Erola i Malataup des de Viladrau

Un viatge poètic de Guerau de Liost

Altres

Excursió de gran varietat arbòria entre Viladrau i l’Erola: roureda, alzinar, castanyeda i arbres de ribera com el vern, l’avellaner, el pollancre, etc, a més de gran varietat de mata; uns castanyers imponents entre l’Erola i Malataup, a més d’una magnífica fageda; en el descens es combina la fageda amb conreus i altra vegada vegetació de ribera. La presència humana ha deixat relíquies ben interessants, com l’ermita de l’Erola; masies pairals notables, com el Molins, can Bosc, el Pujol de Muntanya, Rosquelles; molins ja en desús, o les cases d’estiueig de Viladrau. L’aigua i les fonts abunden i els poetes han mitificat el paisatge. Tot plegat una excursió molt interessant i variada.
Aprofitarem l’excursió per fer un record literari de diversos poetes, especialment de Guerau de Liost, centrant-nos en La muntanya d’ametistes. Pel camí els indrets poetitzats són freqüents.

A Viladrau s’hi arriba des de l’autovia de Vic, passant per Seva, o des d’Arbúcies. També s’hi pot accedir des de Sant Celoni, per Santa Fe. Cal anar a la part baixa del poble, al barri dels Vernets, situat al costat d’aquest torrent.

Durada: 2.47 h.
Desnivell: 400 m.
Dificultat: No ofereix dificultats especials, tot i que cal estar atents als nombrosos camins.
Excursió apta per fer en qualsevol època de l’any, ja que fins i tot a l’estiu és molt ombrejada.

Viladrau – Font de l’Oreneta – Can Bosc – L’Erola – Pla de Malataup – El Pujol de Muntanya – Molí de Rosquelles – Rosquelles – Viladrau.
0.00 h. El Torrent (Viladrau). 449332 – 4632955 – 781. Comencem a caminar de la casa del Torrent, situada al barri dels Vernets, a la part baixa de Viladrau. Anem (S) per una pista al costat de la casa a passar el torrent dels Vernets. Uns metres després deixem la pista i agafem un camí a la dreta. A la primera cruïlla, deixant el camí, prenem l’ascendent de l’esquerra, (de seguida en deixem un altre que s’enfila fort).

0.04 h. Font de l’Oreneta. 449180 – 4632882 – 795. Racó molt bell, amb una placa amb els versos de Guerau de Liost a aquesta font i una estela al seu honor, amb un dístic de Josep Carner. Continuem per un corriol que descendeix a retrobar el camí que hem deixat abans a la dreta i retornem al costat del torrent de Vernets. Aviat ens ve de la dreta l’antic camí de Viladrau a l’Erola i Sant Segimon, que a partir d’ara anirem seguint, però que en aquest tram es troba en desús i herbat. Continuem en la mateixa direcció, passem una pista, molt a prop de l’empresa Liquats, deixem corriols a l’esquerra i baixem al torrent provinent del sot de l’Aremany.

0.15 h. Molí Vell. 448531 – 4632951 – 731. Es veuen les runes d’un antic molí a banda i banda del torrent que passem per un pont ja d’anys. Confluïm amb una pista (5’), que seguim a l’esquerra, fins a l’entrada del Molins, masia notable (4’). Quan la pista revolta a l’esquerra, anem a la dreta, passant pel costat d’una mina d’aigua i voltant pel tancat de la casa un 50 m. Després hem de deixar el camí i prendre’n un altre a l’esquerra (S), al costat d’un camp. Hi ha un pal indicador a l’Erola i Sant Segimon (448075 – 4632878 – 766). De seguida deixem una bifurcació a l’esquerra i continuem en ascensió suau. Aviat arribem a una zona de feixes abandonades i, passat un sot, passem prop d’un camp, a la dreta, amb alzinar a la nostra esquerra, el camí ja convertit en pista. En aquest tram anem deixant camins menys fressats a l’esquerra. Més enllà passem entre una altra mina a l’esquerra i un dipòsit a la dreta i enllacem amb una pista que seguim a l’esquerra.

0:45 h. Can Bosc. 447469 – 4632030 – 846. Masia força grossa que manté encara una certa activitat. Al davant de l’era i al costat del camí hi ha una font que raja abundosament. Continuem pel mateix camí i deixem trencalls. Passem el torrent de l’Erola, en una bonica raconada, i arribem a l’ermita.

