| L’EMPIRISME ÉS “PROGRESSISTA”? 
		Noam Chomsky. “Reflexiones sobre el lenguaje”.  
		Planeta Agostini, pàgina 137 i 141 (traducció) 
		 
		“L’empirisme britànic clàssic va sorgir en una freqüentment sana 
		oposició contra l’obscurantisme religiós i la ideologia reaccionària. 
		Potser el seu atractiu es troba, en part, en la creença que ofereix una 
		visió de progrés il•limitat, en contrast amb la doctrina pessimista 
		segons la qual els éssers humans són esclavitzats per una naturalesa 
		immutable que els condemna a la servitud intel•lectual, a la carència 
		material i a unes institucions opressives eternament permanents. En 
		aquest sentit, es podria interpretar com una doctrina del progrés i la 
		il•lustració. (...) 
		 
		Però una consideració més profunda ens mostrarà que el concepte d’”organisme 
		buit”, modelable i mancat d’estructura, a més de ser fals, també serveix 
		d’una manera natural com a suport de les doctrines socials més 
		reaccionàries.  
		 
		Si els éssers humans són, en efecte, éssers dúctils i mal•leables sense 
		cap naturalesa psicològica essencial, aleshores, per què no haurien de 
		ser controlats i coaccionats pels qui s’atorguen autoritat, coneixements 
		especials i un discerniment únic del que és millor per als menys il•lustrats?” 
		1. L’empirisme implica la negació d’una “naturalesa humana” Què en pensa 
		Hume?.  
		2. Segons el text, per què l’empirisme sembla “progressista”?  
		3. Es pot explicar biològicament l’existència d’idees innates? 
		 
		J. Monod 
		“El azar y la necesidad, VIII (traducció) 
		
		 
		INNATISME I EMPIRISME 
		 
		“Els darrers descobriments donen la raó, en un sentit nou, a Descartes i 
		a Kant, contra l’empirisme radical que, no obstant això, pràcticament no 
		ha desaparegut de la ciència des de fa dos-cents anys i que ha farcit de 
		sospites tota hipòtesi que suposi l’”innatisme” dels quadres del 
		coneixement. 
		 
		Actualment sembla que encara alguns etòlegs accepten la idea que els 
		elements del comportament -en l'animal- són o bé innats, o bé apresos, 
		de manera que cadascuna d’aquestes dues formes exclou absolutament 
		l’altra. Aquesta concepció és totalment errònia, com ha demostrat 
		enèrgicament Lorenz.  
		 
		Quan el comportament implica elements adquirits per l’experiència, això 
		es fa segons un programa que és innat, és a dir, genèticament 
		determinat. L’estructura del programa suscita i dirigeix l’aprenentatge, 
		el qual s’inscriurà, per tant, en una certa “forma” preestablerta, 
		definida en el patrimoni genètic de l’espècie. És així com cal 
		interpretar el procés d’aprenentatge primari del llenguatge en la 
		infància. I no hi ha cap raó per suposar que no succeeix de la mateixa 
		manera per a les categories fonamentals del coneixement humà" 
		 
		1. El text parla de diversos tipus d’elements innats en els animals i 
		l’ésser humà. Quins són? 
		2. Segons el text, quina és la base de l’innatisme? 
		3. Es pot explicar biològicament l’existència d’idees innates? 
		 
   | 
		  |