A2) Una altra ullada als resultats

Icona iDevice Recomptes i taula de freqüències
L'Anna i en Bernat miren una altra vegada els resultats de les seves 5 partides. Fan un recompte del nombre de vegades que ha sortit cadascuna de les cares d'un dau. Els resultats són a la taula següent:

taula 2

Taula 2

Sabeu com s'anomena el "nombre de vegades"?

Icona iDevice Feu el vostre recompte

Ara necessiteu el full 1 que heu omplert abans i una còpia impresa del full 2 (full2.pdf), que us repartirà el vostre professor/a (recordeu que al final cal lliurar tots els fulls al professor/a).

A2-a) Completeu la taula del full 2 amb els resultats de les vostres 5 partides.

Observeu que a partir d'ara el “nombre de vegades” es diu “freqüència” i també heu de calcular la freqüència relativa, dividint la freqüència pel nombre total de tirades del dau.

Icona iDevice Diagrama de barres

L'Anna i en Bernat, un cop han fet els recomptes i la taula de freqüències, han dibuixat també un diagrama de barres.

Voleu veure el diagrama de barres de les partides de l'Anna i en Bernat?

Icona iDevice Feu el vostre diagrama de barres

A2-b) Dibuixeu, també en el full 2 el vostre diagrama de barres com el de l'Anna i en Bernat, que podeu veure a l'apartat anterior.

Observeu les alçades de les barres del vostre diagrama.

A2-c) Són aproximadament iguals les alçades de les barres?

A2-d) Quins resultats han obtingut les altres parelles? Són semblants als vostres?

Responeu les preguntes i feu les vostres reflexions en el Guió de l'Alumne, amb paper i boli.

Icona iDevice Posem en comú els resultats de tota la classe

Si disposeu d'ordinador i canó de vídeo a l'aula, utilitzeu el full de càlcul experiment_a2.xls, preparat per introduir els resultats de cada parella i obtenir les freqüències absolutes totals de cada cara, les freqüències relatives i fer el diagrama de barres amb els resultats de tota la classe. Aquest diagrama és millor fer-lo de les freqüències relatives, ja que les absolutes prenen valors molt grans i no resulten pràctiques.

A2-e) Ajuntem els resultats de tota la classe. Què observem? Són aproximadament iguals les alçades de les barres?

Icona iDevice I si les barres no fossin iguals?

A2-f) Què pensaríeu del dau si una barra fos molt més alta que les altres?

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License

Jocs d'Atzar