| 
 
Índex  Tornar  Des d'Epicur  Guió  Ren. filosòfic  Platònics, aristotèlics
 
 |  | 
	
		|   | 
		
		 Enllaços  | 
	 
	
			EL RENAIXEMENT FILOSOFIC 
		 
		 
		1. EL RENAIXEMENT: LA VIA CAP A LA MODERNITAT, SENTIT I CONTEXT. 
		 
		 
		El Renaixement presenta unes característiques molt variades, però totes 
		elles tenen els seus orígens en l'Edat Mitjana. Per això, alguns 
		sostenen una visió continuista entre Edat Mitjana i Renaixement; 
		d'altres, en canvi, hi veuen un trencament o ruptura. 
		 
		La primera característica legítima del període renaixentista és el canvi 
		de concepció de la vida. Aquesta, era considerada com un trànsit, un 
		camí cap a la vertadera vida; la beatitud eterna en el món transcendent 
		de la Divinitat; i per a aconseguir-la, l’Església oferia a més d'uns 
		mitjans filosòfico-teològics indiscutibles, un ferm principi d'autoritat 
		que era acceptat sense reserves. El Concili de Laterà (1215) és la 
		manifestació del triomf del papat que aspira al dominium mundi: 
		emperadors i reis estan subjectes per "raó de pecat" al papa, jutge que 
		fa i desfà a la terra per concessió de Crist. Però el recolliment de la 
		vida en una interioritat apartada per a una Humanitat juvenil i plena 
		d'ímpetu. La temporalitat mundana, terra, és el centre de gravetat de la 
		vida quotidiana social, política i religiosa. El "més enllà", la vida 
		ultramundana, roman com el retorn últim de l'home, però entesa sota un 
		concepte molt més amable i humà. 
		 
		Fonamentalment, el factor decisiu que motivà la bona disposició de 
		l'home de l'Europa Occidental cap a noves formes de vida sorgeix de la 
		recuperació del sentit de la seva seguretat personal i social. Es a dir, 
		de la mateixa manera que la inseguretat que seguí a les grans invasions 
		bàrbares creà l'ambient propi del feudalisme, el renaixement de la pau i 
		de la confiança, juntament amb el desenvolupament de l'economia, pogué 
		donar al món occidental una plataforma de seguretat per a dur a terme 
		les seves empreses immediates. L'ampli procés que impulsà de forma 
		definitiva aquest home medieval a cercar una nova definició del seu 
		ésser, una nova forma de pensar, de treballar, contemplar la natura, 
		buscar la bellesa i expressar els seus sentiments pot fonamentar-se 
		bàsicament en aquestes causes: 
		 
		a) El moviment demogràfic del segle XIII. 
		b) El desenvolupament de l'economia, que condueix a l'establiment d'un 
		pre-capitalisme. 
		c) L'establiment i consolidació de les monarquies autoritàries en el 
		poder. 
		 
		El Renaixement, com a fenomen polític, social i cultural, és bàsicament 
		el fruit de la poderosa i transformant evolució de la cultura urbana de 
		la Baixa Edat Mitjana, que en un primer estadi, típicament corporatiu, 
		va desembocar en una forta actitud individualista, en una autonomia del 
		propi ésser originada pels creixents estímuls derivats de la revolució 
		comercial, propulsora així mateix del poder de les ciutats. Les minories 
		capaces i intel•ligents que van saber endegar aquest esperit nou i que 
		tingueren la maduresa d'autodefinir-se com a renovadores, a començaments 
		del segle XV, van sorgir de la gran creació de l'Europa baix-medieval: 
		la ciutat. 
		 
		D'altra banda, aquest individualisme dinàmic origina el concepte de 
		"homo universalis", o el que és el mateix, el cosmopolitisme. Intel•lectuals 
		i mercaders, artistes i cortesans se senten "ciutadans del món", "fills 
		d'una mateixa cultura". Amb això que hem dit queden dibuixades les grans 
		aspiracions o ideals renaixentistes;  
		a) el desig que es produeixi el reconeixement de la tolerància. 
		b) la fe en el progrés i en la ciència 
		c) la creença en els drets inalienables de l'home.  
		 
