teoria.htm

CURS ACADÈMIC: 2001 - 2002
ASSIGNATURA: DIDÀCTICA GENERAL

CODI:

ESTUDIS. EDUCACIÓ SOCIAL

TIPUS D'ASSIGNATURA : TRONCAL

DURADA: ANUAL

NOMBRE DE CRÈDITS

DEPARTAMENT: DIDÀCTICA

PROFESSOR: Antoni Perulles i Rull



OBJECTIUS DE L’ASSIGNATURA

_______________________________________________________________

Prendre consciència del que significa educar i fer d’educador social a Catalunya.
Generar una actitud científica i crítica sobre l’educació social.
Conèixer, comprendre i analitzar els diversos elements que integren el procés de transmissió-adquisició en educació social i les seves implicacions educatives.
Reflexionar sobre la necessitat d’adoptar models per planificar i avaluar el procés de transmissió-adquisició en el camp de l’educació social.
Desenvolupar habilitats per saber planificar, analitzar i avaluar la pràctica educativa dintre del camp de l’educació social: servei d’atenció primària i CRAE.
METODOLOGIA

_______________________________________________________________

Els continguts de l'assignatura s'impartiran mitjançant l'exposició de la professora, els treballs de grup, la lectura i el comentari de documents i articles i les sessions pràctiques.
S'intentarà crear un ambient distès que faciliti la participació dels alumnes.


CONTINGUTS TEÒRICS

_______________________________________________________________

Els continguts d’aquesta assignatura es distribuiran en els següents blocs temàtics:

1. FER D’EDUCADOR SOCIAL

1. Fer d’educador social. L’educador i la funció educativa.

2. Concepte d’educació social. Finalitats.

3. L’educador social en un servei d’atenció primària i en un CRAE. La institució, l’equip, la xarxa de serveis.


2. LA DIDÀCTICA. CIÈNCIA DE LA TRANSMISSIÓ-ADQUISICIÓ

1. Concepte i objecte de la didàctica.

Definició de didàctica

Els paradigmes educatius

Evolució de la metodologia didàctica

Principals corrents educatius
2. Didàctica de l’educació social. Referents i perspectives de futur.

3. Components de l’acte didàctic:

L’educador. Un professional de l’educació.
El subjecte de l’educació. Educabilitat i sociabilitat.
El contingut: Tipus de continguts que ha de transmetre l’educació social.
Les estratègies metològiques. La motivació. Multivarietat i flexibilitat de les ofertes educatives.
El context. Diferències significatives en el desenvolupament de la funció de l’educador social en un servei d’atenció primària i en un CRAE.


3. EL CURRÍCULUM.

1. Concepte de currículum. Característiques i components. Necessitat de currículum

2. Les fonts del currículum

3. L’estructura del currículum: nivells de concreció, àrees curriculars, blocs de contingut.

4. Currículum en educació social. Situació actual i perspectives de futur.

5. Del projecte de la institució a l’atenció educativa.

4. LA PLANIFICACIÓ DE L’ATENCIÓ EDUCATIVA.

1. Avaluació inicial. Instruments d’avaluació inicial en un servei d’atenció primària. Anàlisi de necessitats.

2. Objectius. Concepte i tipus

3. Continguts. Tipus de continguts.

3. Activitats

4. Recursos.

5. Estratègies metodològiques.

6. Avaluació. La seva funció reguladora. Avaluació inicial, avaluació formativa i avaluació sumativa.



CONTINGUTS PRÀCTICS

_______________________________________________________________

Les classes pràctiques s’aniran intercalant amb les classes teòriques.

Les pràctiques d'aula seran subjectes a modificacions al llarg del curs, però de manera orientatitva, es preveuen:

Xerrades de diferents professionals del camp social, en funció de la temàtica (EBASP, CRAE, UEE...)
Video-fórums amb la projecció de pel·lícules d'interés social i posterior debat.
Altres a determinar
Les exposicions dels projectes per part dels alumnes seran considerades com a pràctiques d'aula
AVALUACIÓ

_______________________________________________________________

Els elements que es tindran en compte a l'hora d'avaluar seran:


la participació a classe
la presentació dels exercicis escrits
la realització de la prova escrita (examen o projecte)
la participació en les pràctiques d'aula

Els criteris utilitzats a l'hora d'avaluar seran:


el domini dels conceptes i de la seva aplicació
el sentit crític de l'alumne respecte esl continguts de l'assignatura
l'habilitat de l'alumne a l'hora de realitzar els exercicis pràctics

El segon semestre, els alumnes que han assistit a més del 50% de les classes tenen la opció de realitzar un treball en lloc de l'examen. Així mateix, els alumnes que es decantin per la opció del treball, podran exposar-lo a classe i obenir una millor puntuació final.



BIBLIOGRAFIA

_______________________________________________________________

ANGULO, J.F. (1994) Teoría y desarrollo del currículum. Ed. Aljibe, Málaga.

AUBERNI, S. (1997). Aprendre per treballar, treballar per aprendre: els programes de garantia social, Barcelona, Rosa Sensat

BÁSCONES, R. (1995). Programes de garantia social. L’última oportunitat?, Barcelona, ICE-Horsori

CARMEN, L.M. (1992) Guia per l’elaboració del projecte curricular de centre. Col.lecció MIE.- Ed. Graó, Barcelona.

COLL, C. (1996) Marc curricular per a l’ensenyament obligatori. Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya. Barcelona.

GIMENO, J: PEREZ, A (1992) Comprender y transformar la enseñanza. Ed. Morata. Madrid.

MAURI, T et al. (1990). El currículum en el centro educativo. ED. ICE/HORSORI, Barcelona.

GONZÁLEZ, A.; MEDINA, a.; DE LA TORRE, S. (coords) (1995): Didàctica general: modelos y estrategias para la intervención social, Universitas, Madrid

NÚNEZ, V. i PLANAS, T.(1998) La educación social especializada. Historia y perspectivas: una propuesta metodológica. A Educación Social. Ed. Ariel. Barcelona.

PARCERISA, A. (1996): Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos, Graó, Barcelona

PARCERISA, A. (1999). Didáctica en la educación social. Enseñar y aprendre fuera de la escuela. Graó. Barcelona.

ZABALA (1995): La práctica educativa, Graó, Barcelona

ZABALZA, M.A. (1987) Diseño y desarrollo curricular. Ed. Narcea. Madrid.