SORTIDES - Curs 2007/08

VISITA A LA FÀBRICA DE LLET PASCUAL DE GURB

El 29 de novembre vàrem visitar, amb els grups de 2n d´ESO, la planta d´envasat de llet que Leche Pascual té a Gurb (Osona).  Al començar la visita ens van explicar que la fabrica té capacitat per a processar 300 milions de litres cada any, actualment processen 250.000 litres per dia i dona feina a 95 treballadors que fan tres torns rotatius de vuit hores, és a dir, la fàbrica no para mai.   Després, des d´una passarel·la elevada i degudament vestits amb bates i gorros, ens van mostrar les instal·lacions, completament automatitzades.  Allà es fa circular la llet, primer es fa la uperització injectant vapor a 147ºC durant 2,4 segons que seguidament s´extreu, aquest mètode escalfa de llet de manera uniforme i no crema els sucres de manera que manté intacte el gust de la llet. A continuació circula cap a les màquines que fabriquen i esterilitzen les ampolles a partir de la preforma o munta el brik a partir de la bobina de cartró. La mateixa màquina les omple i les tapa.  Tot seguit passen per màquines que les empaqueten en caixes i d´allà al moll de càrrega per ser distribuïdes.  Tot plegat un bon exemple de procés industrial del sector alimentari que hem estudiat aquest trimestre. Al final de la visita ens van obsequiar amb una degustació de productes de Llet Pascual i una mostra dels seus productes.

VISITA AL MUSEU DE LES EINES DE LA FÀBRICA DELS GEMANS BOADA A SANTA OLIVA

El 12 de desembre, amb 3r d´ESO, vàrem anar a Santa Oliva a visitar la fàbrica dels Germans Boada més coneguda pel seu producte estrella: la màquina de tallar ceràmica Rubí.  La visita va començar amb l´explicació de la tècnica de la pedra seca, molt popular en aquella zona, i concretament amb la visita de la barraca de vinya que tenen en el mateix recinte de l´empresa.   En aquesta barraca, que té el privilegi de ser l´ultima que s´ha construit fent servir les tècniques antigues, vam poder veure en detall totes les seves parts, d´on destaca pel seu enginy la coberta de lliris que fa de teulat. Aquestes plantes amb les seves arrels compacten la terra del sostre i absorbeixen l´aigua quan plou evitant que hi hagi goteres a l´interior.    Ja a la fàbrica ens vam dividir en dos grups, uns vam anar a tallar ceràmica amb la Rubí, l´exercici consistia a tallar un Tangram a partir d´un plànol i després muntar diferents figures que ens proposaven.    L´altre grup va anar a visitar el Museu de les eines on vam veure tota classe d´eines per a la construcció, des de les més rudimentàries a les més modernes.  Una sortida en la que vam poder comprovar que la construcció, tot i ser un ofici molt antic, no es queda enrera en l´us de la tecnologia, però a la vegada també ens va fer veure que un bon disseny, com la màquina Rubí, pot perdurar en el mercat de forma gairebé inalterable per molts anys.

RUTA DE LES ENERGIES RENOVABLES

El 28 de març sortíem amb l´alumnat del batxillerat científic i tecnològic de primer i segon curs a fer un tour de tres dies. L´objectiu d´aquesta sortida era visitar diverses centrals elèctriques d´energies renovables. La primera visita és al parc eòlic d´Odena on ens expliquen primer el funcionament de la central i després ens mostren tot el parc eòlic i ens obren un dels aerogeneradors. Aquests molins estan completament informatitzats i són controlats telematicament des de Pamplona. El segon dia visitem la central hidràulica d´Estany Gento, allà vam veure totes les parts d´una central d´aquest tipus, les canonades, les turbines, els generadors, la sala de control i el centre de transformació. A la tarda visitem Andorra. El tercer dia, al matí visitem el forn solar d´Odeillo a França i aprofitem per visitar Mont Louis on també hi ha un altre forn més petit. A la tarda parem a Les mines de Cercs, on visitem el museu i fem la visita a la mina, aquesta visita no és d´energies renovables però ens venia de pas. Arribem a L´Hospitalet dia 30 de març, enllaçant amb les vacances de Setmana Santa.

Fornt solar d'Odeillo ( França)

Parc eòlic d'Òdena

Central hidràulica d'Estany Gento

Central hidràulica