Qüestionari "Història más bella" 
		Solucions al qüestionari 
		Film "Gènesis". Resum i comentaris.  
		
		QÜESTIONARI 
		"Historia más bella" 
		 
		1. Quina edat (quant de temps fa) se li calcula al Big Bang (Pàgina 2) 
		2. Quina imatge es dóna (en el text) immediatament després del Big Bang? 
		(Pàgina 2) 
		3. Com es defineix el Big Bang (Pàgina 3) 
		4. Quan es va proposar per primera vegada la hipòtesi del Big Bang (Pàgina 
		3) 
		5. Quines cultures parteixen també d’un caos inicial en la formació de 
		l’univers? (Pàgina 4) 
		6. Assenyala les diferències entre les mitologies i la ciència moderna 
		respecte al caos inicial (Pàgina 4) 
		7. Com es va arribar a la idea d’un caos original i d’una evolució de 
		l’univers. Què deia la tradició filosòfica. Què diu la ciència actual? (Pàgina 
		4) 
		8. Com recuperem les petjades del passat de l’Univers? (Pàgina 5) 
		9. Quina imatge s’assenyala en el text després del Big Bang? (Pàgina 6) 
		10. Què implica l’expansió? (Pàgina 6) 
		11. Quan va començar el refredament? (Pàgina 6) 
		12. Quines proves de l’evolució de l’univers s’esmenten? (Pàgina 7) 
		13. Què son els “fòssils” de l’univers? 
		14. Anomena els tres elements bàsics de la teoria del Big Bang? (Pàgina 
		7) 
		15. Quin és l’estat de la primera fase de l’Univers fa 15.000 milions 
		d’anys (després del Big Bang)? (Pàgina 8) 
		16. Què significa “elementals”? (Pàgina 8) 
		17. Quina imatge proposa el text després de la crema espessa ? (Pàgina 
		8) 
		18. Per què l’univers no ha romàs en estat de crema? (Pàgina 9) ¿Què 
		l’ha impulsat a organitzar-se? 
		19. Quan es va trigar en arribar al primer nucli atòmic? (Pàgina 9) 
		20. Després de 100 milions d’anys, i a causa de l’evolució, sorgeixen 
		grumolls en aquella crema... Què son? (Pàgina 9) 
		21. Per què les galàxies no tenen forma d’esfera? (Pàgina 10) 
		22. Com es formen els astres dins de les galàxies? (Pàgina 10) 
		23. Fins quan sembla probable que l’univers segueixi expandint-se i 
		refredant-se? (Pàgina 11) 
		24. Quina imatge ofereix el text 1000 milions d’anys després del Big 
		Bang? (Pàgina 12) 
		25. L’Univers continua refredant-se excepte les estrelles, que provoquen 
		els seus respectius Big Bangs ... Per què? (Pàgina 12) 
		26. Què diferencia al nostre planeta dels altres? (Pàgina 14) 
		27. D’on prové l’aigua de la Terra? (Pàgina 14) 
		28. Quina edat té el sol...? ...I l’edat de la Terra? (Pàgina 14) 
		29. Què t’ha agradat més de la narració de la “Jornada de la Terra”? (pàgina 
		14) 
		30. Si la vida no va aparèixer als oceans (on hi ha aigua), ¿On va 
		néixer? Per què? (Pàgina 15) 
		31. Quina importància té la invenció del “interior”? (Pàgina 16) 
		32. Després de l’aparició de les petites gotes, quin altre pas es dóna 
		per tal que es doni l’evolució? (Pàgina 17) 
		33. Com es defineix un organisme viu? (Pàgina 17) 
		34. Quan van aparèixer les primeres gotes d’ADN a la Terra? 
		35. Quines invencions per part de les gotes facilitaran l’evolució de la 
		Terra? 
		36. Quina importància té la invenció del sexe per a l’evolució de la 
		vida? (Pàgina 20) 
		37. Què diuen algunes hipòtesis sobre l’origen del sexe? (Pàgina 20) 
		38. Per què és important la mort a la naturalesa? (Pàgina 20) 
		 
		 
		Vocabulari: 
		 
		Cal esbrinar-ho en un diccionari castellà: 
		 
		 
		“informe”,  
		“cuásar” 
		“vestigios” 
		“fotones” 
		“enrarece” 
		“partículas elementales” 
		“crisol” 
		“molusco” 
		géiser” 
		 
		 
		 
		 
		
		RESPOSTES. 
		