0.54 h. Mare de Déu de l’Erola. 447388 – 4631526 – 872. Senzilla i agradable ermita del segle XVII, que té adossada una vivenda que servia per al monjos de Sant Segimon durant l’hivern i després fou habitada per gent de pagès. S’hi celebra un aplec l’últim diumenge de maig. Retornem enrere uns 40 m i abans de passar el torrent prenem un corriol que puja a la dreta (SE). No és molt clar, però hi ha fites abundants. Entrem en un dels trams més màgics del recorregut, amb castanyers centenaris, que són com fites gegantesques que ens guien. El camí s’endinsa en la fageda, passa el torrent i puja. Arribem a una pista herbada que deixem de seguida i continuem amunt fins a una altra pista. La seguim a la dreta. Aviat es deteriora i es converteix en un camí pedregós, amb la fageda a l’obaga, la dreta, i l’alzinar al solell, l’esquerra, acompanyats pels vells castanyers i la cantarella del torrent. Més amunt arribem al final d’una pista i després a una carena. Anem a la dreta i trobem un camí travesser (35’; 448206 – 4630951 – 1096) que seguim també a la dreta (S). Puja dins la fageda, després gira NE i arribem a un replà.

1.38 h. Pla de Malataup. 448312 – 4630819 – 1147. Pla herbat i encisador, amb bones vistes cap a Viladrau. A la dreta puja un camí al sot de les Cordes. Al costat est un corriol, poc perceptible al principi, va a passar la Rossola Petita del Pujol. Al final no prenem la drecera que baixa, sinó que continuem recte fins al corral del Pujol. Hi trobem una pista. La seguim a l’esquerra, després en deixem una altra també a l’esquerra, i al trencall següent baixem a l’esquerra, deixant la pista més bona i que va al Pujol fent una gran volta. Més avall encara deixem una altra pista a la dreta i arribem a la del Pujol, que havíem abandonat abans. La seguim a l’esquerra, fins a tocar de la masia, on hi ha una presa d’aigua. El camí antic seguia recte, passant entre els edificis del casal. Actualment hi ha una pista, pensada sobretot per a la gent motoritzada, que gira a l’esquerra fent una grossa marrada i que revolta uns vinyets acabats de plantar.

2.03 h. El Pujol de Muntanya. 449187 – 4631121 – 955. Masia grossa i amb elements ben interessants. A partir d’aquí el paisatge canvia, amb alternances de conreus i vegetació variada. Sortim per la bona pista que passa sota la casa, però de seguida l’abandonem i en prenem una altra a l’esquerra (NE). Un bon tros avall la deixem i en prenem una altra a l’esquerra i poc després encara una altra, que passa un sot. Ja al sot de l’Aremany enllacem amb una pista procedent d’aquesta casa, que seguim a l’esquerra. Un poc més enllà, després d’una cadena, passem una pista, deixant a la dreta el pont del Noguer, i seguim per sota un camp i prop de la ribera. Encara deixem un trencall a la dreta i un altre a l’esquerra, i, després d’una plantació d’avets, la pista es converteix en camí. Més enllà, quan aquest s’acosta al torrent, cal estar atents per baixar a passar-lo, just quan a l’altra banda hi ha una casa.

2.33 h. Molí de Rosquelles. 448855 – 4652549 – 771. Construcció força important en un paisatge feréstec. Pugem per sobre el molí, rectes cap a la propera casa que ja es veu.

2.38 h. Rosquelles. Bonica edificació, que s’aparta de l’estil de les masies tradicionals. És la casa pairal dels Bofill i, per tant, de Guerau de Liost, encara que no hi va néixer. Hi van fer sojorn prestigiosos prohoms del primers terç del segle XX. Des de la casa es té una bonica visió de Matagalls i de Sant Segimon. Continuem recte pel camí d’accés a la casa, que encara conserva ran de terra les soques de les antigues acàcies, i ja no el deixem per cap trencall fins al punt de sortida.

2.47 h. El Torrent de Vernets. Final de l’itinerari.
Data del recorregut: Itinerari fet el setembre de 2009.