Es grava així:

Proc quadrat

Rep 4 [av 30 gd 90]

Fi

Ja veuràs com a la pantalla de text et diu que ja ha acabat de definir quadrat.

A partir d’aquest moment quan escriguis quadrat, la tortuga dibuixarà un quadrat.

Això va molt bé per poder fer dibuixos com aquests:

Fixa’t en això:

Rep 12 [quadrat gd 30]

Li estem dient que dibuixi un quadrat, giri 30º a la dreta, en dibuixi un altre... i així 12 vegades.

Fes altres proves semblants, fent que després de fer el quadrat avanci i giri.

Pots obtenir dibuixos com aquests:

 

Variables.

Una altra cosa que podem fer als procediment amb logo és introduir variables.

Les variables són quantitats que fem variar.

Imagina’t que volem fer quadrats de diferents mides.

Al definir quadrat tal com ho fèiem ja li dèiem de quina mida ha de ser el costat.

Però també ho podem dir així.

Proc quadrat :costat

Rep 4 [av :costat gd 90]

Fi

La variable en aquest cas és :costat Fixa’t que es fan servir dos punts davant la paraula.

Per dibuixar un quadrat de 30 passes de costat nosaltres li direm:

Quadrat 30

I el programa, al lloc de :costat hi posarà el 30. I construirà un quadrat de 30.

Això ens és molt útil per a fer construccions com:

 

 

A veure si te’n surts.