IES Cristòfol Ferrer
4t ESO B
TECNOLOGIA
L'avió
Autors:Raquel i Carla

L'avió

Tothom que hagi viatjat en un avió, pot preguntar-se com una màquina més pesada que l'aire pot despegar d'una pista, traslladar-se d'un punt a un altre y aterritzar de nou al aeroport de destí. Tots els avions posseeixen elements comuns, deels quals sense ells no podríen volar.Tots necessiten un fuselatge, ales, cua i unes superfícies flexibles pel control del vol.

L'aviació agrupa als avions en tres categoríes segons a l'activitat a la que es dediquin.

  • Aviació comercial
  • Aviació militar
  • Aviació general

 

PARTS D'UN AVIÓ

Els avions estàn formats bàsicament per:

-un fuselatge: Té que ser necessàriament aerodinàmic perque ofereixi la menor resistència a l'aire. Aquesta és la part on la tripulació s'acomoda, el passatge y la càrrega. En la parte frontal del fuselatge, es troba situada la cabina del pilot y el copilot amb els instruments corresponents de navegació.

-Les ales:Constitueixen la part estructural on es crea la sustentació que permet volar a l'avió. Els avions que tenen més d'un motor, es troben situats a les ales.

-La cua: està formada por un estabilitzadorr vertical y dos estabilitzadors horizontals en forma de “T” invertida, de “T” normal o en forma de creu, tambié es poden trobarr avions amb dos o tres estabilitzadors en forma de “V” amb estabilitzador vertical o sense.

-El motor: Els avions poden tenir els següents motors: un (monomotor), dos (bimotor), tres (trimotor), quatre (quatrimotor), sis (hexamotor). Poden ser de tipus èmbol o de reacció. Els de reacció es poden dividir en turboget, Turbohélice o turboventilador.

-El tren d'aterissatge: és el lloc on es fixen les rodes de l'avió.

 

 

COM ES CREA LA SUSTENCIÓ?

La sustentació que manté l'avió en l' aire només es pot crear de la massa de l'aire que existeix dintre de l'atmósfera terrestre.

Teoría de Bernoulli i de Newton

En relació amb el teorema de Bernoulli y la teoría de Newton lo importante es comprender que la creación de la sustentación dentro de la atmósfera terrestre depende tanto de la superficie de arriba como la de abajo del ala y de las diferentes áreas de presiones que se crean. A pesar de que ninguna de las dos teorías se pueden considerar completamente perfectas ayudan, no obstante, a comprender el fenómeno de cómo se crea la sustentación que permite a los aviones mantenerse en el aire

 

 

 

* Aixecament o sustentació (L): És la força que permet al avió mantindre's en l'aire. L'aixecament o sustentació es crea principalment en les ales, cua, i en l'estructura però en menor quantitat.

Per que l'avió pugui volar amb força la sustentació s'ha d'igualar al seu pes, (L=W), contrarrestant així la força de la gravetat.

* Pes (W): És el resultat de la gorça d'atracció que exerceix la gravetat sobre tots els cossos situats sobre la superficie de la terra.

La força de gravetat s'oposa a l'aixecament o sustentació en l'avió, tant a terra com en el vol.

* Resistència (D): És la força que s'oposa al moviment dels objectes sumergits en el fluid.

Desde el punt de vista físic, tant l'aigua com l'aire es consideren fluids.

* Empenta (E): És la força que impulsa a avançar a l'avió. L'empenta ha de ser superior a la resistència per tal que l'avió agafi velocitat i pugui volar.