| 
				 
				Influències  | 
				
				 
				Admiració per Newton  | 
				
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				   | 
				
				 
				Hume vol ser el “Newton de la ciència moral”  | 
				
				 
				Pretén aplicar el mètode inductiu newtonià a la 
				ciència de l’ésser humà.  | 
			
			
				| 
				 
				   | 
				
				 
				Hume concep la ment gairebé com Newton concebia 
				l’univers:  | 
				
				 
				Les “impressions” equivalen als corpuscles o 
				àtoms que s’atrauen o es repel·leixen entre si per una mena de 
				gravitació (lleis d’associacions d’idees)  | 
			
			
				| 
				 
				Obres  | 
				
				 
				“Tractat de la naturalesa humana” 
				  | 
				
				 
				Obra de joventut (1740)  | 
			
			
				| 
				 
				- Unificar 
				totes les ciències (igual que Descartes), tot basant-les en una 
				ciència fonamental, la ciència de la naturalesa humana  | 
			
			
				| 
				 
				“Investigació sobre l’enteniment humà” 
				(1748)  | 
				
				 
				Abandona la idea de crear una ciència de l’ésser 
				humà.  | 
			
			
				| 
				 
				- Ja no 
				pretén aplicar el mètode de Newton. 
				
				Obra de 
				marcat caràcter crític.  | 
			
			
				| 
				 
				-Busca fixar els límits de la capacitat de 
				coneixement dels humans  | 
			
			
				| 
				 
				- L’instrument que empra és la distinció entre:  | 
				
				 
				- Les qüestions de fet i 
				
				- Les relacions d’idees  (distinció de Leibniz)  | 
			
			
				| 
				 
				   | 
				
				 
				-         
				Escepticisme moderat. 
				
				L’esperit de sistema ha desaparegut 
				completament. 
				
				Hume es dedica a estudis més particulars sobre 
				temes diversos (moral, religió, economia, política, etc.) Actua 
				com un filòsof il·lustrat.  | 
			
			
				| 
				 
				  
				
				ELS 
				
				PRINCIPIS  | 
				
				 
				1. Principi empirista 
				
				L’experiència és l’origen i el límit del nostre 
				coneixement. (La raó mai no pot engendrar per si sola una idea 
				original) 
				
				  
				
				2. Principi d’immanència 
				
				Tan sols coneixem directament les nostres 
				representacions mentals (que són immanents a la ment), no pas 
				les coses. 
				
				Els sentits tan sols són conductes pels quals 
				aquestes imatges es transmeten. No hi ha contacte entre la ment 
				i l’objecte. 
				
				-         
				Modifica la terminologia de 
				Locke: 
				
				----- continguts de consciència: 
				percepcions.------ 
				
				-percepcions: impressions (mot “vives”) 
				
				
				                Idees (“menys intenses”) 
				
				  
				
				3. Principi de còpia (o correspondència) 
				
				- Totes les nostres idees només són còpies de 
				les nostres impressions. 
				
				  
				
				4. Principi d’associació d’idees 
				
				- La imaginació té un gran poder i molta 
				llibertat per barrejar i combinar a gust seu. 
				
				- En les idees, en si mateixa, hi ha “una mena 
				d’atracció” 
				
				   - Aquests atracció és “com una força suau” 
				
				   - Aquesta atracció la redueix a lleis (igual 
				que Newton) 
				
				        - Llei de semblança 
				
				        - Llei de contigüitat. 
				
				        - Llei causa – efecte. 
				
				  
				
				5. Principi de negació de les idees generals. 
				(nominalisme) 
				
				- No existeixen idees abstractes o generals. 
				
				- Totes les idees “generals” són, en definitiva, 
				idees particulars, lligades a un terme general.  | 
			
			
				| 
				 
				Les 
				relacions d’idees i les qüestions de fet 
				
				(Influència 
				de Leibniz: veritats de raó / veritats de fet.)  | 
			
			
				| 
				 
				Relacions d’idees  | 
				
				 
				Totes les proposicions matemàtiques  | 
				
				 
				Aquestes proposicions són certes  | 
			
			
				| 
				 
				   | 
				
				 
				Es poden descobrir pel mer pensament, 
				independentment del que succeeix al món.  | 
				
				 
				Raonaments demostratius.  | 
			
			
				| 
				 
				Les qüestions de fet  | 
				
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				   | 
				
				 
				Tan sols es poden establir a partir de 
				l’experiència  | 
				
				 
				Raonaments probables.  | 
			
			
				| 
				 
				  
				
				EL 
				PROBLEMA DE LA REALITAT (Qüestions de fet) 
				
				   | 
			
			
				| 
				 
				-  Les IMPRESSIONS asseguren la realitat del 
				present, i els records, la realitat del passat. 
				
