I N  D  E  X

C O N T I N G U T S

O.   PRESENTACIO.
       A. INTRODUCCIO. . .   1
       B. JUSTIFICACIO DE LA TESI. . .  15

I.     L'ORGANITZACIO ESCOLAR I LA DEPARTAMENTALITZACIO. . .  25
       A.  LA PROPOSTA DE LA DEPARTAMENTALITZACIO. . .   31
             1. Els trets generals . . .  31
             2. Els objectius dels departaments. . . . 36
       B.  EL  MARC   DEL  DEPARTAMENT     ORIENTADOR  I   L'OPCIONALITAT CURRICULAR . . .  39
            1. El disseny curricular. . .  45
            2. Un curriculum no homogeni. . .   48
            3. Vers fonaments del curriculum innovador. .  . 50

II.    L'ELABORACIO CURRICULAR  DELS CENTRES A  L'AMPARA DE LLURS  PROJECTES EDUCATIUS . .  54
        A. UN MODEL DE CONFIGURACIO CURRICULAR. . .  70
        B. LES FONTS DEL CURRICULUM . . .  71
        C. EL  CURRICULUM  COM  UNA  EINA  PERSONALITZADA D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE . . .   72
        D. ELS PROJECTES  EDUCATIUS  DELS CENTRES CONFECCIONEN LLURS MATERIALS CURRICULARS . . . 76
            1. La política de l'elaboració i difusió. . .  81
            2. L'avaluació. . .  84

III. LA PROGRAMACIO DEL DESENVOLUPAMENT TUTORIAL . . .  86
      A.   L'ORGANITZACIO D'EIXOS I CONDICIONANTS. . .  86
            1. Elements materials organitzatius . . .   87
            2. Elements de coordinació orientadora. . ..  88
            3. Elements actitudinals de l'alumne. . .   88
            4. Elements del grup-classe . . .  89
      B.  QUE PROGRAMEM? . . .  90
            1. L'àrea de coordinació . . .   90
            2. El treball personal del tutor . . .  93
            3. Les sessions de treball amb el grup-classe. . .  93
            4. Les entrevistes . . .  96
            5. Les reunions. . .  97
            6. Les xerrades. . .  98
            7. Unes síntesis . . .   99
       C. ELS PUNTS GENERADORS DE L'ACCIO TUTORIAL . . . 101
            1. Línies generals . . .  101
            2. Les accions immediates. . .  102
       D. LA DEMANDA DE  L'ACCIO  TUTORIAL A  L'EDUCACIO  SECUNDARIA . . . 103

IV.  L'ORIENTACIO EDUCATIVA  DINTRE  DEL  CONTEXT  DEL  DEPARTAMENT D'ORIENTACIO.
       A.   L'ECOSISTEMA  EDUCADOR. L'ORIENTACIO EDUCATIVA  COM A ORGANITZADORA DELS  RECURSOS  HUMANS DE LA
              COMUNITAT. . .  118
       B.   LA INSTITUCIO   EDUCATIVA   CREA  L'ENTORN   I  L'ENTORN CREA LA INSTITUCIO EDUCATIVA. . .  127
       C. L'ORGANITZACIO  STAFF  DEL  DEPARTAMENT D'ORIENTACIO. . .  131
       D. DIAGRAMES SISTÈMICS. . .  132
       E. REFLEXIONS VERS L'ORIENTACIO PROFESSIONAL. . . 138
       F. QUI INTERVÉ EN LA DECISIÓ ORIENTADORA?... 158
       G. VERS L'ORIENTACIO EDUCATIVA PREVENTIVA . . . 168
           1. Algunes pautes de la innovació  orientadora preventiva. . .  172
           2. Una síntesi d'accions orientadores. . .  174
      H. LA METODOLOGIA DE L'ORIENTACIO ESCOLAR . . . 176
      I. CAP A LA PERSONALITZACIO CONTEXTUAL DE L'ORIEN TACIO ESCOLAR. . .  183
          1. Algunes primeres reflexions . . .  196
              1.1  Quelcom sobre l'educació a la llar . . . 196
              1.2  Les institucions educatives. . .  197
              1.3  La demanda social. . . .  198
              1.4  Vers la  nostra  decidida  intervenció psicopedagògica. . . 198
         2. De  l'escola  a  l'educació  personalitzada  dels valors . . .  205
       J. UN  MODEL  CURRICULAR  VERSUS UN MODEL ORGANITZATIU  DEL  DEPARTAMENT   ORIENTADOR   EN  ELS  CENTRES
          D'EDUCACIO SECUNDARIA. . . 209
          1. Els  curricula  oberts  a la  diversitat de l'alumnat . . .  210
          2. La secundària insereix la FP de 1er. grau . . . 211
          3. Unes primeres conclusions . . .  213
          4. Els  prolegòmens  dels  departaments educatius sota la teoria de sistemes . . .  214
       K. ELS  MENUS DELS ESTUDIS DE  BATXILLERAT  A LA  CARTA. . .  221
       L . EXEMPLES DE  LES  TASQUES PROPIES  DEL DEPARTAMENT ORIENTADOR. . .  228
           1. La psicopedagogia . . .  233
           2. La psicopedagogia  és una  carrera a nivell europeu . . . 234
           3. Cloenda d'actuació orientadora. . . . 239
               3.1 El treball amb els alumnes. . .  239
               3.2 El treball amb els professors . . . 239
               3.3 El treball amb els  pares o tutors legals. . .  240

