GUERRA MEDIÀTICA 






ETAPA: Educació secundària.

ÀREES RELACIONADES: Ciències Socials, Educació Visual i Plàstica, Llengua.

Introducció:

Les dues guerres del Golf Pèrsic, sobretot la segona, van suposar un gran impacte mundial a tot nivell, però també en el camp mediàtic. Les imatges dels bombardejos, dels morts i ferits... es van fer presents en totes les portades dels mitjans d'informació, es van introduir en la nostra vida quotidiana especialment a través dels mitjans audiovisuals, van influir en el comportament de milions de ciutadans que van fer sentir la seva protesta al carrer... Els mitjans, doncs, van modelar conductes i, alhora, aquestes van influir també en els mitjans. El tractament que aquests van fer dels fets va ser molt divers segons la font i l'empresa que transmetia la notícia.
 

 OBJECTIUS:
  • Obtenir informació rellevant a partir de diverses fonts d’observació indirecta (ràdio, TV, films, còmics…) i de diferent tipus (documents escrits, internet…), analitzar-la i classificar-la.
  • Realitzar treballs de síntesi i interpretar totes les dades.
  • Analitzar la importància dels diferents mitjans de comunicació com a transmissors i definidors de valors i models de conducta determinats.
  • Conèixer les causes històriques, polítiques, culturals, etc., dels fets que es tracten.
  • CONCEPTES QUE ES TREBALLEN:
     

    Nacionalitat:______________

    Horari d'emissió:___________

    Canal:__________________

    TN analitzat:______________
     
     

    Fitxa tècnica: 

    Estructura 

    Número de titulars de la capçalera i quins. 

    Notícies en primer lloc i per què: 

    Interès general. 

    Proximitat. 

    Sensacionalisme. 

    Impacte. 

    Notícies finals 

    Durada de cada notícia. 

    Relació amb imatges. 
     
     

    Què veiem: 

    Estil de la careta

    Posada en escena i presentador 

    Posició de la càmera. 

    Predomini de plans. 

    Angulació. 

    Il·luminació.

    Ambientació. 

    Col·locació presentador-a, taula, fons... 

    Recursos expressius. 

    Gràfics 

    Ús dels cartells i gràfics per completar informació. 

    Ús mitjans tècnics (animació, chroma...) 

    Exposició notícia. 

    Funció recursos. 
     
     
     
     

    Què interpretem: 

    Objectivitat-subjectivitat. 

    Barreja informació-opinió. 

    L'ús dels recursos tècnics ajuda a comprendre les notícies? 

    Paper del presentador-a: 

    Credibilitat. 

    Distància. 

    Sensacionalisme. 

    Violència. 

    Pluralitat d'opinions entorn les notícies. 

    Presència abusiva de personalitats polítiques concretes. 

    Connectar-se a internet i, en petits grups, a través d’un cercador potent buscar webs on es parl’hi dels fets.
  • Veure-hi quantes pàgines s’hi podrien consultar. Entrar-hi en algunes.
  • En honor a la verdad (E.Zwick, 1996)  Tres reyes (D.O.Russell, 1999)
    Visionar en vídeo fragments d'algun llargmetratge sobre la primera guerra d'Iraq.
  • En grup, analitzar-ne les sinopsis, situacions, grau de violència en les imatges, grau de possible realitat dels fets presentats...
  • Proporcionar-los fragments d'alguna obra literària.
     

    Mediateca:

    Bibliografia:


    Documentals:


    Links:
     
    Octavetes britàniques anti-Saddam
    "Tempesta del Desert": Allò que se'ns va amagar.
    La Guerra del Golf de 1991
    Les malalties de la Guerra del Golf
    La història d'Ibrahim
    Nens afectats per l'urani7