		La historia 
		más bella 
		
		
		1 - 10.000/15.000 milions d’anys. 
		2 -  “caldo” de matèria sense forma. 
		(informe) 
		3 - Espai uniformement ple de llum i de 
		matèria que s’expandeix pertot arreu. 
		4 - Anys 30 del segle XX. 
		5 - Egipcis, indis nordamericans, sumeris... 
		6 - Mitologies: caos = aigua i foscor; 
		ciència: caos = calor i llum. 
		7 - Tradició filosòfica: Univers = etern i 
		no canvi. 
		Ciència actual: estrelles neixen i moren. 
		8 -  Mitjançant el telescopi, doncs es basa 
		en el temps que la llum ha trigat en arribar-nos. 
		
		9 - Pudding que s’infla (expansió de 
		l’univers) 
		10 - Refredament progressiu de l’univers. 
		11 - 15.000 milions d’anys. 
		
		12 - Radiació fòssil, lo “negre” de la nit. 
		13 - Vestigis (restes) de llum formidable 
		que existia llavors, poc després del Big Bang: una pàl•lida lluminositat 
		repartida a l’univers. (Imatge del cosmos fa 15.000 milions d’anys). 
		Mitjançant la recepció d’ones radiomil•limètriques. 
		14 - 1. L’univers no és estàtic; 2. 
		L’univers es refreda i enrareix; 3. La matèria s’organitza 
		progressivament (de lo “simple” a lo “complex”). La història de 
		l’univers és la història de la matèria que s’organitza. 
		15 - Crema espessa de partícules 
		elementals. 
		16 - No es poden descompondre en elements 
		més petits (electrons, fotons, cuarks, neutrins, gravitons, gluons, etc...) 
		17 - Sopa de lletres que formen 
		progressivament síl•labes, paraules, frases, paràgrafs, capítols, 
		llibres... 
		18 - Atès que la calor dissocia tot durant 
		els primers temps i s’oposa a la formació d’estructures... En 
		refredar-se sí que actuen les forces per tal d’intentar les primeres 
		combinacions de la matèria 
		19 - Un minut per arribar al primer nucli 
		atòmic ! (àtoms d’hidrogen i d’heli) 
		20 -  Les galàxies (condensació de matèria 
		a causa de la força de gravetat) La seva massa es va ampliant gràcies a 
		l’efecte de “bola de neu”. 
		21 - Tenen forma de disc perquè el moviment 
		de rotació les aplana. 
		22 - Els astres escapen al refredament 
		general perquè la matèria es condensa per l’acció de la força de 
		gravetat. 
		S’escalfen 
		deixant escapar energia: les estrelles comencen a brillar: les més grans 
		esgotaran el seu combustible en 3 o 4 milions d’anys; les més petites 
		viuran durant milers de milions d’anys. 
		23 - Durant, almenys, 40.000 milions d’anys. 
		24 - Desert infinit amb petites illes (“islotes”) 
		aquí i allà de galàxies fragmentades en estrelles. 
		
