El ritme
    • És la impressió dinàmica donada per la durada dels plans, les intensitats dramàtiques i, en darrer terme, per efecte del muntatge. El ritme del cinema, però, és ritme visual de la imatge, ritme auditiu del so i ritme narratiu de l'acció.
    • El ritme es crea:
    • Amb la durada material i psicològica dels plans. Segons quina sigui la durada dels plans, el film tindrà un ritme o un altre. Motius propers demanen el canvi ràpid del pla, perquè s'hi capta ràpidament allò que contenen; el contrari passa amb plans que presenten motius llunyans.
    •  
      • Plans de durada més llarga creen un ritme lent. Es poden obtenir efectes d'avorriment, monotonia, misèria material o moral d'un personatge, ambients contemplatius...

       (Veure fragment en moviment) 
        Plans de curta durada creen un ritme ràpid. Es poden obtenir efectes d'impressió de gran activitat, agilitat, d'esforç, d'ambient de tragèdia fatal, de xoc violent...
    • Pel que fa a l'escala, la capacitat d'assimilació de l'espectador fa que els plans generals hagin de tenir una durada més llarga que no pas els primers plans.
    • El ritme d'un film també està supeditat a la dinàmica del moviment, tant per part de la càmera com dels elements representats.
    • Normalment, però, en un film el ritme varia en funció del tema o del dramatisme de les escenes. L'equilibri en la durada dels plans s'ha de mantenir amb una certa lògica en cada seqüència, però no forçosament al llarg de tot el film.
    • Amb els elements visuals enquadrats. La combinació dels diversos plans poden accelerar o retardar el ritme.
    •  
      • Una successió de primers plans produeix un ritme de gran tensió dramàtica.
        Una successió de plans generals amb imatges àmplies i lluminoses donen una sensació d'optimisme, al contrari que si es tracta d'imatges amb grans ombres que produeixen tristor.
       Un pas de pla general a un altre de més tancat pot produir una acceleració de l'esdeveniment gràcies a l'augment de tensió que ocasiona.
  •   El contrari, de plans curts a llargs, pot produir tant un efecte d'enfonsament com el de calma.
  • Els moviments de càmera col·laboren a crear dins d'un pla un moviment, que potser la mateixa escena no té.
  • La composició interna de les línies de l'enquadrament pot provocar una modalitat pròpia en el ritme del montatge.
  •  
  • Amb els elements de la banda sonora.
  • Classes de ritme:
  •  
    • Analític: Plans curts i molt nombrosos; és un ritme ràpid que es tradueix en dinamisme, dramatisme, activitat, esforç...
      • Sintètic: Plans llargs i poc nombrosos; resulta un ritme lent, pot expressar sensualitat, monotonia, poesia...
      • "In crescendo": Plans cada cop més breus (tensió, dramatisme); plans cada cop més llargs (relaxació, serenitat).
      • Arrítmic: Els plans són breus o llargs, sense tonalitat especial. De vegades canvien sobtadament aportant sorpresa.
      •  Menú