		Es el triomf d'allò singular sobre allò col•lectiu. Això que no ès sinó 
		el principi de l'emancipació de la raó comporta l'esperit crític i 
		l'esperit laic: no s'accepten autoritats. El racionalisme que s'entreveu 
		ja en algunes figures de l'Edat Mitjana apareixerà amb força el segle 
		XVII com a conseqüència de la tasca transmutadora del Renaixement. 
		 
		 
		2. LA MUNDANITZACIO DE LA RELIGIO. 
		 
		Amb el Renaixement, l'home, sense deslligar-se de la Religió, vol viure 
		amb intensitat la vida terrenal; en ella vol triomfar; en ella vol la 
		glòria i l'eternitat. Però aquest desplaçament es va verificar lentament 
		i no com a resultat d'un xoc violent. La Religió no es rebutjada ni 
		combatuda, però sí que perd aquella severitat i altaneria medieval. Al 
		contrari, s'acosta a la vida immediata: religió i cosmovisió convergiran 
		i s'identificaran en una unitat metafísica. 
		 
		No obstant això, no ha d'entendre's la interpretació de l'Humanisme i 
		del Renaixement sobre la base d'una antítesi entre "l'home medieval" i "l'home 
		renaixentista". Més aviat, en el Renaixement no hi manquen, sinó que 
		abunden motius netament religiosos, afirmacions enèrgiques de la 
		transcendència, acceptació d'elements místics i dogmàtics, i moltes 
		vegades aquests elements i aquests motius són enllaçats amb elements i 
		motius oposats, en formes complexes de les quals resulta difícil 
		determinar el significat total. Però el tret més comú és la recerca de 
		la unió completa entre el Cristianisme i l'Antiguitat. En aquesta 
		empresa hom fonamentarà les cosmovisions metafísiques renaixentistes. 
		 
		Els humanistes estaran convençuts de la identitat existent entre 
		Filosofia i Religió i de la unitat de totes les religions. Llavors cal 
		l'abolició de tota intolerància. Així hom explica el desig de "pau" en 
		Pico della Mirandola: renunciar a les oposicions irremeiables, que son 
		l'origen de l'odi teològic, tan tristament fecund en el devenir de la 
		història humana. 
		 
		 
		3. RENAIXEMENT, HUMANISME I HISTORICISME. 
		 
		 
		Els estudis filològics han confirmat l'origen religiós de la paraula i 
		del concepte del Renaixement. "Renaixement" és el segon naixement. Es el 
		renovar-se l'home en els seus poders humans, en relació amb els altres 
		homes, amb el món, amb Déu. Però no és el renéixer de l'home a una vida 
		super-humana com ho seria el naixement de "l'home nou" o espiritual del 
		qual parla l'Evangeli de Sant Joan i les Epístoles de Sant Pau, sinó el 
		néixer a una vida vertaderament humana, perquè es funda en allò que 
		l'home posseeix com a més propi: les arts, les ciències, la 
		investigació..., que fan d'ell un ésser diferent a tots els altres 
		éssers de la Natura i a semblança de Déu, tornant-lo a la condició des 
		d'on havia caigut. Es el significat d'un renéixer religiós i mundà que 
		s'identifiquen. 
		 
		L'instrument fonamental d'aquest "Renaixement" és el retorn als antics, 
		el retorn a l'origen del començament; com la tornada a allò que dóna 
		vida i força a cada cosa i del qual depèn la conservació i el 
		perfeccionament de tot ésser. El retorn a l'origen del començament ès 
		una de les constants del neoplatonisme renaixentista (Marsilio Ficino, 
		Pico della Mirandola) però també és defensat pels naturalistes (Giordano 
		Bruno, Tomasso Campanella... i per Maquiavel en la seva teorització de 
		la vida social i política). 
		 
		En el neoplatonisme antic, el retorn al principi era un concepte 
		religiós: el principi és Déu i el retorn a Déu és el compliment del 
		veritable destí de les coses i de l'home (Natura que es desplega i 
		s'integra; aquesta és la tradició de Plotí, Procle i Escot Eriúgena). 
		Els neoplatònics renaixentistes fan propi aquest concepte. Però aquest 
		retornar als principis adquireix un significat humà i històric: el 
		principi al qual s'ha de retornar no és Déu, sinó l'origen terrenal de 
		l'home i del món humà. Es un retornar a allò que ha estat l'home; als 
		orígens del seu passat, a la seva història. El món clàssic expressa 
		madurament i perfectament l'exercici d'aquells poders que des dels 
		orígens (l'eterna saviesa) han assegurat a l'home un lloc privilegiat en 
		el món.  
		 