		25 -  Perquè la contracció de l’estrella 
		sota el seu pes provoca el rescalfament. La força nuclear torna a 
		“despertar”, i es fabricarà carboni i oxigen. 
		26 - És l’únic que posseeix aigua líquida 
		27 - Cometes constituïts bàsicament per 
		trossos de gel cauran sobre el planeta 
		28 -  4.500 milions d’anys. 
		29 - De la narració de la Jornada de la 
		Terra”... 
		30 - A les llacunes i els pantans 
		     - On hi ha quars i argila, on les llargues cadenes de molècules 
		quedaran atrapades i s’associaran unes amb les altres. 
		31 - Les petites gotes formen un medi 
		tancat. És indispensable que es constitueixin medis tancats perquè 
		l’evolució pugui continuar. Pensen en un ser humà que no tingués pell. 
		32 - Que algunes gotes puguin reproduir el 
		petit còctel interior, multiplicar la seva recepta química... 
		33 - Aquell sistema capaç d’assegurar la 
		seva pròpia conservació, arreglar-se-les per si mateix i reproduir-se. 
		34 - 4.000 milions d’anys 
		35 - La fotosíntesi i la respiració. 
		36 - Amb el sexe dos éssers vius procreen 
		un tercer que és distint d’ells dos. 
		37 - Que prové del canibalisme: en 
		menjar-se unes a les altres les cèl•lules haurien integrat els gens 
		d’altres espècies que després s’haurien mesclat. 
		38 - La mort realitza una gegantina tasca 
		de reciclatge d’uns àtoms, el nombre del qual és constant, des del Big 
		Bang. Gràcies a la mort, la vida animal es pot regenerar. La mort és una 
		necessitat per a la vida. 
		  
		
			
				| 
				    | 
				
				 
				Metàfora 
				  | 
				
				 
				Significat
				  | 
				
				 
				Temps  | 
			 
			
				| 
				 1  | 
				
				 
				
				
				Caldo de matèria informe   | 
				
				 
				Big Bang.(a una temperatura de milers de milions de graus)  | 
				
				 
				
				10 a 
				15 mil milions d’anys  | 
			 
			
				| 
				 2  | 
				
				 
				
				
				Pudding al forn  | 
				
				 
				Expansió de l’univers: les galàxies s’allunyen unes de les 
				altres a velocitats que són proporcionals a la seva distància
				  | 
				
				    | 
			 
			
				| 
				 
				1-  2 formen una unitat en la metàfora 
				  | 
			 
			
				| 
				 
				
				3- 
				4- 5- 6- formen la mateixa metàfora, explicada de nou 
				  | 
			 
			
				| 
				 3  | 
				
				 
				
				
				 Crema espessa de partícules elementals  | 
				
				 
				Quan la temperatura minva per sota del bilió de graus, la 
				matèria s’organitza  | 
				
				 
				
				
				Microsegon número 40  | 
			 
			
				| 
				 4  | 
				
				 
				
				
				 Sopa de lletres.  | 
				
				 
				Les partícules elementals es van a reunir formant paraules, i 
				aquestes s’associaran al seu torn per formar frases i aquestes, 
				també, se les arreglaran per construir més tard paràgrafs.
				
				
				Tot està barrejat, desordenat, desorganitzat. Els cuarks s’associen 
				en protons i neutrons. Més tard aquests es reuniran en àtoms, 
				que formaran molècules simples, que al seu torn composaran 
				molècules més complexes (És la piràmide d’alfabets de la 
				naturalesa)  | 
				
				 
				
				A 
				partir del microsegon número 40  | 
			 
			
				| 
				 5  | 
				
				 
				
				
				 Grumolls   | 
				
				 
				
				Gèrmens de les galaxies. Un minut d’agitació i centenars de 
				milers d’anys d’espera. A mesura que minva la temperatura entren 
				en joc les forces. I així la matèria es podrà condensar en 
				galàxies  | 
				
				 
				
				1 
				minut  | 
			 
			
				| 
				 6  | 
				
				 
				
				
				Desert  | 
				
				 
				Un desert infinit, amb illots, aquí i allí de galàxies 
				fragmentades en estrelles   | 
				
				 
				
				
				1.000 milions d’anys després del Big Bang  | 
			 
		 
		
		 
		 
   
		
		GÉNESIS 
		FITXA 
		TÈCNICA: 
		Direcció i guió: 
		Claude Nuridsany, Marie Pérennou. 
		Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià, 2004. 
		Nacionalitat: 
		Noruega, Suècia. 
		Data d'estrena: 
		27 de maig de 2005. 
		Duració: 
		1 h. 35 min. 
		 
