Tal vegada aquesta esperada crida de la pedagogia curricular, que es troba a la tesi, vol desfer els pols d'uns models organitzatius rígids i sotmesos al poder administratiu on la programació acadèmica dels objectius és legitimada "per se" i, a canvi, "construir els curricula educacionals pel conjunt dels professionals tot interactuant en equip a l'àmbit organitzatiu del centre docent amb una anarquia permanent ", segons Borbonés (1990). Per la qual cosa, la qüestió ens mena cap a la necessitat de la innovació dins de l'orientació educacional dels alumnes amb uns guiatges continuats sota els eixos que pretenenem analitzar: la dinàmica interdiciplinareïtat entre l'organització escolar versàtil i el departament específic de l'orientació vers les formacions permanents dels estudiants i els oferiments de les ajudes sostingudes a les unitats familiars a fi de poder realitzar el seu rol per excel.lència: l'educació psico-sòcio-afectiva dels seus descendents
Un professional de l'ensenyament expert en el curriculum obert sobre el ventall de l'orientació educativa dels seus alumnes demana la realització d'un reciclatge permanent o un perfeccionament actualitzat. Recordem la preocupació de l'insigne pedagog i polític educatiu, Marcel.lí Domingo, que l'any 1931 i dins del Pla Professional de Formació dels Mestres els deia: "Si volem tenir una bona escola hem de disposar de bons mestres i això suposa que hem de preocupar-nos ben encoratjadament per la seua formació inicial i permanent". Avui només parlem dels professors de l'ensenyament secundari com els principals orientadors dels curricula educacionals no homogenis dels jóvens ambs uns crèdits fonamentals, variables i optatius però no hem d'oblidar que és també durant l'ensenyament primari on es fonamenten els eixos de la sòcio-afectivitat, el desenvolupament cognitiu així com també, de mica en mica i a poc a poc, es desenrotlla el creixement psicosomàtic dels infants, dels púbers i dels adolescents.
Com volem oferir uns curricula no homogenis, diversificats o orientats, demanen uns plantejaments institucionals que minvin el fracàs escolar d'origen sòcio-cultural i que actuïn davant dels alumnes segons les seues necessitats, aptituds, actituds, etc. La dinàmica de la pedagogia de la postmodernitat no només forma el nen sinó que es preocupa per tal d'inserir-lo en el si de la societat on li correspon viure i actuar-hi.
Es pensa que els freqüents desajustaments de la personalitat dels jóvens, com igualment els diversos buits formatius, els menen cap a l'alcoholisme, la drogadicció, etc. ja que aquests sorgeixen sota els eixos de les inadaptacions, primer l'educacional i després la ciutadana o social, bo i essent la primera la principal eina mòbil desencadenant. Efectivament, es creu que quan la persona es troba tot interactuant en el seu ambient efectua un creixement de desitjos i d'inquietuds de tota mena a fi de millorar allò que realitza; quan la tasca pedagògica es belluga dintre d'uns jóvens sense trobar-se conreats culturament cal, primer que res, preparar-los i oferir-los l'adob escaient, dosificat, motivat, adaptat, ajustat, orientat... En aquells indrets on els docents i els alumnes es troben engalzats en un ambient sòcio-cultural aquest els engresca interdinàmicament amb unes actuacions ininterrompudes de millores permanents tant seues com dels mateixos entorns.
Es sosté la premissa que tenir menys cultura és segurament una conseqüència de la inadaptació al medi, l'haver-s'hi arrelat inadequadament o tal vegada pot significar que la cultura ha près les decisions fora de marc del seu entorn. L'home porta una història antropològica que cal orientar sota els valors de l'afectivitat, la tendresa, l'ajut mutu, intercanvi d'idees, la cooperació, la solidaritat,el treball en equip,... En definitiva, la cultura és la possibilitat de l'aplicació i de la conjugació d'uns sabers teòrics amb uns aterratges pràctics en un aquí i ara. Aquest apartat potser explica la crisi de l'actual poder polític-administratiu, en general, i conseqüentment de l'educatiu, en particular, ja que s'ha aixecat sobre una manca de les experiències de l'entorn més immediat en basar-se sobre uns estudis d'unes realitats alienes als nostres trets d'identitat cultural. La nostra cultura ens ve des d'una munió d'anys. I l'educació ha niat en mans de la família des de l'edat mitjana, tot passant per l'època renaixentista, fins arribar la revolució industrial on els infants comencen a tenir una escola incipient i després, ben aviat, ingressen en uns treballs situats a l'exterior del taller artesanal familiar. En la present postmodernitat l'educació roman més regladament i perllongada en un context institucional on els estudiants s'hi preparen per a la realització d'una feina sòcio-laboral però, ¿com i de quina manera aquesta pre-formació incideix en la preparació dels jóvens per als treballs que començaran als 18-20-25 anys de la seua vida?
Aquesta tesi es pregunta finalment si la present modernitat pedagògica presenta poca cultura o es desitgen quasi gens uns signes de la corresponent identitat. Així, per exemple, els jóvens cerquen les marques fins i tot quan es compren la roba ja que desitgem el que no tenim... Llavors és convenient que la tasca de l'orientació educativa institucional desenvolupi la persona vers una maduresa en el medi sòcio-cultural autòcton, que ha fonamentat antropològicament la nostra existència, on els docents som els que portem, guiem i conduïm els educands vers aquestes fites de retrobar-nos tots plegats en el nostre peculiar curriculum formatiu i cultural en el qual ens hi hem d'integrar tot festejant festivament i engrescadora, dia rere dia, el quefer de la motivació orientadora per tal que aquesta engendri la dinàmica educacional dintre d'un peculiar ecosistema sòciocomunitari.