		Aquest és el sentit de la historicitat, expressió típica de l'Humanisme. 
		Amb el retorn a l'antiguitat clàssica es realitza la conquesta de la 
		personalitat humana. Aquesta conquesta està condicionada per la 
		consciència de la pròpia originalitat respecte als altres, respecte al 
		món, respecte a Déu. Aquesta és la conseqüència del descobriment de la 
		historicitat i la investigació filològica. 
		 
		D'altra banda, la confirmació de la transcendència divina, confirmació 
		per la qual el Renaixement s'uneix directament amb l'especulació 
		cristiana de l'Edat Mitjana, accentuant la separació entre l'home i Déu, 
		destaca encara més el caràcter original de l'home: la irreductibilitat 
		de la seva situació a la de qualsevol altre ser. Aquest és el sentit que 
		hom atribueix a l'home com a funció mitjancera, "còpula del món", nus de 
		la creació, en la qual troben la unitat i l'equilibri els diferents 
		aspectes de la mateixa creació. Hom afirma una altra vegada la 
		consciència de la individualitat i de la llibertat creadora. En això es 
		fundarà el reconeixement de l'origen humà dels Estats, fruit de 
		l'habilitat i de la sagacitat dels polítics. Maquiavel , en "El 
		Príncep", considera que la sort és l'àrbitre de la meitat de les accions 
		humanes, però l'acció humana pot i ha d'eliminar els tombs arbitraris 
		del destí i reduir el risc a una possibilitat decisiva d'èxit. L'home 
		només pot dominar la fortuna prenent una actitud històrica, referint-se 
		al passat i relacionant aquest amb l'avenir. 
		 
		El moviment humanista és bàsicament el descobriment d'aquesta 
		historicitat, de la vinculació de l'home a les formes històriques que el 
		defineixen. L'Humanisme, no és només l'amor i l'estudi de la saviesa 
		clàssica, la concordança amb la veritat cristiana, sinó que és la 
		voluntat de renovar aquesta saviesa en la seva forma autèntica i 
		entendre-la en la seva realitat històrica (Montaigne). El caràcter de 
		reconèixer la dimensió històrica és una exigència pròpiament humanista. 
		L'Edat Mitjana no havia accentuat aquesta exigència. Utilitzava la 
		cultura clàssica, però assimilant-la a ella mateixa. Si bé es cert que 
		Sant Agustí havia fet un intent, però com a justificació de la doctrina 
		de salvació. L'Humanisme renaixentista realitza per primera vegada 
		l'actitud de la perspectiva històrica. 
		 
		Els platònics i aristotèlics renaixentistes polemitzen, però llur 
		interès comú és el descobriment del veritable Plató o del veritable 
		Aristòtil, l'exigència filològica no és un aspecte accidental de 
		l'Humanisme, sinó quelcom constitutiu d'aquest: la necessitat de 
		descobrir els textos i restaurar-los en la seva forma autèntica. Així 
		mateix, l’estoïcisme és ressuscitat per Just Lipsius, l'epicureisme per 
		Lorenzo Valla; l'eclecticisme ciceronià per molts humanistes; 
		l'escepticisme amb sentit no tan radical com en l'Antiguitat per 
		Montaigne i Charro. 
		 
		 
		El naturalisme. 
		 
		L'Humanisme és també el descobriment de l'home i la seva natura 
		(Naturalisme). En efecte, descobrir el "valor de l'home" significa que 
		hom li ha reconegut valor com a ésser terrestre o mundà en la 
		temporalitat. L'home, inserit en la Natura i en la Història, és capaç de 
		crear el seu destí propi. Aquest home és un ésser racional finit, la 
		dependència del qual de la Natura i de la societat és una expressió de 
		llibertat, formació pròpia i obtenció de felicitat. 
		 
