La castanyada
Un dels costums més característics de la diada de Tots Sants és la castanyada. La castanya és un dels productes per excel.lència de la tardor. Fins fa uns anys, la castanyera era un personatge típic que es podia trobar pels carrers dels nostres pobles des dels volts de Tots Sants fins ben aprop de Nadal. Les castanyes es venien torrades, ben calentes i embolicades en paper.
A l'actualitat, si bé no hi ha gaires castanyeres, a l'època de Tots Sants es poden trobar parades de castanyes torrades en diversos punts de la ciutat. Si voleu menjar un bon grapat de castanyes torrades podeu trobar un castanyer ala Plaça Major de Vic.
A la majoria dels pobles de la comarca, la gent fa la castanyada a casa seva: mengen castanyes torrades (procedents del poble de Viladrau), tot bevent, per acompanyar-les, garnatxa o mistela de casa.
A l'escola, de bon matí, arriben els castanyers (dos pobres vellets que han fet un munt de quilòmetres per estar amb tots nosaltres i celebrar aquest dia tan especial). Llavors els nens i nenes més grans passen a recollir les paperines que han fet les diferents classes i tallen les castanyes que, més endavant, torrarem. Al migdia , encenem la torradora al pati de l'escola (en David ens ve a ajudar a torrar castanyes) i amb el caliu ens escalfem, parlem, riem ...
Si voleu veure la imatge més gran feu clic a sobre.

Cantarella que cantaven abans les castanyeres:
CALENTES I GROSSES;
QUI EN VOL,
ARA QUE FUMEN?
La mainada, per fer-les enfadar, els cridava:

PETITES I DOLENTES;
DE LES VUIT,
SET LES PUDENTES
Extret del Costumari català, Joan Amades

Més coses sobre la Castanyada

La festa i els costums
Quadern d'exercicis, és força divertit.
El conte de la Castanyera i el caraoke de La Castanyera
Una escapada pel Montseny