La il·luminació
      Hi ha tres elements que condicionen la il·luminació fílmica: el moviment dels actors i objectes davant de la càmera, la successió d'un pla a un altre i la continuïtat de llum entre ambdós, i la rapidesa de la successió dels plans que exigeix a la llum el paper de donar a conèixer amb precisió allò que s'esdevé i interessa més de cada pla.

      Classe de llum:
       

        Natural. Proporcionada per la mateixa lluminositat del dia. 
       
        Artificial. Proporcionada per la il·luminació artificial. 
       
         La llum difusa s'obté per mitjà de difusors i no produeix ombres, distribuint-se de forma uniforme. Imita o reforça efectes naturals de la llum ambient. 
      La llum directa produeix ombres en els objectes i ombres projectades per aquests. S'aconsegueix el modelat dels volums dels objectes produint ombres convenientment estudiades en la seva superfície, els dibuix dels contorns dels objectes amb feixos de llum directa que cauen des de dalt i en direcció contrària a l'angulació de la càmera, i el contrallum situant la càmera encarada cap als feixos lluminosos.

      Estils d'il·luminació:
       

        De taques. Consisteix a distribuir per les superfícies i perfils del decorat, escassament il·luminat amb un feble llum difusa, tot un seguit de taques lluminoses. 
       
        De zones. Consisteix a crear una sèrie esglaonada de zones de llum de major a menor lluminositat. Aquest sistema centra l'atenció, ajuda a expressar la distància, i crea un ambient. 
       
        De masses. Imita l'efecte natural de la llum. No cal que el motiu estigui constantment il·luminat. 
       
       Menú