		L'home, des del segle XII, exigeix una autonomia de la raó. En 
		l'Humanisme aquesta autonomia és més radical: és la facultat de l'home 
		que projecta la pròpia existència singular associada a la Natura i a la 
		Història. El Naturalisme ha d'entendre's així: l'home és radicat a la 
		Natura i a la societat i només d'aquests dos camps pot obtenir els 
		instruments de la seva realització. En aquest sentit neix: 
		 
		a) El reconeixement de la unió de l'home amb la comunitat humana; és el 
		tema dels humanistes florentins que participen activament de la vida 
		política de la seva ciutat. La missió de l'home s'expressa en la fórmula 
		"obrar i comprendre" que signifiquen "saber i poder governar, regir el 
		món que fou construït per a l'home.  
		 
		b) Així mateix, hom estableix la premissa fonamental de la investigació 
		experimental moderna. Telesio afirma la perfecta autonomia de la Natura 
		i l'exigència d'explicar-la amb la mateixa Natura. No obstant això, 
		aquesta no és l'única condició general que determina el naixement de la 
		ciència moderna. El retorn a l'Antiguitat produí el reviscolament de 
		doctrines i textos que havien estat descurats durant segles, entre elles 
		les doctrina heliocèntriques dels pitagòrics, les obres d'Arquímedes, 
		dels geògrafs i metges de l'antiguitat,. Els textos antics facilitaren 
		la inspiració per a nous descobriments com succeí amb el descobriment 
		d'Arquímedes, en qui tan sovint s'inspirà Galileu. D'altra banda, el 
		renovat èmfasi sobre la tradició matemàtica de Pitàgores i Plató fa que 
		hom subratlli la concepció de l'estructura numèrica del món, que a més 
		d’ésser l'eix de l'especulació científica, ho és així mateix en la 
		teoria i pràctica de l'arquitectura renaixentista. Sorgeix l'estudi de 
		la proporció, de les relacions numèriques. La proporció o llei constant 
		entre parts i estructures es presenta com un ideal que garanteix la 
		perfecció. La visió de l'estructura numèrica va conferir a l'home nous 
		poders sobre l'ambient que el rodejava. D'aquesta manera acabava 
		assemblant-se a Déu, el suprem matemàtic, en la tradició pitagòrica. En 
		aquesta tradició no hi havia oposició entre el treball de l'artista i el 
		de l'investigador científic. Tant l'un com l'altre buscaven la veritat, 
		l'essència de la qual hom captava a partir dels números. En aquest afany 
		es constitueix la gran empresa i l'assoliment de les hipòtesis generals 
		i de les lleis universals. Per això, Leonarda fa seu l'autèntic esperit 
		de Plató i el lema que es trobava escrit a l'entrada de l'Acadèmia: "No 
		em llegeixi qui no sigui matemàtic". 
		 
		D'altra banda, l'aristotelisme renaixentista, alhora que fomentava una 
		lectura nova i més lliure d'Aristòtil, elaborava amb tota eficàcia, en 
		controvèrsia amb les concepcions teològiques i miraculoses, el concepte 
		d'un ordre natural immutable i necessari, fonamentat en la cadena causal 
		dels esdeveniments. Aquest concepte va constituir l'esquema general de 
		la investigació científica. 
		I, finalment, la màgia posada a primer pla pel Renaixement, amb la 
		corresponent acceptació i difusió, contribuí a determinar el caràcter 
		actiu i operatiu de la ciència moderna, que consisteix a dominar i 
		sotmetre les forces naturals per a profit de l'home 
		 
		En resum, aquests factors: platonisme-pitagorisme, aristotelisme renovat 
		i màgia condicionen els inicis de la ciència experimental de l'Europa 
		renaixentista.  
		 
		El reconeixement de la naturalitat de l'home i dels seus mitjans de 
		coneixement constituí la condició indispensable en la investigació 
		experimental de la natura. En definitiva, només la rebel•lió humanista 
		pogué realitzar el canvi radical de perspectiva del qual nasqué la 
		investigació científica i la nova concepció del món. Aquesta concepció a 
		la qual van contribuir per igual platònics com Nicolàs de Cusa i Ficino, 
		filòsofs naturalistes com Telesio i Bruno, científics com Copèrnic i 
		Galileu és l'antítesi exacta de l'aristotelisme originari. El món no és 
		una totalitat finita i acabada, sinó un Tot infinit i obert en totes les 
		direccions. El seu ordre intern no és finalista, sinó causal: No 
		consisteix en la perfecció del tot i de les parts, sinó en la 
		concatenació necessària dels esdeveniments. L'home no és l’ésser en què 
		desemboca la teologia, la finalitat de l'Univers i el destí del qual és 
		confiat a aquesta teologia; sinó que és un ésser natural entre tots els 
		altres però capaç de projectar i realitzar el seu propi destí. 
		El coneixement humà del món no és un sistema fix i acabat, sinó el 
		resultat de temptatives sempre renovades que contínuament han d’ésser 
		sotmeses a control. L'instrument d'aquest coneixement no és una raó 
		supramundana i infal•lible, sinó un conjunt de poders naturals, fal•libles 
		i corregibles. Evidentment aquests són els trets de la concepció 
		següent, la Modernitat, i que encara es mantenen en el fons de la nostra 
		ciència i de la nostra civilització. 
		 