		SINOPSI: 
		Tot mesclant humor i seriositat, innocència i saviesa, un "griot" africà 
		(una mena de trovador/contacontes) utilitza el llenguatge evocador del 
		mite i la faula per tal de narrar el naixement de l'univers i les 
		estrelles, els ardents inicis del nostre planeta i l'aparició de la vida 
		a la Terra; però es tracta d'una història real, de la nostra història. 
		Ens parla del temps, la matèria, el naixement, l'amor i la mort. Els 
		animals són els protagonistes d'aquest GÈNESI extravagant, modern i 
		intemporal. Després de sis anys d'elaboració, heus ací el segon opus 
		dels creadors de MICROCOSMOS. 
		Recull 
		de Resums i comentaris 
		Rafa 
		Liñán, 1BD. Curs 2006-07 
		 
		"Estar viu es teixir una història entre un principi que no es recorda i 
		un final que no coneixem de res 
		 
		Aquesta frase citada al principi del documental ens inicia en el tema. 
		El documental tracta de la vida, de l’origen d’aquesta, dels orígens 
		dels orígens fins arribar a la mort, que és el canvi d’àtoms d’uns als 
		altres. Perdem el record del nostre naixement, però ¿abans d’aquest 
		instant, on estaven els àtoms abans de convertir-se en nosaltres? La 
		nostra història es confon amb el naixement del univers, i aquest és el 
		que ens explica a priori el trobador africà del documental. 
		A l’origen 
		dels orígens no hi havia res, no hi havia temps, ni espai; només existia 
		el no res; buit, negre, silenciós, fosc... De sobte, aquest buit dona 
		lloc a un minúscul ou d’energia i matèria que explota. A partir d’aquesta 
		explosió es formen les galàxies, que en un principi no són res més que 
		núvols de gas. A les galàxies neixen les estrelles, calderes ardents, 
		formades pels àtoms. Els restes d’àtoms del Sol, l’estrella més propera 
		a nosaltres, van ser els que van formar el planeta Terra. 
		 
		Fins 
		aquí queda explicat l’origen del univers, i ara el trobador ens 
		respondrà a la pregunta tabú de ¿quin és l’origen de la vida? Aquest 
		concepte de vida, tant característic per només haver-la trobat al nostre 
		planeta, almenys pels coneixements que tenim fins ara. 
		 
		La jove 
		Terra era només foc, el planeta foc. Quan les roques foses van 
		refredar-se, el gas que van despendre va fer caure un diluvi sobre la 
		Terra que durà milions d’anys. Així va ser com van originar-se els grans 
		oceans, el planeta foc va convertir-se en el planeta mar. Aleshores el 
		diluvi parà, i a l’aigua s’anaven creant formes, aquestes van ser les 
		primeres senyals de vida.  
		Però, ¿què 
		és la vida? La vida és una forma que perdura, que lluita contra el 
		temps, una forma que es manté igual a sí mateixa, mentre es renova sense 
		parar. Igual que el riu segueix sent riu tot i que canviï la seva aigua. 
		La major part de la Terra era aigua, així que és aquí on és produeix la 
		vida, però els “peixos” van veure que el que hi havia més enllà de les 
		costes també els hi servia d’hàbitat, així va ser com van néixer els 
		animals amb cames. La Terra va cobrir-se de criatures de totes les 
		formes, i això comportar una especial manera de contar la vida. 
		 
		Un més 
		un igual a tres, amb una explicació molt senzilla, abans de ser tres un 
		ha d’unir-se a un. Això vol dir amor, tots em nascut per l’amor, per 
		tant, és l’amor qui ens dóna la vida. Aquesta vida segons el trobador és 
		doble, dues vides. Una la passem al ventre de la mare, on en un principi 
		som peixos, i ens anem construïm cèl•lula per cèl•lula; l’altre vida és 
		la que ve després de sortir del ventre fins la mort. 
		La mort ha d’arribar, la nostra existència resulta de la depredació, 
		perquè la vida és caníbal, la vida devora a la vida. Tot el que comença 
		a d’acabar, per això existeix el temps, un riu no tornarà enrere mai. I 
		un dia el nostre cos haurà de tornar tots els àtoms al univers, per 
		donar-los a un altre cos.  
		 
