C O N T I N G U T S
O. PRESENTACIO.
A. INTRODUCCIO.
. . 1
B. JUSTIFICACIO
DE LA TESI. . . 15
I. L'ORGANITZACIO ESCOLAR I LA
DEPARTAMENTALITZACIO. . . 25
A. LA PROPOSTA
DE LA DEPARTAMENTALITZACIO. . . 31
1. Els trets generals . . . 31
2. Els objectius dels departaments. . . . 36
B. EL
MARC DEL DEPARTAMENT ORIENTADOR
I L'OPCIONALITAT CURRICULAR . . . 39
1. El disseny curricular. . . 45
2. Un curriculum no homogeni. . . 48
3. Vers fonaments del curriculum innovador. . . 50
II. L'ELABORACIO CURRICULAR DELS
CENTRES A L'AMPARA DE LLURS PROJECTES EDUCATIUS . . 54
A. UN MODEL
DE CONFIGURACIO CURRICULAR. . . 70
B. LES FONTS
DEL CURRICULUM . . . 71
C. EL
CURRICULUM COM UNA EINA PERSONALITZADA D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE
. . . 72
D. ELS PROJECTES
EDUCATIUS DELS CENTRES CONFECCIONEN LLURS MATERIALS CURRICULARS .
. . 76
1. La política de l'elaboració i difusió. . .
81
2. L'avaluació. . . 84
III. LA PROGRAMACIO DEL DESENVOLUPAMENT TUTORIAL . . .
86
A. L'ORGANITZACIO
D'EIXOS I CONDICIONANTS. . . 86
1. Elements materials organitzatius . . . 87
2. Elements de coordinació orientadora. . .. 88
3. Elements actitudinals de l'alumne. . . 88
4. Elements del grup-classe . . . 89
B. QUE PROGRAMEM?
. . . 90
1. L'àrea de coordinació . . . 90
2. El treball personal del tutor . . . 93
3. Les sessions de treball amb el grup-classe. . . 93
4. Les entrevistes . . . 96
5. Les reunions. . . 97
6. Les xerrades. . . 98
7. Unes síntesis . . . 99
C. ELS PUNTS GENERADORS
DE L'ACCIO TUTORIAL . . . 101
1. Línies generals . . . 101
2. Les accions immediates. . . 102
D. LA DEMANDA DE
L'ACCIO TUTORIAL A L'EDUCACIO SECUNDARIA . . . 103
IV. L'ORIENTACIO EDUCATIVA DINTRE DEL
CONTEXT DEL DEPARTAMENT D'ORIENTACIO.
A. L'ECOSISTEMA
EDUCADOR. L'ORIENTACIO EDUCATIVA COM A ORGANITZADORA DELS RECURSOS
HUMANS DE LA
COMUNITAT. . . 118
B. LA
INSTITUCIO EDUCATIVA CREA L'ENTORN
I L'ENTORN CREA LA INSTITUCIO EDUCATIVA. . . 127
C. L'ORGANITZACIO
STAFF DEL DEPARTAMENT D'ORIENTACIO. . . 131
D. DIAGRAMES SISTÈMICS.
. . 132
E. REFLEXIONS VERS
L'ORIENTACIO PROFESSIONAL. . . 138
F. QUI INTERVÉ
EN LA DECISIÓ ORIENTADORA?... 158
G. VERS L'ORIENTACIO
EDUCATIVA PREVENTIVA . . . 168
1. Algunes pautes de la innovació orientadora preventiva.
. . 172
2. Una síntesi d'accions orientadores. . . 174
H. LA METODOLOGIA DE L'ORIENTACIO
ESCOLAR . . . 176
I. CAP A LA PERSONALITZACIO
CONTEXTUAL DE L'ORIEN TACIO ESCOLAR. . . 183
1. Algunes primeres reflexions . . . 196
1.1 Quelcom sobre l'educació a la llar . . . 196
1.2 Les institucions educatives. . . 197
1.3 La demanda social. . . . 198
1.4 Vers la nostra decidida intervenció
psicopedagògica. . . 198
2.