		 
		4. LA RESTAURACIO DELS ANTICS SISTEMES FILOSOFICS. 
		 
		 
		El pensament renaixentista parteix d'una especial concepció de la vida i 
		de l'home que podem anomenar naturalisme, humanisme i individualisme i 
		que es concreta en una proliferació d'assaigs i tempteigs vers la 
		construcció de nous sistemes. La imatge del món adquireix la necessitat 
		d'una gran connexió. 
		 
		La natura i la vida interior tant temps separades són cercades de nou. 
		La natura cobra l'espiritualització que l'Antiguitat li havia conferit (intel•ligibilitat 
		i harmonia còsmiques); i així mateix, l'Antiguitat també es renova. Però 
		entre el Renaixement i l'antiguitat clàssica hi ha una diferència 
		essencial; allò que en l'antiguitat formava l'àmbit general de 
		l'individu, i, per tant, adquiria sense cap esforç (viure segons la 
		natura) ara havia de conquerir-s'ho cadascú, ser per a la consciència, 
		ser per a ell. No es pot viure segons la natura, això s'ha trencat. Amb 
		l'afirmació de la individualitat neix la dimensió de la subjectivitat 
		humana: el món ha d’ésser per al subjecte. A partir d'aquí s'iniciarà la 
		recerca d'un nou ordre racional, però que recolzarà bàsicament en la 
		tradició platònica i aristotèlica. Platonisme i aristotelisme es 
		renoven; en això consisteix la ruptura amb la tradició. 
		 
		 
		4.1. Platonisme renaixentista i Natura 
		 
		 
		La filosofia que més entusiasme suscita en el moment és la de Plató. No 
		es tracta ja del platonisme agustinià ni del misticisme neoplatonitzant 
		de l'Edat Mitjana, sinó del Plató conegut directament en els textos 
		grecs que va portar de Constantinoble Ambrosio Traversaris l'any 1423. 
		Amb ocasió del Concili de Florència (1439), on s'havia de tractar de la 
		unió de les Esglésies llatina i cismàtica grega, arribaren a Itàlia 
		alguns intel•lectuals bizantins que portaren l'entusiasme i l'afany de 
		l'obra de Plató. El més destacat de tots ells fou Georgios Gemisthos "Plethon", 
		que romangué a Florència i animà Cosme de Mèdicis a fundar "L'Acadèmia 
		Platònica" recordant i com a restauració de l'antiga. Aquesta Acadèmia, 
		que va culminar en temps de Lorenzo il Magnífico, va agrupar insignes 
		intel•lectuals de l'època i tingué com a president Marsilio Ficino, el 
		traductor de Plató i de Plotí. Tambè van pertànyer a l'Acadèmia entre 
		altres Besarion i Pico della Mirandola. 
		 
