Ajuts tècnics per la comunicació i material per l'aula

- Ajuts tècnics per la comunicació.

És molt important que l'alumne es pugui expressar amb les persones de l'entorn i pugui fer servir el llenguatge per relacionar-se, per aprendre, per crear...Per fer possible això perquè un alumne o persona amb dificultats motrius pugui comunicar-se existeixen els sistemes augmentatius i alternatius per la comunicació. Són recursos naturals o creats amb finalitat educativa i terapèutica amb mecanismes d'expressió diferents a la paraula articulada. Es divideixen en dos grups: Sistemes de comunicació sense ajuda, és a dir, que no es necessita de cap suport per accedir-hi i sistemes de comunicació amb ajuda.

Sistemes de comunicació sense ajuda
Sistemes de comunicació amb ajuda
Gestos d'us comú que es complementen amb altres sistemes. Signes tangibles: objectes reals, parts d'objectes, miniatures..
Gestos idiosincràtics desenvolupats per la persona. Sistemes basats en dibuixos líneals (pictogràfics). Com el SPC amb 3000 signes gràfics
Codis gestuals, signes que tenen correspondència amb la realitat. Imatges: fotografies o dibuixos fotogràfics.
Llenguatge de signes manuals: llengua de signes, comunicació bimodal, vocabulari Makaton, programa de comunicació total. Sistemes logogràfics: combinen simbols ideogràfics i pictogràfics. Com el Bliss amb 100 signes bàsics i també el Rebus.
  Sistemes basats en l'ortografia tradicional.
  Llenguatges codificats com el Braille o el Morse.

Signes de SPC (signes pictogràfics per la comunicació)

Símbols de SPC per treballar a l'aula

Conte del cargol adaptat amb símbos SPC

Conte adaptat amb signes pictogràfics

- Materials per l'aula.

• Per les dificultats de precisió manual: taulers amb peces de velcro per subjectar contes i d'altres objectes.
  • Col.locar a l'aula fotografies o referents que l'alumne pugui senyalar, mirar, indicar...
  • Habilitar el terra o les parets amb colors per ajudar-lo a dirigir-se pels espais.
  • En el cas de que utilitzi plafons de comunicació els signes els pot indicar directament amb la mà,una altra part del cos o indicadors com el capçal-licorni o l'indicador lluminos.
  • Conmutadors que emeten sons per cridar l'atenció en el cas que no pugui parlar.
  • Jocs adaptats modificant els mecanismes que el fan funcionar.
  • Adaptacions per a controlar aparells de ràdio, cassette o CD.
  • Mecanismes per passar les pàgines de llibres i contes.
  • L'ordinador: retardar l'efecte de repetició de les tecles de l'ordinador, substituir la presió simultània de tecles, substituir el ratolí pel teclat numèric, enlentir el ratolí, efecte lupa, teclats reduits o ampiats, taulers sensibles,teclats a través de la pantalla, carcasses pels teclats.
  • Postura: que segui en la mateixa cadira, bipedestadors, tamburet petit per flexionar millor les cames i tenir una millor postura en la cadira.
  • Objectes ergonòmics per facilitar l'utilització d'aquests en persones amb discapacitat i a tots els alumnes en general: safates en comptes de pots per guardar el material.
  • Material especial facilitador: làmines antideslliçants, adaptadors per llapis.

pàgina anterior