Estudi pàgines grogues
Disseny

Problemes i possibles sol.lucions

Amb el primer fulleig d'aquestes pàgines, ens trobem amb que hi ha poca varietat de color. Potser amb més colors, seria més fàcil localitzar un determinat tema buscat amb només un cop d'ull, guanyant a més una visió més agradable del llibre. Els possibles colors a usar podríen ser: el negre amb blanc, groc i vermell o també el negre amb blanc, blau i verd.

negreblancgrocvermell
negreblancblauverd

Seria una bona idea i un gran ajut al'hora de trobar ràpidament el que busquem, amb més abundància de logotips de cada empresa. Si, per exemple, busquem una empresa conegua per nosaltres, només sabent les pàgines de la secció, de seguida la localitzem, veient el logotip de l'esmentada empresa. També facilitaria les coses fer-ho amb els mateixos colors que el logotip inicial de l'empresa.

Podria ser interessant, poder diferenciar amb un cop d'ull les diferents seccions que existeixen, com per exemple :

GASTaronja
AIGUABlau
JARDÍVerd

També es podria fer una cosa similar, diferenciant les lletres de l'abecedari en colors o gammes de colors, per exemple:

De la A a la GGamma de roses
De la H a la NGamma de verds...

Els sectors que anuncien diferents empreses o productes, podrien estar més agrupats, amb un petit espai entre sector i sector, per tal de no fer-se un embolic. També les lletres que diferencien cada sector, haurien d'estar en un altre color vistós i en majúscules.

Igualment, seria més agradable per la vista a l'hora de buscar una empresa determinada, que hi hagués més espai entre el que són els anuncis i les adreces i telèfons, que és el que interessa finalment als usuaris. Una altra opció seria posar primer tots els anuncis i logotips, i després en un curs espai to el que fa referència a com hi podem arribar o a on trucar.

Es podríen eliminar els mots estranys o massa cultes i paraules adquirides d'altres llengües ja que les pàgines van adreçades a tot tipus de persones amb un nivell de cultura molt variat.

Un gran problema és que hi ha més publicitat que informació de les empreses o productes, mentre que el lector vol, per ordre d'importància és:

A l'índex del principi, si es vol buscar quelcom per la lletra inicial, aquesta no es veu amb claredat. Es podria dibuixar amb color més fosc i amb espai a dalt i a baix per visualitzar millor.

En la secció de Telèfons d'interès general, hi ha un error força notable pels usuaris:

SIDA Turisme Generalitat INEM Ajuntaments

Potser un resident a Catalunya, pot arribar a interpretar aquests signes; però per un estranger resident, aquest simbols són difícils de lligar amb el seu significat. Una solució possible seria representar el INEM amb els colors del seu logotip. D'alguna manera aquests signes hauríen d'ésser internacionals perquè tothom els pugués entendre.

Els números que conten les pàgines (Posició A), no es veuen i hauríen d'estar en un lloc visible (Posició B).



A cada canvi de secció o apartat de determinades empreses o productes, seria interessant posar un anagrama entenedor al costat del que s'anunia, com per exemple :

Farmacioles Butons Botigues de núvia

Les direccions i els telèfons podríen estar més destacats, per exemple, en negreta i amb la lletra i numeros més grans o en un altre tipus de lletra que ressalti per sobre els anuncis.

La frase "continua a la pàgina següent", surt molt freqüentment a les pàgines. Com sempre, ja que intentem fer aquestes pàgines més legibles i entenedores, amb molts gràfics i en llenguatge universal, aquesta frase tan repetida es podria canviar per un símbol unificador.

Mitjançant un exemple real, podem analitzar una altra característica de les pàgines grogues: A la pàgina 1555, després de panys i ferradures, trobem primer un anunci, la frase del punt anterior i després un reqüadre molt petit que diu "Pàgs. grogues, la guia més llegida"; Aquest cas pot confondre al lector en temes que no l'interessen ja que la frase no serveix respecte al tema vital de les pàgines. Aquests aspectes es podríen estalviar i es guanyaria en qüestió de viaulitzar més ràpid.

Entre els anuncis, adreces, telèfons, informacions... sobre les empreses o els productes, hi ha espais que omplen amb anuncis molt repetits sobre clíniques, salut, precaucions, ecologia... Com que no quedaria gaire bé deixar aquests espais en blanc, com a mínim, es podríen recuadrar en colors més visibles amb un color únic a totes les pàgines, d'aquesta manera es podria discriminar entre les informacions que no són necessàries respecte l'objectiu principal de les pàgines grogues.

La frase "Consulte el índice de actividades al principio de la guia" surt a totes les pàgines del llistín.

Crec que és una exageració i que només posant-la una vegada ja n'hi ha prou o almenys cada cert interval de pàgines. Es podria fer de forma més visible, ocupant més lloc a on sigui escrita, o amb lletres grans.

Una altre factor que el veiem mitjançant un exemple real es troba a la pàgina 0370, on hi ha dos anuncis idèntics de la mateixa empresa, un sota l'altre. Això no és estrictament necessari, a més l'espai que restaria, si no hi hagués l'anunci repetit, podria ser útil perquè les adreces i telèfons estiguéssin més separats i, per tant, es pogués visualitzar millor.

Un altre situacó important es pot trobar en un fet concret: Si es busca una calaixera, l'índex ens portarà a la pàgina 3700=mobles. i d'aquí ens envia a antiguitats. Aquest cas es repeteix en molts casos, és a dir, buscant una cosa concreta anem a parar, en principi, a una de diferent.

Un altre exemple real és el següent: Estant a la pàgina 2940, i després de girar a la següent, buscant adreces i telèfons dels lampistes, ens trobem amb grans anuncis repetits que ens fan perdre el fil; i per tornar a enganxar amb el tema que estàvem buscant s'ha de mirar i rebuscar massa.