0. PRESENTACIÓ

Creiem que l'ésser  humà  pretén  autorealitzar-se al llarg  de  la  seua  existència i  cerca contínuament unes adients situacions  d'aprenentatges  educacionals significatius per tal de poder aplicar tant els coneixements com les habilitats i exercir la seua creativitat.

La institució educativa passa definitivament a ser l'indret de la formació educacional des de la població infantil fins la joventut en unes edats vitals i plàstiques per la qual cosa es veurà com l'educació infantil (de 0 a 6 anys) no pot conrear els hàbits sense la col·laboració de la unitat familiar. Són l'escola i la família, tot interactuant paral·lelament, les facilitadores d'aquests ensenyaments-aprenentatges de les destreses que desgranen unes actituds i menen llurs comportaments específics. En síntesi, els curricula oferiran uns objectius cognitius implementats d'unes activitats efectives

L'orientació psicopedagògica  menarà vers l'elaboració  d'unes  eines  metodològiques  que comportin la  formació  de  la persona sota  els angles  d'esdevenir aquesta:  lliure, creativa i responsable.

Els   docents   hem  de   conèixer  sensiblement  els autèntics problemes que  viuen els nostres alumnes  amb un contacte  estricte amb  la situació familiar  i social. En essència,  podem dir que  l'educació   edifica  un context compensatori  sòcio-ambiental adequat quan  aquest manca a
l'infant.

Aquest   substrat orientador es fonamenta  en aquests  tres eixos:
- la llibertat o capacitat d'elecció,
- l'autonomia o capacitat d'acció i
- la racionalitat o capacitat de judici.

El  dret  dels  alumnes  a  escollir  tot   vivint  i circulant pel sistema educatiu postula:
- unes adequades i sovintejades informacions al llarg del sistema educacional i
- una oferta de pluralitat d'opcions  o de currículum diversificat per tal d'inserir-los al món laboral.

Els  projectes educatius  brollen  sota  uns ventalls d'objectius des  de  ser  prou  genèrics  fins  arribar  a personalitzar-se  per a cadascun dels discents.

Es  remarca  que  la  formació  d'aquest  treball  es desenvolupa sota una investigació des de dos  cursos abans  de  l'acabament de  la  llicenciatura,  l'any 1975,  com a  dinamitzador  de  l'orientació   educativa a cinc  centres  docents (un a Barcelona i quatre  a la  ciutat de Tortosa)  bo i exercint primer de mestre-tutor durant catorze cursos  escolars  on  es desenrotllaven les  responsabilitats dels Departaments d'Orientació,  llavors es col.laborava amb el  Servei  d'Orientació  Escolar  i   Vocacional  provincial,  coordinat  per la   Inspecció  d'EGB,   i  tot  seguit  es  treballa  de  psicopedagog,  des  del  funcionament   dels  EAPs,  l'any   1984,  fins  a la  data  present en  centres docents de primària i  de secundària.

 A  més, durant   aquests  més  de   vint-i-tres  anys  d'orientació educativa (som aquí històricament als incis del curs escolar 1992-93) s'han  mantingut, prou sovintejats, uns  contactes d'intervencions  psicopedagògiques tant amb l'institut  politècnic de FP-1  i FP-2 de Tortosa com amb el centre  de  Batxillerat d'aquesta esmentada ciutat  i s'inicia ja un treball sistemàtic solament dintres dels sis centres de l'ensenyament secundari de la comarca del Baix Ebre pel qui subscriu.

Igualment la tasca també  ha  sortit  fora dels dos centres  tot participant,  curs  rere  curs,  en diverses taules rodones organitzades pels equips  directius de  l'EGB,  les respectives  APAs i algunes  àrees  municipals  de  cultura  a  diferents  les localitats de les comarques del Baix Ebre i del Montisà.

És  a  partir  d'aquesta  experiència  que  he volgut iniciar un procés de reflexió formal i  sistèmica, la qual cosa   ens   porta   a   realitzar   les   dues   següents consideracions inicials:

*   Analitzar  l'organització  del centre  docent  des d'una  perspectiva  horitzontal  bo i  plantejant i identificant seqüencialment uns elements paradigmàtics del ventall educatiu que   ens permetin esbrinar  unes accions  orientadores més adequades  al desenvolupament personal dels alumnes.

*   Propiciar que el Departament d'Orientació  dissenyi les  adients adaptacions curriculars individualitazades dintre de l'àmbit de la intervenció educativa.