Recursos en relació amb l'àmbit motor i d'autonomia personal

- L'accés i el desplaçament a través del centre: El centre haurà d'estar adaptat perquè l'alumne es pugui desplaçar i accedir als diferents espais amb el màxim d'autonomia i el mínim esforç. Per fer-ho caldrà eliminar totes les barreres arquitectònics que tingui el centre , per tant, caldrà condicionar-lo i si es necessari disposar de material facilitador de la marxa, així com personal que ajudi als desplaçaments.

Actualment tots els centres escolars de nova construcció segons la normativa vigent han de complir els criteres d'eleiminació de barreres arquitèctoniques que en anys anteriors no es tenien en compte.

El centre haurà de disposar per a facilitar els desplaçament i accés als espais de:

-Passadisos amples en els quals en el cas de cadires de rodes poguin passar amb facilitat a partir d'uns 120-150cm d'ampla.

- Agafadors en els passadissos del centre per tal que l'alumne que tingui dificultats en els desplaçament ho pugui fer de la forma més autònoma possible.

- Poms de les portes de les aules a una alçada d'uns 90 cm del terra i de fàcil obertura.Les portes també han de ser suficientment amples, a partir de 90 cm.

-Es preferible que hi hagi rampes si ho permet l'espai. Les rampes és millor que no tinguin massa pendent, si en tenen és recomanable la col.locació d'una barana. A continuació tenim la fotografia de 2 rampes:

Sense massa pendent i antilliscant.
Amb més pendent i , per tant, amb el suport d'una barana
Rampa interior antilliscant
Rampa exterior segons normativa vigent

- Finestres accesibles per els alumnes que vagin amb cadires de rodes.

- El terra és preferible que sigui antilliscant, llis i nivellat.

- Lavabos adaptats perquè pugui tenir suficient autonomia, per tant, hauran de ser prou amples perquè es pugui desplaçar la cadira de rodes al seu interior i amb agafadors a banda i banda del lavabo perquè hi pugui accedir de forma autònoma. És important també que la pica del lavabo, així com el mirall estiguin a una alçada adequada perquè el nen amb dificultat motriu els pugui utilitzar. És necessari que l'aixeta sigui de fàcil obertura.

Aquí tenim unes fotografies dels agafadors que es poden posar a banda i banda del lavabo.

lavabo amb agafadors
Lavabo amb agafadors

- Pissarres col.locades a una alçada accesible a l'alumne amb dificultats motrius, és a dir, no més amunt de 90cm del terra per tal que també pugui escriure i intervenir.

- Disposar d'una aula suficientment ample per a facilitar els desplaçament lliure de l'alumne amb dificultats motrius, caldrà organitzar les cadires,les taules i altre mobiliari de manera que l'alumne es pugui desplaçar sense trobar obstacles, necessita un espai d'uns 150cm per a fer els girs.

- Sempre que sigui possible fer seure l'alumne en una cadira de l'aula, si no és possible es pot fer en una cadira adaptada i regulable, el mateix succeix amb la taula, si no pot treballar bé amb les taules de l'aula es pot disposar d'una taula d'alçada regulable.

- Pel que fa al material que s'utilitza a l'aula cal que aquest sigui accesible a l'alumne amb dificultats motrius. Que pugui agafar-los i manipular-los facilment. Utilitzar material que no impliqui una precisió motriu important

- Que l'alumne tingui accés a totes les aules i zones de l'escola com pot ser el pati a través de l'eliminació de barreres arquitectòniques gràcies a rampes, ascensors amples i si no es poden eliminar escales i no es diposa d'espai per un ascensor a través decadires amb motors per pujar o baixar d'un nivell a un altre o platformes en les que es pot fixar la cadira de rodes i permet l'ascenció o descensió.

Cadira adaptada amb motor per pujar les escales a través d'una guía.
Es pot veure com puja la cadira deixant enrera l'obstacle de les escales.
cadira amb un guía cremallera per pujar i baixar escales
cadira amb una guía en funcionament

pàgina anterior

Tornar a la pàgina principal