Per tant, el present treball vol incitar els docents i els alumnes a cercar conjuntament de la mà de l'antropologia cultural quines són, per essència, les manifestacions psíquiques que realitzem els éssers humàns i les orientacions educatives cercaran les preparacions de les formacions de llurs personalitats i els desenvolupaments de les aptituds per tal d'assumir aquestes cruïlles existencials. Si la cultura significa aprendre uns procediments i unes tècniques, les metodologies didàctiques les posaran a l'abast dels alumnes.
La cultura fins la revolució industrial fou conreada històricament a través de l'església a les seus episcopals i els monestirs. Durant el Renaixement i la Il.lustració es valora el curriculum vers assolir el títol de doctor com la màxima formació acadèmica. Després de l'esmentada la revolució industrial va començar a generalitzar-se i massificar-se l'escola fins l'actualitat postmoderna on el nen, mitjançant l'educació infantil podrà ingressar-hi des de ja els 0 anys tal com l'actual reforma educativa preveu i es troba tot preparant. (Aclariment: Aquest document fou escrit pel gener de l'any 1990).
S'opina, guiats per Miravall (1990), cap del Departament
de Cultura dels SSTT a Tortosa, que l'educació
de la postmodernitat atempta els nostres
orígens de la culturalitat ja que
educa:
- massivament,
- plurilingüísticament sense
dominar una llengua
base, que nosaltres ens inclinem per l'autòctona,
- sense encara crear una
consciència ciutadana de respecte
mutu i de tolerància,
- amb una manca de l'educació
psico-sòcio-afectiva posada més a
l'abast de les famílies.
Cal reflexionar sobre les expressions fetes a la premsa
per Fullat (1990) quan ens indica que als anys noranta:
- Les institucions públiques esdevindran
sinònimes de "fracàs i d'ineficàcia".
- "La família perdrà
progressivament importància
social pel treball extradomèstic dels
dos esposos, disminució
del nombre de fills,
recerca individual del plaer
immediat...seran causes del desprestigi familiar".
- "L'escola s'acararà amb els
problemes qualitatius. En lloc
d'escoles uniformes tindrem
escoles diferents al màxim".
- "La formació escolar
reforçarà els aspectes
generals: matemàtiques, llengua i
el coneixement d'idiomes estrangers...Quedarà
igualment valorada la imaginació
creadora".
- Els diversos curricula oferts
per les diferents institucions
educatives "competiran per veure quin
d'ells proporciona millors metges,
professors, arquitectes, hostelers, restauradors..."(pàg.
11).
Davant d'aquestes prospectives o possibles auguris dintre
de l'àmbit educacional ens qüestionem:
- ¿La institució educativa demanarà
més participació a les associacions
de pares sota els legalitzats consells escolars?
- Fullat (1990) ens ha ja preguntat:
"¿L'ensenyament en mans de
polítics -Parlament i govern- o bé
a l'empenta i a
l'embranzida de la participació
social -consells escolars-? ¿Per ventura
el polític és més savi o
potser més bona persona"?
- ¿El professor podrà transmetre
unes actituds als alumnes, mitjançant
el seu pensament, quan
la Reforma Educativa no esdevé
encara una eina útil per a la formació
continua i afalagada del docent per
les greus llacunes i algunes contradiccions dins
de la política educativa?
En definitiva, si l'administració educativa ve tot actuant uniformement davant de cada centre docent es continua bo i perllongant, decididament, una societat homogènia i per la qual cosa sense poder-se fonamentar en les seues peculiaritats i els seus trets d'identificació sòcio-cultural, això ens fa vatici- nar, sense ser massa endevins, que les demandes de la comunitat veïnal no es podran assumir i conseqüent ment l'educació no romandrà adaptada a les diferents identitats sòcio-geogràfiques.
L'actual directora general de Planificació Esco- lar, Sra. Gil (1990), ens va dir: "L'alumne, a partir dels dotze anys, podrà triar allò que vol estudiar. Es podrà evitar que una equivocació sigui fatal. Això per a la salut mental, per a la satisfacció i la felicitat dels nostres alumnes com a estudiants és molt important. En aquesta línia és important que hi hagi orientació cap a l'alumne per tal de veure què pot fer després" (pàg. 12).
Aquesta tesi ha esdevingut tot alçant la hipòtesi que en el futur els docents, assessorats pels departaments d'orientació, realitzaran primordialment i decidida unes tasques tutorials de base orientadora per als seus alumnes menys afavorits, sobretot, sòcio- econòmicament, per la qual cosa aquests mots ens han vingut com l'anell al dit.
I el punt 2.3 de la Resolució de 3 de juny de 1992, que dóna les instruccions per a l'organització i el funcionament dels centres públics d'Ensenyament Secundari, assenyala les funcions de l'acció tutorial de les quals inserim, a tall d'exemple, aquesta on s'hi indica que hem d'orientar "l'alumne en l'elecció d'estudios i professions, d'acord amb els seus interessos i capacitats".