		El documental ens fa arribar el que ens vol explicar gràcies a les 
		precioses, almenys per a mi, imatges de les que consta. Paisatges i 
		animals estranys, que ens donen la sensació de pertànyer a la antiguitat 
		més antiga, els orígens. Tot això barrejat amb la presència d’aquest 
		trobador, que ens explica d’una manera entenedora la història que es va 
		succeint amb les imatges, fan de Gènesis una curiosa manera d’entendre 
		l’evolucionisme. " 
		 
		 
		Ariana Barillari 
		Caballero 1 BAT C. Curs 2006-07 
		 
		"La pel•lícula comença introduint-nos el tema amb un narrador de contes 
		africà. Aquest narrador ens explica la creació de l’univers, i amb ell 
		els planetes. Ens explica la creació del planeta terra, com després de 
		molt de temps recobert de foc, dóna pas a la pluja i així es dóna la 
		creació dels mars i els oceans. A partir de la creació dels mars i 
		oceans es va donar pas als primers éssers vius, animals marins, que 
		després van evolucionar donan pas als primers animals terrestres. Amb 
		això es veuen les primeres mutacions de les espècies per a sobreviure, 
		un tema que la pel•lícula tracta més endevant. Amb l’aparició de les 
		primers éssers marins i de la seva evolució per necessitats bàsiques, el 
		narrador ens va explicant com es van creant noves espècies i de la 
		lluita per la supervivència, com les espècies millor adaptades al medi 
		sobreviuen millor que altres. Amb això fa referència a les teories de la 
		selecció natural de Darwin.  
		Per explicar-nos tots aquests conceptes el narrador utilitza molt les 
		metàfores. Per exemple, compara la creació de l’univers, el Big Bang, 
		amb la combustió que fa un llumí al encendre’s. Referent als humans, fa 
		referència a dues vides: la vida que tenim quan estem a la panxa de la 
		mare, i la vida terrestre, on comencem a tenir records i conciència del 
		que passa al voltant nostre.  
		Hi ha 
		una similitut entre la nostra vida com a ésser humà i el desenvolupament 
		de la pel•lícula, al meu parer. La història començat amb els animals 
		marins i després ha donat pas als animals terrestre. Això té un 
		paralelisme amb la vida de l’ésser humà, que abans de nèixer estem a un 
		medi d’aigua, i en certa manera som com animals marins, degut a la 
		similitud entre la forma d’un ésser humà en creació i un capgros, la 
		formació és similar. Després, al neixer, passer al medi terrestre, com 
		succeeix a la pel•lícula.  
		A la part final de la pel•lícula fa una reflexió sobre la mort, i crec 
		que és la part més important. Ens demostra com tot ésser viu, animal o 
		planta, després de la vida arriba a la seva desaparició, passa a ser 
		matèria morta que ajudarà a la creació d’altres éssers vius.  
		 
		La pel•lícula té unes imatges que crec que són espectaculars. M’agrada 
		sobretot la part del principi, que recrea la creació de l’univers a 
		partir de la llum d’un llumí.  
		També 
		m’ha agradat la part en que es troben dos animals semblants a capgrosos 
		però amb potes, que acaben de sortir de l’aigua, que viuen dins uns caus, 
		i que al veure’s senten curiositat i després un espanta l’altre. Crec 
		que aquesta escena representa una mica la lluita per la supervivència.
		 
		M’ha 
		agradat molt l’escena del naixement del pollet, com trenca l’ou des de 
		dins, l’aparició de nova vida.  
		Una escena que m’ha cridat molt l’atenció es la del fons marí, on un 
		animal amb una antena que fa llum atrau a les gambes amb aquesta llum 
		per a després menjar-se-les. Impacta molt.  
		Trobo que també és molt curiosa la escena on la serp es menja l’ou, obre 
		la boca totalment i se l’empassa, per després, un cop el té dins, 
		trencar-lo, menjar-se el que conté i treu-re la closca. El vaig voler 
		passar dos o tres cops, em va agradar molt. 
		En canvi 
		hi ha una escena que no m’ha agradat gaire, una on un gripau es menja un 
		animal més petit, no sé quin és exactament.  
		M’ha 
		encantat el tros del final, amb música clàssica de fons, ons es veu la 
		medusa que es va podrint, com el bolet també es podreix i s’assequen els 
		rius, i com la mort acaba amb tot per donar pas un altre cop a la vida. 
		 
