| 
		 
		Característiques Variades  | 
		
		 
		Totes amb origen en l’Edat Mitjana  | 
		
		 
		Visió continuista i visió rupturista respecte de l’Edat 
		Mitjana  | 
	
	
		| 
		 
		Canvi 
		concepció de vida  | 
	
	
		| 
		 
		Abans  | 
		
		 
		Edat Mitjana: Vida entesa com trànsit , com camí cap a 
		la vertadera vida L’ESGLÉSIA: Oferia mitjans – guia – principis – 
		AUTORITAT per assolir aquella finalitat.  | 
		
		 
		Producte de la inseguretat social. 
		
		PAPA: Autoritat damunt reis i emperadors.  | 
	
	
		| 
		 
		Renaixement  | 
		
		 
		Pau – Confiança – Seguretat – Progrés econòmic. 
		
		- Aquest món: Bellesa, contemplació natura. Consolidació 
		monarquies autoritàries  | 
		
		 
		Augment demogràfic. Desenvolupament econòmic. Evolució 
		Cultura urbana  | 
	
	
		| 
		 
		- Actitud individualista. Actitud cosmopolita  | 
		
		 
		UNIVERSALISME: ciutadans del món. Triomf del singular 
		sobre allò col·lectiu  | 
	
	
		| 
		 
		- Tolerància. Fe en el progrés de la ciència. Creença en 
		els drets dels individus  | 
		
		 
		Esperit crític. Esperit laic. No acceptació autoritats 
		sagrades.  | 
	
	
		| 
		 
		Mundialització de la religió  | 
		
		 
		-         
		Sense deslligar-se de la religió, 
		l’individu vol viure la vida terrenal.. 
		
		-         
		També intent de conciliació entre 
		Cristianisme i Antiguitat. Identitat entre filosofia i religió  | 
		
		 
		La Religió perd la severitat i supèrbia medievals. 
		
		Abolició intolerància. Desig de “PAU” 
		
		   | 
	
	
		| 
		 
		Humanisme  | 
		
		 
		Es busca vida vertaderament humana. 
		
		L’ésser humà: ésser diferent a la resta d’éssers de la 
		Natura.  | 
		
		 
		En allò que l’individu posseeix (arts, ciències, 
		investigació)  | 
	
	
		| 
		 
		Ser humà: Reneix de la “caiguda”: semblança de Déu  | 
		
		 
		Religió i món s’identifiquen  | 
	
	
		| 
		 
		Historicisme  | 
		
		 
		Retorn a l’origen de la cultura. Retorn a l’origen de la 
		societat i de la política. Retorn a l’origen de la natura. 
		
		- Neoplatonisme renaixentista: L’origen és Déu però 
		adquireix un significat humà  | 
		
		 
		Antics: Treball filologia. 
		
		Neoplatonisme antic: Déu és el principi de tot. Déu com 
		a retorn obligat de tot.  | 
	
	
		| 
		 
		Origen terrenal de l’ésser humà, del seu passat, de la 
		història  | 
		
		 
		Els clàssics  | 
	
	
		| 
		 
		L’ésser humà ocupa, doncs, un lloc privilegiat. La 
		història és obra de l’individu  | 
		
		 
		Obra de la seva voluntat.  | 
	
	
		| 
		 
		Naturalisme  | 
		
		 
		Renaixement: Descobriment de l’individu i la seva 
		natura. 
		
		El ser humà: Inscrit en la història, i també en la 
		Natura  | 
		
		 
		Capaç de crear el seu propi destí. 
		
		Autonomia de la Natura respecte de Déu  | 
	
	
		| 
		 
		- Panteisme – Pitagorisme  | 
		
		 
		La natura s’escriu en llenguatge matemàtic  | 
	
	
		| 
		 
		- Aristotelisme:   | 
		
		 
		L’ordre natural és immutable i necessari si busquem en 
		les causes  | 
	
	
		| 
		 
		Màgia  | 
		
		 
		Sotmetre la natura al ser humà  | 
	
	
		| 
		 
		Tendència extrema: La natura no tindrà res a veure amb 
		l’ésser humà. 
		
		La natura és només quelcom que es pot mesurar i 
		quantificar  | 
		
		 
		   |