Fotos
Expressió oral

AGRUPAMENTS DE LLENGUATGE ORAL EN EDUCACIÓ INFANTIL

Des del curs 2002-2003, realitzem aquests agrupaments en els tres nivells d'Educació Infantil, amb l'objectiu general de treballar d'una manera sistemàtica les diferents habilitats bàsiques per a un bon desenvolupament de l'expressió oral.

Amb el ventall d'activitats que portem a terme en aquests agrupaments pretenem:

  • Estimular la maduresa dels òrgans bucofonatorisé, per prevenir problemes d'articulació que més tard poden demanar la intervenció d'un/a logopeda
  • Treballar la discriminació de sons, base fonamental en l'aprenentatge de la lectoescriptura
  • Evitar mals hàbits respiratoris, de deglució, masticació i parla
  • Potenciar les capacitats d'atenció i escolta en tasques verbals
  • Prevenir posteriors dificultats en la llengua escrita, derivades d'una anàlisi insuficient dels elements de la llengua parlada
  • Treballar el ritme, per tal que l'expressió oral tingui l'entonació i la velocitat adients per a una bona comprensió
  • Establir els hàbits de comunicació i gestió de la conversa: esperar el torn, adequar les respostes a l'auditori...

Els agrupaments s'inicien a P3, després d'una detecció dels diferents moments evolutius en que es troben els infants a nivell de llenguatge. A partir del mes de febrer, quan els nens i nenes de P3 han assolit un nivell d'adaptació suficient, es fan quatre grups i es dedica una sessió setmanal a treballar aquests aspectes.

Les activitats són molt variades i de curta durada, per evitar el cansament i la manca d'atenció. Tots els alumnes han de poder realitzar totes les activitats.

A mesura que els infants s'integren en la dinàmica de les sessions, entrem en activitats més específiques de llenguatge, sempre en forma lúdica: poemes, embarbussaments...

Aquests agrupaments continuen al llarg de P4 i P5 amb una mateixa orientació, augmentant progressivament el nivell de dificultat de les activitats.

Des de fa dos cursos, s'ha vist la necessitat de no abandonar aquest tipus de tasques quan els alumnes arriben a Primària, ja que són un complement indispensable del procés de lectoescriptura i de la llengua escrita en general. Per això, hi ha una hora setmanal d'agrupament destinada a desenvolupar activitats que continuen aquest programa.

C/ Varsòvia, 147-161, 08041, Barcelona | Tel. 93 435 33 91 | ceiptorrentdenmelis@xtec.cat