(Donar importància a la postura corporal durant
les explicacions com a valor físic i com a factor que determina una major o
menor atenció i implicació.)
Motiu :
En el currículum
d’educació física s’ introdueix l’educació postural com un bon hàbit
físic. Malgrat tot, és molt difícil dissenyar activitats al
respecte que siguin fàcils de portar a la pràctica a la classe,
però de fet podem aprofitar alguns moments per a fer-ho.
·
Proposta
metodològica i exemple d’ exercici:
Donar importància a la postura
|
Es tracta de fer-ho solament en algun moment determinat de la classe. Si tota l’estona estiguéssim a sobre dels alumnes respecte a la postura ens faríem pesats i potser aconseguiríem l’efecte de rebuig. Per contra, si només insistim en aquest aspecte durant uns determinats moments, de mica en mica va “calant” la idea en la majoria dels alumnes. A quin moment és millor introduir la idea de la postura física? Segurament durant les estones inicials de la classe, durant les explicacions. Simplement es tracta de recordar als alumnes que han de mantenir una posició amb l’esquena recta. Com s’ aconsegueix? En primer lloc, fent entendre que quan estem asseguts a terra els ísquiums ( extrems de l’ ós del coxal ) toquen al terra. |
Podem donar tres o més possibilitats de postures : |
Asseguts a terra amb les cames creuades
( estil ioga). Posem l’esquena recta, vigilant que els dos ísquiums toquin
per igual el terra .Veure foto |
Asseguts a terra amb els genolls
doblegats. Si cal, ens agafem els genolls amb els braços. També vigilem
els ísquiums. Veure foto |
Agenollats amb el cul assegut a
sobre les cames. En aquesta posició els ísquiums mai tocaran a terra, però
insistim igualment a mantenir-los paral·lels per sobre el tou de les
cames. Veure
foto |
Clica
per a veure dues fotos que parlen per sí soles: |
Podem introduir un petit exercici per fer tenir consciència de la rectitud de la columna:
“Caminar” sobre els ísquiums.
|
|
Asseguts a terra amb les cames estirades sense bloquejar-les ( mitjanament flexionades), ens desplaçarem sense fer força amb les cames i peus, sinó amb la pelvis. De fet, farem notar que són els ísquiums els qui es desplacen (veure foto). |
|
Hi hauria més possibilitats, però es tracta solament que els nens entenguin que hi ha postures físiques que : |
|
Mantenen l’ esquena recta i un to muscular adequat. |
|
Ens permeten estar amb atenció al
que es farà o s’ explicarà. |
|
Hem d’ ensenyar que hi ha postures físiques que mantenen poc o gens de to muscular, i que aquesta lassitud i manca d’ energia ens condiciona per a una lassitud mental i poca atenció. Una postura física de “passota” ens condiciona una mentalitat de “passota”, una postura recta ens predisposa a un estat d’atenció activa. |
Text de
ficció : “COM COMENÇA LA CLASSE D’EN PERE?”