V.   INVESTIGACIO EDUCATIVA. . . 241
       A. MODEL  DE RECOLLIDA  DE DADES. . . 242
       B. POBLACIO ESCOLAR. GRAFICA I ANALISI. . . 244
       C. PRIMERA   CONCRECIO    EXPLICATIVA    DE   LES  VARIABLES. . . . 245

VI.  EL  TREBALL   DESENVOLUPAT   DINTRE   DE  L'ORIENTACIO ESCOLAR . . . 249
       A. LA NECESSITAT. . . 249
       B. LES MISSIONS . . .  250
       C. LES FUNCIONS . . .  251
       D. LES ACTIVITATS . . .. 252
       E. LA SEQÜENCIALITZACIO . . .. 256
       F. L'AVALUACIO FORMATIVA DE L'ORIENTACIO. . .  257
       G. SINTESI. . .  258

VII. PROSPECTIVA A PARTIR DE LA TESI . . .  261
       A. LA INNOVACIO CURRICULAR VERS LA PSICOPEDAGOGIA . . .  261
       B. L'EDUCACIO CURRICULAR ORIENTADORA O L'EDUCACIO  DE LA CREATIVITAT. . .  265
       A MODE DE CLOENDA. . .. 269

A N N E X O S

I.   RECULL NORMATIU DE L'ACTIVITAT ORIENTADORA DINTRE DEL VESSANT NORMATIU ESTATAL. . .  273

II.  RECULL NORMATIU DE L'ACTIVITAT ORIENTADORA DINTRE DEL VESSANT NORMATIU A CATALUNYA. . .  276

III. ELS  PROFESSORS  DAVANT  DEL  REPTE  DE  L'ACTUAL REFORMA . . .  283

      A. EL PROFESSOR ÉS UN INNOVADOR . . .  287
      B. LES MULTIFUNCIONS DEL PROFESSOR. . . 294
      C. BREU   ANALISI  DELS  MODELS    DE    FORMACIO  DEL PROFESSORAT. . .  299
      D. ESTRATEGIES DE FORMACIO DEL PROFESSORAT. . .. 306
           1. L'anàlisi de la interacció de competències. . . 310
           2. El microensenyament . . . 310
           3. Els cursets . . .. 311
           4. La simulació i els jocs . . .  312
      E. ELS   METODES  PROCEDENTS  DEL  PENSAMENT  DEL PROFESSORAT. . . . . . . . . . . . . . . . . . 313
          1. El pensament en veu alta. . .  313
          2. L'estimulació del record. . .  313
          3. El descobrir l'estratègia . . .  314
          4. El seguiment diari. . . .  314
          5. La tècnica de la reixeta. . .  314
          6. La recreació com a pensament del professor. . .  315
      F. LA INVESTIGACIO-ACCIO. . .  315
      G. EL DESENVOLUPAMENT PROFESSIONAL  DELS  PROFESSORS . . .  321

REFERENCIES BIBLIOGRAFIQUES. . .  327