		 
		4.2. Aristotelisme renaixentista i ciència natural. 
		 
		Aristòtil tingué nombrosos impugnadors en l'època renaixentista, uns el 
		combatien per la física, que havia estat, segons ells, una rèmora per al 
		coneixement científic de la Natura; altres per la lògica deductiva i 
		formal, que no era considerada apta per a aconseguir el desitjat progrés 
		científic. Les crítiques que els escolàstics del segle XIV (Buridan, 
		Albert de Saxònia, Nicolau d'Oresme) havien formulat deriven de 
		l'orientació empírica que Guillem d'Ockham va fer predominar en l'última 
		escolàstica: quan, per reconeguda impossibilitat de la tasca 
		d'interpretació i defensa de les veritats teològiques, la filosofia 
		havia quedat disponible per a altres objectius i interessos. Aquestes 
		crítiques constitueixen aquella rebel•lió de l'aristotelisme que, en la 
		segona meitat d'aquell segle i al llarg del segle següent varen conduir 
		a l'Humanisme. No obstant els crítics, Aristòtil va tenir molts 
		defensors i partidaris insignes. Deixant de banda la pervivència de 
		l'aristotelisme tomista, que conegué també un renaixement a principis 
		del segle XVI, brollà a la Universitat de Pàdua l'aristotelisme 
		averroista que havia aparegut a París durant el segle XIII i que malgrat 
		les condemnes, no arribà a desaparèixer del tot. El principal 
		representant d'aquesta direcció fou Agustí de Nifo. Al mateix temps, 
		sorgí a la Universitat de Bolònia un altre corrent en un pretès 
		aristotelisme pur, que en realitat era el d'un Aristòtil vist per mitjà 
		del seu comentador Alexandre d'Afrodísia. El màxim representant fou 
		Pietro Pomponazzi. 
		 
		El camp dels aristotèlics, segons Marsilio Ficino, es dividia en 
		aquestes dues rectes: l'alexandrina i l'averroista. 
		 
		Els averroistes afirmaven que el nous (ment general que assistia l'obra 
		del pensament) era immaterial i immortal i que l'ànima, en canvi, com a 
		unitat numèrica era mortal. També Alexandre d'Afrodísia assegurava que 
		l'ànima era mortal. Ambdues doctrines foren combatudes el 1513 sota el 
		Pontificat de LLeó X en el Concili de Benevento. En general, hom pot dir 
		que els averroistes tendeixen al panteisme, mentre que els alexandrins 
		mantenen la transcendència de Déu respecte del món. Però tots intenten 
		afirmar un ordre necessari que justifica el desenvolupament del món. 
		I així com els platònics renaixentistes veuen en el platonisme la 
		síntesi del pensament religiós de l'Antiguitat, els aristotèlics veuen 
		en l'aristotelisme el model de la ciència natural i en el retorn a 
		l'aristotelisme; el renaixement de la investigació directa de la natura 
		(investigació naturalista) està basat fonamentalment en el concepte 
		d'ordre natural del món). Tot l'interès de Pomponazzi recau a salvar a 
		tot preu aquest ordre racional. Per això opta pel determinisme estoic. 
		La investigació natural suposa l'ordre necessari del món. Però aquest 
		naturalisme, canalitzat amb la força que els temps reclamaven, no podia 
		ja restar estancat en el sistema de l'aristotelisme; havia d'intentar 
		sostreure's a tal sistema i iniciar uns nous camins: la màgia de 
		Reuchlin, Paracels i Cardano per un costat i el naturalisme de Telesi 
		per l'altre assenyalaven aquests camins. L'eternitat de la matèria, 
		l'homogeneïtat de la substància celeste amb la sublunar, la identitat de 
		Dèu amb la força que regeix el món i la força natural dels èssers seran 
		els seus temes. A partir d'ells hom constituirà la ciència. La tesi de 
		l'animació universal de la natura, que és el pressupòsit de la màgia, 
		deixa el lloc, al concepte de natura, entesa com una totalitat vivent 
		que es regeix per principis propis. El descobriment d'aquests principis, 
		base de la concepció materialista de Telesi es converteix en l'objectiu 
		de la filosofia natural, que pretén interpretar la natura amb la natura, 
		prescindint d'hipòtesis i doctrines fictícies. D'aquesta manera s'obre 
		el camí a la veritable i pròpia investigació científica. La ciència serà 
		el darrer i més madur resultat de la filosofia natural renaixentista.
		 
		 
		La reducció naturalista serà duta a les darreres conseqüències; la 
		natura no tindrà res a veure amb l'home, ni amb l'ànima, ni amb la vida, 
		ho entendrà com un conjunt d'entitats que es mouen mecànicament; i les 
		lleis que regulen aquest mecanisme seran les lleis matemàtiques. La 
		ciència reduirà la natura a una pura objectivitat mesurable, la separarà 
		de l'home alienant-la de la seva constitució i interessos i solament 
		així l'obrirà veritablement al seu domini i en farà el "regnum hominis".
		 
		 
  | 
		  | 
	 
 
 |