teoria.htm CURS ACADÈMIC: 2001 - 2002 CODI: ESTUDIS. EDUCACIÓ SOCIAL TIPUS D'ASSIGNATURA : TRONCAL DURADA: ANUAL NOMBRE DE CRÈDITS DEPARTAMENT: DIDÀCTICA PROFESSOR: Antoni Perulles i Rull OBJECTIUS DE LASSIGNATURA _______________________________________________________________ Prendre consciència del que significa educar i fer deducador
social a Catalunya. _______________________________________________________________ Els continguts de l'assignatura s'impartiran mitjançant l'exposició
de la professora, els treballs de grup, la lectura i el comentari de documents
i articles i les sessions pràctiques.
CONTINGUTS TEÒRICS _______________________________________________________________ Els continguts daquesta assignatura es distribuiran en els següents blocs temàtics: 1. FER DEDUCADOR SOCIAL 1. Fer deducador social. Leducador i la funció educativa. 2. Concepte deducació social. Finalitats. 3. Leducador social en un servei datenció primària
i en un CRAE. La institució, lequip, la xarxa de serveis.
2. LA DIDÀCTICA. CIÈNCIA DE LA TRANSMISSIÓ-ADQUISICIÓ 1. Concepte i objecte de la didàctica. Definició de didàctica Els paradigmes educatius Evolució de la metodologia didàctica Principals corrents educatius 3. Components de lacte didàctic: Leducador. Un professional de leducació. 1. Concepte de currículum. Característiques i components. Necessitat de currículum 2. Les fonts del currículum 3. Lestructura del currículum: nivells de concreció, àrees curriculars, blocs de contingut. 4. Currículum en educació social. Situació actual i perspectives de futur. 5. Del projecte de la institució a latenció educativa.
4. LA PLANIFICACIÓ DE LATENCIÓ EDUCATIVA. 1. Avaluació inicial. Instruments davaluació inicial en un servei datenció primària. Anàlisi de necessitats. 2. Objectius. Concepte i tipus 3. Continguts. Tipus de continguts. 3. Activitats 4. Recursos. 5. Estratègies metodològiques. 6. Avaluació. La seva funció reguladora. Avaluació
inicial, avaluació formativa i avaluació sumativa. CONTINGUTS PRÀCTICS _______________________________________________________________ Les classes pràctiques saniran intercalant amb les classes teòriques. Les pràctiques d'aula seran subjectes a modificacions al llarg del curs, però de manera orientatitva, es preveuen: Xerrades de diferents professionals del camp social, en funció
de la temàtica (EBASP, CRAE, UEE...) _______________________________________________________________ Els elements que es tindran en compte a l'hora d'avaluar seran:
Els criteris utilitzats a l'hora d'avaluar seran:
El segon semestre, els alumnes que han assistit a més del 50% de les classes tenen la opció de realitzar un treball en lloc de l'examen. Així mateix, els alumnes que es decantin per la opció del treball, podran exposar-lo a classe i obenir una millor puntuació final.
BIBLIOGRAFIA _______________________________________________________________ ANGULO, J.F. (1994) Teoría y desarrollo del currículum. Ed. Aljibe, Málaga. AUBERNI, S. (1997). Aprendre per treballar, treballar per aprendre: els programes de garantia social, Barcelona, Rosa Sensat BÁSCONES, R. (1995). Programes de garantia social. Lúltima oportunitat?, Barcelona, ICE-Horsori CARMEN, L.M. (1992) Guia per lelaboració del projecte curricular de centre. Col.lecció MIE.- Ed. Graó, Barcelona. COLL, C. (1996) Marc curricular per a lensenyament obligatori. Departament dEnsenyament. Generalitat de Catalunya. Barcelona. GIMENO, J: PEREZ, A (1992) Comprender y transformar la enseñanza. Ed. Morata. Madrid. MAURI, T et al. (1990). El currículum en el centro educativo. ED. ICE/HORSORI, Barcelona. GONZÁLEZ, A.; MEDINA, a.; DE LA TORRE, S. (coords) (1995): Didàctica general: modelos y estrategias para la intervención social, Universitas, Madrid NÚNEZ, V. i PLANAS, T.(1998) La educación social especializada. Historia y perspectivas: una propuesta metodológica. A Educación Social. Ed. Ariel. Barcelona. PARCERISA, A. (1996): Materiales curriculares. Cómo elaborarlos, seleccionarlos y usarlos, Graó, Barcelona PARCERISA, A. (1999). Didáctica en la educación social. Enseñar y aprendre fuera de la escuela. Graó. Barcelona. ZABALA (1995): La práctica educativa, Graó, Barcelona ZABALZA, M.A. (1987) Diseño y desarrollo curricular. Ed. Narcea.
Madrid.
|