Idees per ampliar coneixements

Un món de caixes, Un munt de calaixos.

Brossa te'l poden explicar i sense veure'l imagines les múltiples possibilitats de diàleg. Et fa somriure i et fa pensar, com un joc que sembla innocent però de vegades és molt més punyent, molt crític i àcid.

Joan Brossa diu: ” Les coses importants no s'ensenyen, s'aprenen “

Poder no coneixes aquest tipus de claus?

Brossa ha estat un mestre de claus.

La clau de la clau. 1989.

Et dona una clau que t'omple de poesia i genera la màgia per acabar de donar-li un altre sentit propi..


Poema visual, concebut al 1971 i realitzat al 1982. La clau té aquí un alfabet enlloc de les serres, les lletres són ara la clau que ajuda a obrir noves portes.

Genera ganes de reconstruir. Un camí, un recorregut poètic que genera amor i odi.

Pot despertar la sensibilitat i produir ràbia o enveja. Poder per no haver sigut capaços d'expressant-se amb tanta senzillesa.

Transforma el pensament amb la paraula, les lletres, els objectes quotidians i estàndards en poemes objecte.

Crea una poesia plena de conceptes: irònica, transgressora, universal, exigent, senzilla, compromesa, profunda, divertida, coherent, etc que alhora són característiques de la seva personalitat.

Generalment els artistes a través del seu art es mostren com són, com s'expressen és el reflex de la seva ànima, de les seves vivències, de la seva capacitat per aprendre a comunicar-se. “ Conec la utilitat de la inutilitat i tinc la riquesa de no voler ser ric”

Res espectacular, coses normals que ens fan pensar.

Crea l'enveja de no estat tu mateix el creador de les idees, però també desperta tantes possibilitats com les que ens presenten Joan Casellas i JM Calleja en la seva obra al Museu del Càntir d' Argentona.

És una poesia pel record, per a la memòria, per a tota persona.

Les peces brossianes no ens deixen indiferents al temps, al passat immediat, quan encara no teniem el disseny, les tisores sense mànec, les escombres han canviat,...

Fins al punt que gairebé són arquetips:

Clica damunt la lletra A amb barret.

Les lletres són de tipografia gairebé primitiva, les sagetes, els rellotges, els barrets,... les vocals són tot un món.

Són objectes clars que es transformen amb metàfores lluminoses.

Imatge de la bombeta.

Poema objecte, 1967

El concepte en altres imatges

Brossa, poeta català no necessita ni traduccions ni paraules, ha trobat un llenguatge universal.

Mostra la màgia del prestigitador en un vist i no vist, allò que semblava una cosa és un altre al modificar el significat primer. El transformar-se. Per exemple

Imatge de dues fulles amb clip

Burocràcia, 1967

 

Un altre món és possible. Fem-lo

Un fabricant d'imatges?

És un una invitació a posar-se a fer la feina col·lectiva de transformar l'estat de les coses "Amb les esperances , els dolors i les alegries de la gran tribu humana”

Hi ha una anècdota que va viure Brossa:

Va anar a fer-se el DNI i va dir que d'ofici era poeta, la qual cosa no va entendre bé el funcionari i li va escriure paleta, però a ell ja li va estar bé.

Paleta-poeta. 1989

Coneixent al poeta una mica més,...Per què et sembla que ja li va anar bé i no va demanar la correcció?

Recorda al pagès d'abans en que l'ofici s'adapta a les èpoques de l'any i enllaça amb la vida de Joan Casellas.

Poema-objecte. Porró amb dos daus (1969)

Joan Brossa va marxar quan l'any 1998 s'acabava i de ben segur que va marxar amb “l'home dels nassos” Expressió que es pot parlar- qui la coneix?

Poema objecte. la roda quadrada. Projecte de 1969 i realitzat al 1989.

Per què et sembla que va voler fer una roda quadrada?

Coneixes l'expressió la quadratura del cercle? info wikipdia

Per saber-ne més

Leonardo da Vinci va treballar amb aquest dibuix la possibilitat de fer encaixar la figura humana en un cercle i un quadrat alhora.

Aquí tenim la possibilitat de parlar de la història de l'ample de via :

El carro data a la Mesopotàmia vers el 3000 a C. Hi ha estat un dels paradigmes de les màquines. Fou un invent resultat de l'aplicació dels coneixements de la tracció animal, lligat amb la descoberta de la roda.

La llargada de l'eix de les rodes d'un carro tenia una mida determinada que es correspon a la mida de l'amplada del Pont del Diable de Martorell o de l'obertura de l'arc de Barà, evidentment perquè la mida de l'eix de les rodes del carro hagués estat més ample no haguessin pogut circular per les vies que ens havien deixat els romans.

Diàleg: entre el territori, l'arquitectura i la història.

Es tracta del mateix principi de l'ample de via dels ferrocarrils

L'art trenca amb l'ample de via i modifica el sentit, aplica l'habilitat per produir altres efectes, per enganyar o transformar i esdevé l'artífex que genera una altre ordenació per construir altres imatges, altres frases o mútues relacions, així com en el llenguatge

Idees del món dels artistes. Jocs d'ombres

 

Poema visual, 1982. De nou la música fa acte de presència amb l'ombra de Wagner projectada per unes mans entrelligades. Les ombres xineses facinaven Brossa.

Guants que fan ombra,.... artistes que fan obres amb guants.

Guants que protegeixen les mans.

La mà creadora . Les mans que construeixen amb els seus oficis artesanals i amb les habilitats conjuntes són capaces de crear meravelles arquitectòniques, artístiques, necessàries i útils.

L'artista construeix amb la seva obra una poètica personal que transforma els objectes que han esdevingut minimalistes quasi insignificants però que a la vista de l'espectador el fa pensar i experimenta el plaer de la comprensió i l'adhesió a uns sentiments. L'obra esdevé una nova realitat inèdita.

“Sovint no he anat a la recerca de cap tema, sinó que he acceptat allò que m'arribava, encara que fos en la forma més pobra amb un retall de diari, en aquesta acceptació natural s'han anat formant els meus poemes.” Joan Brossa

Practiquem alguna poesia visual i veurem com també direm les nostres idees, composarem diàlegs.

Catàleg Joan Brossa Constructor i home d'ofici . Can Mario Palafurgell .Juny- Setembre 2004. Antoni Vila Casas. Jordi Junyent i Guarda, Mercè Sagarra i Sorroche, Iñaki Andrés Garralada i Josep Mora. Adequació didàctica per la web Montse Pons

Activitats per realitzar a l'aula

Altres activitats realitzades amb alumnes de l'IES Argentona:

"Poemes Visuals"

"Poemes il·lustrats
sobre el mar"

"Tallers IES Argentona. Àrea d'Educació Visual i Plàstica"

inici-------segueix