				-  El problema es troba en el FUTUR, ja que 
				sobre el futur no podem tenir cap impressió. 
				
				   | 
			
			
				| 
				 
				1  | 
				
				 
				Tots els raonaments sobre qüestions de fet es 
				basen en la relació  causa-efecte.  | 
			
			
				| 
				 
				2  | 
				
				 
				La raó no pot descobrir les causes i els 
				efectes, sinó únicament l’experiència.  | 
			
			
				| 
				 
				3  | 
				
				 
				Tots els arguments que es fonamenten en 
				l’experiència estan basats en la SEMBLANÇA que descobrim en els 
				objectes naturals, la qual ens INDUEIX a esperar EFECTES 
				SEMBLANTS, als que hem vist seguir a aquests objectes. 
				
				-         
				Tot m’induirà a CREURE que en 
				una situació semblant tornarà a passar el mateix. 
				
				-         
				- Però això implica un 
				pressupòsit de grans conseqüències: EL FUTUR SERÀ COM HA ESTAT 
				EL PASSAT. 
				
				-         
				És impossible demostrar que el 
				futur serà com ha estat el passat. 
				
				Per tant, si no és la raó la que ens indueix a 
				pensar això, què és el que ens ho indueix?  | 
			
			
				| 
				 
				4  | 
				
				 
				El COSTUM és el guia de la vida humana. 
				
				- El costum ens indueix a la CREENÇA que es 
				tornarà a repetir el mateix esdeveniment.  | 
			
			
				| 
				 
				LA 
				CERTESA TÉ, UNICAMENT, UNA BASE PSICOLÒGICA.  | 
			
			
				| 
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				LA CREENÇA  | 
				
				 
				No podem tenir una certesa “racional” sobre les 
				qüestions de fet, sinó únicament una creença  | 
			
			
				| 
				 
				La creença és un sentiment que 
				acompanya una associació d’idees  | 
			
			
				| 
				 
				Si una impressió, per la seva intensitat i 
				vivacitat, ens indica el que és real, una idea sobre el futur, 
				com que va acompanyada de la creença, té pràcticament la mateixa 
				intensitat i vivacitat, i ens fa obrar en conseqüència. 
				
				-         
				En veure el foc (en la 
				“impressió”), sembla que veiem també la cremada (en la “idea”), 
				i instintivament enretirem la mà. 
				
				-         
				Gràcies a l’HÀBIT i la 
				CREENÇA, la humanitat ha pogut subsistir, i en això ens 
				diferenciem molt dels animals.  | 
			
			
				| 
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				LA FÍSICA 
				
				   | 
				
				 
				Finalitat: Versa sobre fets,que redueix a lleis. 
				Objectiu: permetre’ns fer previsions sobre el futur.  | 
			
			
				| 
				 
				Hume examina DOS dels conceptes fonamentals de 
				la física del seu temps:  | 
				
				 
				-         
				La idea de connexió 
				necessària. 
				
				-         
				La idea de força.  | 
			
			
				| 
				 
				Aquests dos 
				conceptes (connexió necessària i força),  
				
				corresponen 
				a alguna “impressió”? : NO  | 
			
			
				| 
				 
				Origen: 
				
				-         
				Només podem observar que un 
				succés segueix un altre. Però és impossible observar quina mena 
				de connexió hi ha entre la suposada causa i el seu efecte. 
				
				-         
				Contigüitat, sí; causalitat, 
				no. 
				
				-         
				És impossible establir una 
				connexió necessària entre la causa i l’efecte. 
				
				
				-         
				
				Les lleis físiques 
				no es poden considerar lleis necessàries: només són PROBABLES.; 
				però amb això n’hi ha prou perquè puguem manipular la realitat.  | 
			
			
				| 
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				META- 
				
				FÍSICA  | 
				
				 
				Escepticisme 
				moderat.  | 
				
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				Si el que coneixem són les nostres percepcions i 
				no les coses directament, res no ens assegura racionalment 
				l’existència d’un món exterior. Però resultaria absurd, i nociu 
				per a la vida, negar l’existència del món i actuar en 
				conseqüència. 
				
