El moviment
    • En els films apareixen dos tipus de moviments:
    • El moviment dins de l'enquadrament, en què la càmera resta immòbil mentre els personatges es mouen dins del quadre. També es pot obtenir per fragments, per mitjà del muntatge (es fan preses de l'acció des d'angulacions diferents i després es monten donant´hi continuïtat dramàtica a l'acció.)
      • El moviment de la càmera s'obté a partir de la seva pròpia rotació sense que es desplaci, amb desplaçament o combinant ambdós procediments.
    • En el primer cas, els moviments de rotació se solen realitzar al voltant de tres eixos, perpendiculars entre si, que passen pel centre de la càmera, essent un d'ells l'eix òptic. Segons la càmera es recolzi en un dels eixos tindrem un moviment diferent:
    • Panoràmica horitzontal, de dreta a esquerra o a l'inrevès
    • Panoràmica vertical, ascendent o descendent.
    • Panoràmica obliqua,combinació de les dues anteriors.
    • Panoràmica circular,en un angle de 360 graus.
      • Escombrat,a gran velocitat difuminant la imatge.
       
      Moviment de balanceig.
    • Les panoràmiques tenen diferents usos: el descriptiu (ens dóna a conèixer l'escenari), el dramàtic (presentació els diversos elements de l'acció) i el subjectiu (en funció dels personatges o objectes que es desplacen).
    •  En el segon cas, en els moviments de translació la càmera pot tenir diversos moviments ("travellings"), que es poden dur a terme físicament (desplaçant la càmera) o òpticament (per mitjà del "zoom"):
  • Travelling de profunditat d'aproximació, on la càmera es trasllada d'un pla llunyà a un altre de més proper. Sol tenir una funció psicològica i dramàtica (iniciar un "flash back").
  • Travelling de profunditat d'allunyament, on la càmera s'allunya d'un motiu enquadrat des de molt a la vora. Té una funció descriptiva, dramàtica (finalitzar un "flash back").
  • Travelling vertical: la càmera puja o baixa acompanyant al subjecte.
    • Travelling paral·lel: la càmera acompanya el motiu lateralment.
  • Travelling circular: descriuen 360 graus al voltant del motiu.
  • Travelling divergent: modifiquen la perspectiva de l'espectador distorsionant la relació entre càmera i motiu.
  •  
    • Grua: s'utilitza l'eix vertical i pot aconseguir tota classe de combinacions de moviments.
  • Altres moviments: càmera lenta o ràpida (canviant la velocitat de les preses fotogràfiques), marxa enrera de les figures, imatge detinguda...
  • El moviment també té diverses funcions: descriptives (acompanyament del motiu en moviment, creació d'un moviment il·lusori en un objecte estàtic, descripció d'un espai o d'una acció amb sentit dramàtic unívoc) i dramàtiques (definició de les relacions espacials entre dos elements de l'acció, relleu dramàtic d'un personatge o d'un objecte important, expressió subjectiva del punt de vista d'un personatge, expressió de la tensió mental d'un personatge).
  •  Menú