Descripció
del casc d'un vaixell
. 1. Proa. 2. Bulb de Proa. 3. Ancla. 4
Costat de Babor. 5. Hèlix. 6. Popa. 7. xemeneia. 8. Superestructura.
9. Coberta.
Un buc per poder navegar deu posseir flotabilitat el qual
exigeix que l’ estructura sigui impermeable al aigua i resistent per
suportar els esforços que estarà sotmesa, el que li proporciona aquesta
impermeabilitat i resistència es la qualitat i forma del casc.
Parts bàsiques
d’ una embarcació
Casc: Es l’envoltori impermeable de la neu. Deu
tenir una forma tal que afavoreix la seva velocitat i li proporciona
las millores qualitats marineres para la navegació. La proa es la part
anterior del casco y la popa la part posterior. Estribord y Babor son
respectivament, las part dreta i esquerre del buque suposant al observador
mirant a la proa.
Linea de flotació: Intersecció del plano de nivell
lliure del aigua con la superfície exterior del casco.
Obra viva: Es la part submergida del casco.
Obra morta: Es la part emergent del casco y cuyes
superfícies laterals se truquen costats.
Quilla: Peça longitudinal que corre de proa a popa
en la part mes baixa del buque servint de aliació entre las quadernes.
Roda y codaste: Peces fosses que en prolongació
de la quilla formen los extrems del buque a proa y a popa respectivament.
Forro exterior: Es la part exterior del casco,
format por tablones o planchas, segons el buque sigui de fusta o ferro.
Cobertes: Son las superfícies horitzontals que
divideixen el interior del buque en el sentit de l’altura.
Bodega: Espai interior
de una nau, baix la coberta principal.
Sentina: Zona més baixa de la bodega on les aigües
que puguin donar fer penetrant en ella.
Escotilla: obertura practicada en las cobertes
que serveixen per comunicarles y dar pas a la llum y al aire.
Ancla: Element que llançat al fondo del mar, se
agarra en ell gràcies a les ungles, mantenint a la nau fixa en el seu
lloc de fons.
Cabrestant: Maquinaria que serveixen para atzar
la cadena del ancla y treballar amb els caps de a bord. Exerceix grans
esforços.
Bita: Columnes de ferro firmes a la coberta on
es prenen volta dels caps, filferros y cadenes que s’utilitzen a bord.
Dimensiones
dels bucs
Desplaçament: Es el peso de un buque, es dir el
pes del volum d’aigua que deixa y esta donat por la formula D=V x d
en la que D se expressa en tonelades de 1.000 quilos, V es el volum
deixat y d es la densitat del aigua del mar. Un buque que pasa del agua
del mar al aigua dolça augmentarà de calada, ja que la densitat del
aigua disminueix.
Calada: Es la inmersió del buque en el agua. Se
medeix a partir de la línia de construcció, que es la intersecció del
plano longitudinal con la cara superior de la quilla fins la Linea de
flotació.
Arqueo: Es la mesura convencional de la capacitat
o volum intern del buque. Es medeix en tonelades Moorson.
Eslora: Es la longitud del buque mesura en el plano
longitudinal. Existeix la eslora màxima y la eslora entre perpendiculars.
Manga: Es el amplada del buque mesura en el plano
de la quaderna mestra.
Puntal: Es la altura del buque mesura sobre la
perpendicular mitjana, des de el borde inferior de la quilla fins la
coberta principal.