PLATÒNICS I ARISTOTÈLICS AL 
		RENAIXEMENT 
		 
		N. Abbagnano. 
		 
		El platonisme i l’aristotelisme, que havien estat les dues corrents 
		fonamentals de l’escolàstica, es tornen a trobar també al Renaixement, 
		però se les fa tornar un altre cop a les seves fonts originàries i se 
		les pren, en la seva autenticitat històrica, com a mitjans de renovació 
		de l’ésser humà i del seu món. 
		 
		Les disputes al voltant de la superioritat d’una o altra orientació 
		pressuposen l’exigència comú de restaurar el seu significat històric 
		originari, traient-li les deformacions i les incrustacions que havien 
		sofert per obra de l’escolàstica. 
		 
		L’antagonisme entre platònics i aristotèlics és, durant el Renaixement, 
		l’antagonisme de dues inquietuds espirituals distintes: 
		- PLATÒNICS són els que posen en primer pla l’exigència del 
		renéixer religiós, i, per tant, veuen la volta al platonisme, considerat 
		com a síntesi de tot el pensament religió de l’antiguitat, com la 
		condició d’aquest renaixement. 
		- ARISTOTÈLICS són els que es dirigeixen principalment al 
		renaixement de l’activitat especulativa i, especialment, de la filosofia 
		natural; els aristotèlics, en el retorn a la genuïna ciència d’Aristòtil, 
		veuen la condició del renaixement d’una investigació natural lliure i 
		rigorosa. 
		 
		 
		RENAIXEMENT I PLATONISME 
		 
		Nicolàs de Cusa (1401 – 1464). Trèveris (Alemanya). 
		 
		L’ésser humà pot acostar-se indefinidament a la veritat per graus 
		successius de coneixement; però com aquests graus seran sempre finits i 
		la veritat és l’ésser en el seu grau infinit, la veritat escaparà 
		necessàriament a tot esforç tendent a comprendre-la.. 
		 
		Cusano ha renovat el platonisme precisament en la seva tesi fonamental, 
		que estableix el principi que la realitat i el coneixement mai no 
		s’abastaran. 
		 
		La doctrina de l’ésser humà. 
		 
		L’individu no pot llançar-se al coneixement de Déu sense tenir en compte 
		els límits de la seva subjectivitat. L’humà, si vol, pot pertànyer-se a 
		si mateix, i sols si ell és de si mateix, Déu serà seu. Reconèixer-se en 
		la pròpia limitació, a acceptar-la i realitzar-la fins el final. Tan 
		sols si no es nega a si mateix, sols si accepta lliurement ser el que 
		és, l’individu se situa en l’autentica relació amb Déu, i Déu és seu com 
		ell és de si mateix. Sols d’aquesta manera assoleix en certa manera a 
		reproduir la infinitud de Déu. 
		 
		Platonisme italià. 
		 
		1400 aprox. Concili de Florència. 
		 
		Pletó (1355 – 1450). Constantinopla. 
		 
		Partidari d’una unificació total de les creences religioses sobre la 
		base del platonisme. Veia en Plató l’home en el nom del qual la 
		humanitat podia tornar a trobar la seva unitat religiosa i, per tant, la 
		pau.Besarió. 
		 
		La superioritat de Plató davant Aristòtil rau segons Besarió, en el fet 
		de que, més que Aristòtil, Plató s’ha costat a la veritat revelada del 
		cristianisme, per bé que sense abastar-la de ple. Però Besarió vol 
		explícitament situar les doctrines, tant de Plató com d’Aristòtil, al 
		seu significat genuí; i aquest objectiu és també el de les seves 
		nombroses traduccions. 
		 
		Marcili Ficino (1433 – 1499). 
		 
		- Unitat intrínseca entre filosofia i religió. 
		- La teologia medieval no té més objecte que Déu; però la teologia, tal 
		com l’entén Ficino, té vertaderament per objecte l’home, atès que la 
		única finalitt de l’especulació religiosa, o de la religió filosòfica, 
		és la renovació de l’ésser humà. 
		 
		Pico de la Mirandola (1463 – 1494). 
		 
		Totes les obres de Pico pretenen realitzar el projecte d’una pau 
		filosòfica. 
		 
		Patrizzi (1529 Dalmàcia – Roma 1597). 
		 
		La filosofia aristotèlica és enemiga de la religió perquè nega 
		l’omnipotència divina i el govern diví del món; i afirma que els 
		escolàstics no són vertaders filòsofs perquè no han fet més que retocar 
		la filosofia aristotèlica sense preocupar-se de conèixer les coses tal 
		com són. 
		 
		Objectiu: Renovar i defensar la religió cristiana amb un retorn a 
		doctrines prearistotèliques (sobretot a les creences orientals, 
		pitagòriques i platòniques). 
		 
		 
		RENAIXEMENT I ARISTOTELISME 
		 
		Per bé que platònics i aristotèlics del Renaixement vagin units en 
		l’esforç per tornar a les doctrines genuïnes de Plató i Aristòtil, 
		lluiten entre si defensant interessos contraposats: Els platònics, la 
		religió; els aristotèlics, la investigació natural. 
		 
		El retorn a l’aristotelisme originari fou iniciat a Itàlia per aquells 
		grecs doctes que participaren al Concili de Florència, per a la unió de 
		les dues Esglésies, o bé es refugiaren a Itàlia després de la caiguda de 
		Constantinopla en mans dels turcs (1453). 
  
		  
		
			
				| 
				 
				Divisió 
				Aristotelisme  | 
			 
			
				| 
				Alexandrins 
				 | 
				
				Averroistes | 
			 
			
				| 
				Comentaris 
				d’Alexandre d’Afrodisia  | 
				
				Comentaris 
				d’Averrois | 
			 
			
				| 
				Intel•ligència és 
				mortal  | 
				
				Intel•ligència és 
				única en tots els individus | 
			 
			
				| 
				Ànima mortal | 
				
				 Ànima 
				corruptible, mortal. | 
			 
			
				| 
				Transcendència de 
				Déu respecte al món | 
				
				Tendeixen al 
				panteisme, perquè consideren la intel·igència única i idèntica 
				amb la intel•ligència divina. | 
			 
		 
		 
		Ambdues corrents: 
		- Neguen la immortalitat individual. 
		- Afirmen l’ordre necessari del món, i, per tant, neguen el miracle i, 
		en general, la intervenció directa de Déu en els assumptes del món. 
		- Concepció del món fundada en un ordre immutable i necessari, i amb 
		això posa el fonament d’una pura investigació natural. 
		- Doctrina de la doble veritat (aristotèlics del Renaixement): 
		o Oposició entre les conclusions de la filosofia i les creences de la 
		fe; no creuen que aquesta reconciliació es pugui dur a terme. 
		 
		Per contra, Averrois no deia el mateix. Per Averrois la religió tenia 
		per objecte la mateixa veritat de la raó, però que la revestia d’una 
		forma que la feia més apropiada a la guia i la salvació de les 
		multitutds. 
		 
		L’aristotelisme del Renaixement ha contribuït poderosament, amb el 
		retorn a la investigació científica d’Aritòtil, al renaixement de la 
		investigació naturalista. A més, ha elaborat el fonament necessari de 
		tal investigació; és a dir, el concepte d’ordre natural del món. Però el 
		naturalisme canalitzat amb tanta força no podia ja restar estancat en el 
		sistema de l’aristotelisme; calia intentar sostraure’s a tal sistema i 
		iniciar nous camins: la màgia, per un costat, el naturalisme de Tel•lesi 
		per un altre, assenyalaven aquests camins. 
		 
 
  | 
		  |