				La mateixa vida s’encarrega d’eliminar aquest 
				escepticisme. N’hi ha prou amb la vivesa de les impressions per 
				fonamentar la creença en un món exterior.  | 
			
			
				| 
				 
				Avantatge de l’escepticisme moderat, segons Hume:  | 
				
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				- Guarir-nos del dogmatisme dels metafísics.  | 
			
			
				| 
				 
				- Ens impedeix abordar qüestions abstruses ja 
				que reconeix les limitacions del nostre enteniment.  | 
			
			
				| 
				 
				- La qüestió més abstrusa de totes: LA 
				SUBSTÀNCIA (corpòria / espiritual) 
				
				(No fa 
				concessions, com va fer Locke)  | 
			
			
				| 
				 
				A la nostra idea de substància o JO no correspon 
				cap impressió. Només és un terme sense cap significació.  | 
			
			
				| 
				 
				La paraula SUBSTÀNCIA només designa un conjunt 
				de percepcions particular a trobar juntes. Per tant, la 
				METAFÍSICA (que es basa en la idea de substància) és una 
				il·lusió.  | 
			
			
				| 
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				L’ÈTICA  | 
				
				 
				La moralitat:  | 
				
				 
				Deriva de la raó o bé dels sentiments?  | 
			
			
				| 
				 
				- La raó exerceix un paper important, ja 
				que és la que pot analitzar les nostres accions i descobrir-ne 
				les conseqüències beneficioses, o no, per a la societat i 
				l’individu.  | 
			
			
				| 
				 
				- Però no n’hi ha prou amb la raó  | 
				
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				La simple anàlisi de la raó sempre ens deixa 
				indiferents 
				
				No ens indueix a preferir una acció en lloc 
				d’una altra, perquè és incapaç d’impulsar a l’acció.  | 
			
			
				| 
				 
				Aquí es necessita que es mostri un SENTIMENT, 
				per tal de donar preferència a allò útil per damunt de les 
				tendències pernicioses.  | 
				
				 
				- Una determinada sensibilitat davant de la 
				FELICITAT de la humanitat i el repudi de la seva misèria.  | 
			
			
				| 
				 
				-Per tant, la moralitat es determina per mitjà 
				del sentiment.  | 
			
			
				| 
				 
				VIRTUT 
				
				-         
				“Qualsevol acció o qualitat 
				mental que produeix a un espectador el sentiment agradable 
				d’aprovació. 
				
				-         
				No és un RELATIVISME 
				individualista. El sentiment de què parla Hume és un sentiment 
				UNIVERSAL, compartit per tothom per igual (sentiment 
				humanitari).  | 
			
			
				| 
				 
				Característiques  | 
				
				 
				Ètica EMOTIVISTA o sentimental. 
				
				Ètica UTILITARISTA.  | 
			
			
				| 
				 
				Emotivista (inspirada 
				probablement en Hutchenson (+1747). 
				
				-Hume rebutja tots els intents de fonamentar 
				l’ètica en la raó. Refusa la pretensió de basar la moralitat en 
				la “naturalesa” de l’ésser humà. 
				
				  
				
				Utilitarista. 
				
				-Allò que desperta el sentiment d’aprovació o 
				reprovació davant d’una acció és el descobriment de la UTILITAT 
				(el caràcter beneficiós o no per a la humanitat) de l’acció 
				considerada.  | 
			
			
				| 
				 
				   | 
				
				 
				   | 
			
			
				| 
				 
				LA POLÍTICA 
				
				 I 
				
				 LA 
				
				 RELIGIÓ  | 
				
				 
				Els supòsits                                     
				 són ficcions indemostrables. 
				
				-         
				“Estat de naturalesa” 
				
				-         
				“Contracte social” 
				
				-És la utilitat dels éssers humans allò que 
				explica la formació de les societats a partir de la cèl·lula 
				familiar. 
				
				- La UTILITAT i l’INTERÈS justifiquen també la 
				CREENÇA RELIGIOSA. 
				
				- Hume fa una crítica radical de les proves de 
				l’existència de Déu. 
				
				- La crítica al principi de causalitat comporta 
				no acceptar l’existència d’un Déu únic i personal (prova 
				cosmològica).  | 
			
			
				| 
				 
				 HISTÒRIA 
				NATURAL DE LA RELIGIÓ  | 
			
			
				| 
				 
				   | 
				
				 
				-         
				El politeisme va precedir el 
				monoteisme. 
				
				-         
				El monoteisme té el perill de 
				conduir a la intolerància.     | 
			
			
				| 
				 
				
				ESCEPTICISME MODERAT 
				
				
				- Té com a finalitat: Salvar del dogmatisme i la 
				superstició.  | 
			
			
				|   | 
				  | 
				  | 
				  |