De l'escola a l'educació personalitzada
dels valors . . . 205
J. UN MODEL
CURRICULAR VERSUS UN MODEL ORGANITZATIU DEL DEPARTAMENT
ORIENTADOR EN ELS CENTRES
D'EDUCACIO SECUNDARIA. . . 209
1. Els curricula oberts a la diversitat de l'alumnat
. . . 210
2. La secundària insereix la FP de 1er. grau . . . 211
3. Unes primeres conclusions . . . 213
4. Els prolegòmens dels departaments educatius
sota la teoria de sistemes . . . 214
K. ELS MENUS
DELS ESTUDIS DE BATXILLERAT A LA CARTA. . . 221
L . EXEMPLES DE
LES TASQUES PROPIES DEL DEPARTAMENT ORIENTADOR. . . 228
1. La psicopedagogia . . . 233
2. La psicopedagogia és una carrera a nivell europeu
. . . 234
3. Cloenda d'actuació orientadora. . . . 239
3.1 El treball amb els alumnes. . . 239
3.2 El treball amb els professors . . . 239
3.3 El treball amb els pares o tutors legals. . . 240
V. INVESTIGACIO EDUCATIVA. . . 241
A. MODEL DE
RECOLLIDA DE DADES. . . 242
B. POBLACIO ESCOLAR.
GRAFICA I ANALISI. . . 244
C. PRIMERA
CONCRECIO EXPLICATIVA DE
LES VARIABLES. . . . 245
VI. EL TREBALL DESENVOLUPAT
DINTRE DE L'ORIENTACIO ESCOLAR . . . 249
A. LA NECESSITAT.
. . 249
B. LES MISSIONS
. . . 250
C. LES FUNCIONS
. . . 251
D. LES ACTIVITATS
. . .. 252
E. LA SEQÜENCIALITZACIO
. . .. 256
F. L'AVALUACIO FORMATIVA
DE L'ORIENTACIO. . . 257
G. SINTESI. . .
258
VII. PROSPECTIVA A PARTIR DE LA TESI . . . 261
A. LA INNOVACIO
CURRICULAR VERS LA PSICOPEDAGOGIA . . . 261
B. L'EDUCACIO CURRICULAR
ORIENTADORA O L'EDUCACIO DE LA CREATIVITAT. . . 265
A MODE DE CLOENDA.
. .. 269
A N N E X O S
I. RECULL NORMATIU DE L'ACTIVITAT ORIENTADORA DINTRE DEL VESSANT NORMATIU ESTATAL. . . 273
II. RECULL NORMATIU DE L'ACTIVITAT ORIENTADORA DINTRE DEL VESSANT NORMATIU A CATALUNYA. . . 276
III. ELS PROFESSORS DAVANT DEL REPTE DE L'ACTUAL REFORMA . . . 283
A. EL PROFESSOR ÉS
UN INNOVADOR . . . 287
B. LES MULTIFUNCIONS DEL
PROFESSOR. . . 294
C. BREU ANALISI
DELS MODELS DE FORMACIO
DEL PROFESSORAT. . . 299
D. ESTRATEGIES DE FORMACIO
DEL PROFESSORAT. . .. 306
1. L'anàlisi de la interacció de competències. . .
310
2. El microensenyament . . . 310
3. Els cursets . . .. 311
4. La simulació i els jocs . . . 312
E. ELS METODES
PROCEDENTS DEL PENSAMENT DEL PROFESSORAT. . . . . . .
. . . . . . . . . . . 313
1. El pensament en veu alta. . . 313
2. L'estimulació del record. . . 313
3. El descobrir l'estratègia . . . 314
4. El seguiment diari. . . . 314
5. La tècnica de la reixeta. . . 314
6. La recreació com a pensament del professor. . . 315
F. LA INVESTIGACIO-ACCIO.
. . 315
G. EL DESENVOLUPAMENT
PROFESSIONAL DELS PROFESSORS . . . 321
REFERENCIES BIBLIOGRAFIQUES. . . 327