1. 1- Com estic ?

(Donar importància a la postura corporal durant les explicacions com a valor físic i com a factor que determina una major o menor atenció i implicació.)

Motiu :

En el currículum d’educació física s’ introdueix l’educació postural com  un bon hàbit físic.  Malgrat tot, és molt difícil dissenyar activitats al respecte  que siguin fàcils de portar a la pràctica a  la classe, però de fet podem aprofitar alguns moments per a fer-ho. 

 

·       Proposta metodològica i exemple d’ exercici:

Donar importància a la postura

 

 

Es tracta de fer-ho solament en algun moment determinat de la classe. Si  tota l’estona estiguéssim a sobre dels alumnes respecte a la postura ens faríem pesats i potser aconseguiríem l’efecte de rebuig. Per contra, si només insistim en aquest aspecte durant uns determinats moments, de mica en mica  va “calant” la idea en la majoria dels alumnes. 

A quin moment és millor introduir la idea de la postura física? Segurament durant les estones inicials de la classe, durant les explicacions. Simplement es tracta de recordar als alumnes que han de mantenir una posició amb l’esquena recta. Com s’ aconsegueix?  En primer lloc, fent entendre que quan estem asseguts a terra els ísquiums ( extrems de l’ ós del coxal )  toquen al terra.

 

Podem donar tres o més possibilitats de postures :

Asseguts a terra amb les cames creuades ( estil ioga). Posem l’esquena recta, vigilant que els dos ísquiums toquin per igual el terra   .Veure foto  

Asseguts a terra amb els genolls doblegats. Si cal, ens agafem  els genolls amb els braços. També vigilem els ísquiums. Veure foto

Agenollats amb el cul assegut  a sobre les cames. En aquesta posició els ísquiums mai tocaran a terra, però insistim  igualment a mantenir-los paral·lels per sobre el tou de les cames.   Veure foto  

 

 

Clica per a veure dues fotos que parlen per sí soles:

          Un grup mal posat: on està l’atenció?

          Un grup ben posat. Tot és més fàcil, oi?

 

 

Podem introduir un petit exercici per fer tenir consciència de la rectitud de la columna:

 

“Caminar” sobre els ísquiums.   

 

Asseguts a terra amb les cames estirades sense  bloquejar-les ( mitjanament flexionades), ens desplaçarem sense fer força amb les cames i peus, sinó amb la pelvis. De fet, farem notar que són els ísquiums els qui es desplacen (veure foto).

 

 

 

Hi hauria més possibilitats, però es tracta solament que els nens entenguin que hi ha postures físiques que :

 

Mantenen l’ esquena recta i un to muscular adequat.

 

 

Ens permeten estar  amb atenció al que es farà o s’ explicarà.

 

Hem d’ ensenyar que  hi ha postures físiques que mantenen poc o gens de to muscular, i que aquesta lassitud i manca d’ energia ens condiciona per a una lassitud mental i poca atenció. Una postura física de “passota” ens condiciona una mentalitat de “passota”, una postura recta ens predisposa a un estat d’atenció activa.

 

   Text de ficció : “COM COMENÇA LA CLASSE D’EN PERE?”

 

  Criteris i ítems d’avaluació

 

 

RETORN A L’INICI