		La pel•lícula en si és una mica aborrida, però el missatge que vol 
		transmetre crec que és maco. Ens explica d’on provenim i on anem a parar, 
		i tot i que la mort és una cosa que espanta i que no és agradable de 
		pensar-hi, m’agrada com la representa el documental, amb la música i les 
		imatges maques. Trobo que potser és massa pesada. El fet que es faci 
		pesada és perquè hi ha moltes escenes que no hi parla ningú, i 
		simplement es veuen imatges passar, de la creació de la terra, diferents 
		animals... És una mica aborrida de mirar però tenint en compte les 
		imatges que ens ensenya val la pena veure-la. 
		Una cosa que m’ha agradat molt de la pel•lícula és el fet que té una 
		gran qualitat de imatge. Jo he estudiat fotografia i considero que les 
		imatges utilitzades són perfectes. No sembla que tingui una gran 
		quantitat d’efectes especials, tot i que suposo que alguns n’hi haurà, 
		com a totes les pel•lícules. 
		Tot i que el tema que tracta no m’apassiona gaire crec que és 
		interessant, i que és una pel•lícula molt maca." 
		 
		 
		 
		Clàudia Ortega 
		Palacios . 1BD. Curs 2006-07 
		 
		 
		GÉNESIS 
		L’origen de les meravelles del món 
		 
		 
		"La paraula Gènesis vol dir “origen o principi d’alguna cosa”, ve del 
		grec que vol dir “naixement, procedència, origen”, per això no és 
		estrany que s’usi aquest mot per donar nom al primer llibre de l’Antic 
		Testament, en que es dóna una explicació creacionista de l’origen del 
		món. I és precisament l’origen del món el que intenta explicar la pel•lícula, 
		tot i que ho fa d’una manera estranya, hi afegeix màgia, i això sorprèn. 
		 
		Misteriosament, la primera imatge que m’arriba és la d’un home, un home 
		de color, d’edat avançada, i això crea molta confusió al meu cap, a 
		primer cop d’ull no sóc capaç de relacionar aquesta forma avançada d’humanitat 
		amb el principi del món, i la resposta és ben clara: la saviesa. La 
		saviesa, és allò que verdaderament diferencia l’home de la resta d’espècies, 
		això és ben cert, l’home és l’únic ésser viu que pot arribar a la 
		saviesa i gaudir-la, tot i que la majoria d’humans no ho aconsegueixin 
		mai.  
		 
		Aquest home misteriós, que representa el coneixement, explica al llarg 
		de la pel•lícula com es va crear tot i d’on hem sortit, detall per 
		detall, de forma meravellosa. Busca impactar, entrar dins nostre i per 
		aconseguir-ho necessita la màgia (a mi em recorda els contes que tant m’estimo); 
		el temps i el lloc són desconeguts, encara que no ens ho sembli, la 
		Terra no és com nosaltres la coneixem. Parla d’una història antiga, com 
		si expliqués l’amor profund de dos dels nostres avantpassats. I la seva 
		saviesa passa a ser passat, tradició, tot està relacionat. 
		 
		“En un principi ni hi havia res”, tan sols una petita partícula que ho 
		contenia tot (l’energia, la matèria, el temps, l’espai...) i de la qual 
		naixerien totes les meravelles del món. Com si fos un petit ou que 
		desitja obrir-se, l’ADN que conté tota l’informació o un llibre de 
		butxaca sense obrir, petit i amb tot un món per revelar...  
		 
		Llavors, aquesta petita cosa va començar a dilatar-se i van aparèixer 
		les primeres galàxies, com grumolls de fum expandint-se. A partir d’aquí, 
		tot va anar formant-se i perfeccionant-se: els planetes, les estrelles... 
		Tot es va cobrir d’àtoms i d’aquests àtoms va néixer tot. 
		 
		D'entre les galàxies que van aparèixer en va sorgir una anomenada Via 
		Làctia. La Via Làctia és enorme i nosaltres, el planeta Terra, estem 
		situats en un punt remot d’aquesta, un punt que no és ni de lluny el 
		centre de la galàxia. El Sistema Solar es troba en aquest indret distant 
		i està format per un conjunt de planetes i d’altres cossos que giren al 
		voltant del Sol, l’estrella que entenc com a meva i que em dona vida. 
		 
		Quan es va formar, la Terra era un enorme planeta que cremava, bullia 
		perquè es preparava per la vida. Aleshores, va arribar un gran diluvi i 
		tot es va cobrir d’aigua; el foc es va apagar, i van aparèixer la terra, 
		els mars i els oceans. Per a que això es produís, la proporció d’aigua 
		havia de ser molt més gran que la proporció de foc, així, quan tot es va 
		calmar, l’aigua ocupava ben bé un terç del planeta i per aquesta raó l’anomenem 
		Planeta Blau o Planeta Mar. 
		 
		La vida va aparèixer a l’aigua: a les zones estancades, prop les platges 
		i dins la profunditat dels oceans. Aquesta vida era com un jardí: s’expandia, 
		perdurava i creixia cap al Sol. Els éssers vius estan fets de matèria, i 
		aquesta matèria es renovava sens aturador. Avui dia, però, nosaltres com 
		a homes ja no estem fets de matèria, sinó que tan sols la tenim, forma 
		part de nosaltres, i quan la perdem continuem sent nosaltres. 
		 
		Va passar el temps i els éssers vius van sentir el desig o necessitat (doncs, 
		és menester saber que quan desitges una cosa acabes sentint necessitat 
		d’aconseguir-la) de sortir a l’exterior. Els primers en poblar la terra 
		van ser els vegetals, així, el món es va convertir en una selva 
		tropical, un jardí enorme, un paradís d’infinites proporcions que va fer 
		augmentar aquell anhel provinent de les profunditats de les aigües. 
		 
		Llavors, un seguit de criatures van arribar a la terra i van 
		desenvolupar unes extremitats noves per poder desplaçar-se. Aquells 
		éssers es van adaptar al nou medi, es van expandir i van evolucionar en 
		formes més perfeccionades. El món era un laberint enorme ple de trampes, 
		però cada individu se sentia segur allà on vivia, i l’amor va fer la 
		resta. 
		 
		El savi de la pel•lícula parla de l’amor amb tendresa i hi dóna molta 
		importància a l’hora d’explicar els nostres orígens, i té molta raó quan 
		diu: “És el amor lo que me sacó de la nada”.  
		 
		L’amor es desplega, és aquesta la base de tot origen. Els individus no 
		cal que es busquin, tard o d’hora es troben, tal com diu el savi: “Nunca 
		se ha visto que la belleza armonice con la impaciencia; en el amor el 
		camino que serpentea es siempre el más corto”. Quan això passa, dansen i 
		festegen la vida: “Cuando los amantes se encuentran festejan danzando, y 
		cuando se aceptan, se abrazan”. 
		 
		I, un cop s’han abraçat apareix una nova vida i es compleix aquella llei 
		inexacta, pròpia de la natura: “u més u fan tres”. Al néixer, tots els 
		éssers viuen una evolució semblant a la que han patit els seus 
		avantpassats, així els humans passem per formacions en que semblem 
		rèptils, amfibis... 
		 
		Encara em queda per al•ludir l'existència de la mort, íntimament 
		relacionada amb l’amor i la vida. La natura és sàvia i per evitar l’excés 
		de població de les espècies va crear els depredadors, d’aquesta manera 
		la vida perdura de forma més o menys proporcionada. A més, quan morim, 
		la terra es beneficia del cos, la mort retorna al món la matèria dels 
		cossos, que servirà per crear més vida.  
		 
		L’home savi i les seves cites, i les imatges de la pel•lícula, juntament 
		amb la importància de la música em van introduir en un món que creia 
		conèixer, però que torna a ser tant misteriós com ho era al principi, 
		quan era petita i volia veure-ho tot. D’una escala de l’u al deu li 
		posaria un set i mig." 
		 
		 
  
		   | 
		  |