Integració del projecte de coeducació dintre del Pla General del curs

PLA GENERAL DEL CURS 2006/2007

ÍNDEX

1.- OBJECTIUS GENERALS.

1.1.- Globals.

1.2.- Específics

2.- PLANS ESPECÍFICS.

2.1 Eix Transversal: "La nostra nova Escola".

2.2Socials Alternatives: "El racó de l’art".

2.3 Filosofia.

2.4 Coeducació.

2.5 Tecnologies de la informació i comunicació.

2.6 Hàbits.

3.- PLANS DE TREBALL.

3.1 Cicles.

3.2 Mestra d’E E.

3.3 Comissions de treball.

3.4 Relacions externes.

4.- ANNEXOS.

4.1 Calendari de reunions.

4.2 Formació del professorat.

4.3 Menjador.


1.-OBJECTIUS GENERALS

GLOBALS

Competències bàsiques:

  • Fer una anàlisi dels resultats de les competències bàsiques i si cal fer nous plantejaments.
  • Consensuar uns criteris comuns a l’hora de passar les proves i corregir-les.

Pla d’avaluació triennal:

  • Incorporar les propostes de millora sorgides del pla d’avaluació 2005-06 pel que fa a les TIC i a les activitats extraescolars.
  • Atesa la situació de canvi d’edifici que aquest curs viu l’escola proposem endarrerir un curs els aspectes a avaluar planificats en el pla d’avaluació interna que corresponia a 2006-2007. (previstos a la memòria 2005-2006).

Pla d’acollida

  • Consolidar el Pla d’Acollida per informar el professorat nou.
  • Elaborar un petit dossier on s’expliquin els trets característics de la nostra escola. Aquest document es lliurarà a principi de curs al professorat nou que s’incorpora al centre.
  • Convocar una reunió amb el professorat nou que arribi a l’escola per tal de donar a conèixer els nostres projectes i la nostra manera de fer…
  • Projectes (proposta transversal, tallers, racons, AFL).
  • Juntes d’avaluació.
  • Informes.
  • Sortides i colònies.
  • Participació/compartir/no tancament a les aules.
  • Paper del mestre o de la mestra de reforç.
  • Reunions amb famílies. (informació, continguts).
  • Tertúlies.
  • Exclusives.
  • Els hàbits.
  • Metodologia.
  • Coeducació.
  • TIC.
  • Filosofia.

ESPECÍFICS:

  • Adequar-nos als diferents espais del nou edifici de l’escola.
  • Partir dels documents elaborats sobre: metodologia, coneixement del medi, l’aprenentatge de la lectura, el treball dels hàbits, "tots i totes som protagonistes", projecte de coeducació… per tal de programar els continguts de cada curs, tenint en compte el que s’ha treballat i el que cal completar a final de cicle.
  • Assegurar, en la mesura del possible, que les habilitats que es treballin de filosofia estiguin integrades a la dinàmica de l’aula. Planificar per etapes un ventall d’activitats per treballar-les.
  • Mantenir la mateixa estructura de funcionament d’etapa.
  • Compartir projectes a nivell d’etapa, de cicle i entre l’alumnat.
  • Mantenir els primers dilluns de cada mes a partir del 2n trimestre per a la coordinació de llengua fent des de la comissió de coordinació una planificació més específica dels aspectes a tractar.
  • Recuperar la comissió de biblioteca per estructurar i gestionar la biblioteca, dinamitzar a les famílies, elaborar un projecte partint del pla d’avaluació triennal curs 2004-05 i intentar participar més endavant en la convocatòria del programa d’innovació educativa del departament a fi d’aconseguir més recursos.
  • Elaborar, conjuntament amb l’AMPA, des de principi de curs el projecte per a la reutilització de llibres de text i material didàctic complementari convocat pel departament d’educació.
  • Continuar oferint-nos com a escola acollidora dins de la coordinació Escoles 0-12. El ventall de possibilitats que ofereix aquesta activitat es pot consultar a la pàgina web de la coordinadora escoles 0-12.
  • Continuar la campanya "5 al dia "per a afavorir el consum de fruita i verdura.
  • Revisar els informes d’educació infantil i cicle inicial. Veure la possibilitat d’informatitzar-los tan bon punt es defineixi el programa de gestió que aplicarà la Generalitat.
  • A nivell d’educació infantil dedicar unes sessions de treball durant el curs per tal de donar-li a les matemàtiques un tractament més funcional.
  • 2. PLANS ESPECÍFICS.

    2.1 EIX TRANSVERSAL:

    "La nostra nova Escola" aquest curs, amb motiu del trasllat al nou edifici de l’escola, hem volgut treballar aquest tema de manera transversal i així fer partícip a tota la comunitat educativa, per tal que s’involucrin amb la nova escola, facilitant l’adequació dels nous espais al projecte pedagògic del centre.

  • Adequar-nos als diferents i nous espais.
  • Participar de manera activa en l’adequació del pati i el jardí.
  • Fer de l’escola nova un lloc propi per part de tots els membres de la comunitat.
  • Retolar els diferents espais.
  • Començar a decorar els espais comuns.
  • Mantenir nets i endreçats els espais de l’escola.
  • Fer un ús adient de l’aigua, llum, paper… i reciclar les deixalles que es generen.
  • Construir entre tots els nens i les nenes de l’escola una escultura.

P3 P4

  • Plantar llavors i bulbs per tal d’observar el seu creixement i poder trasplantar-los al jardí de l’escola. (taller d’experiments).
  • Decorar amb diferents tècniques. (taller de l’eix transversal).
  • Treball sobre fotografies.
  • Treball sobre records.

P5 i Cicle Inicial

  • Farem les activitats que se suggereixin des de la comissió de la mostra i de festes.
  • Dedicarem un taller per treballar aspectes relacionats amb l’Eix Transversal.
  • Realitzarem activitats relacionades amb el disseny i organització del pati de l’escola nova, a través dels quals l’alumnat pugui aportar les seves idees i col·laborar en la decisió del projecte final.
  • Buscar activitats l’objectiu de les quals sigui el respecte i la cura de l’escola nova per tal que l’alumnat es faci seva l’escola i aquesta sigui un espai agradable.
  • Cicle Mig i Cicle Superior

  • Interpretar i familiaritzar-se amb els plànols de la nova escola.
  • Dibuixar plànols de diferents espais com la seva aula, el pati,...
  • Elaborar diferents rètols per als nous espais de l’escola.
  • Dissenyar un petit espai verd, com a jardí.
  • Revisar i anotar els possibles desperfectes, defectes o coses inacabades del nou edifici.
  • 2.2 SOCIALS ALTERNATIVES:

    El tema que es treballarà és " El racó de l’art". Partint de l’art com a motivació, El Cicle Inicial , a partir d’una sèrie d’obres d’art concretes, en farà una observació i anàlisi, parlarà de què els suggereix, treballarà l’autor o autora i les circumstàncies i finalment, farà una recreació.

Treballarem com a tema el "Racó de l’Art", tal i com figura als Plans Específics. Es farà una programació conjunta entre primer i segon i treballarem els sentits per mirar, escoltar, observar, modelar, parlar... endinsant-nos en el món de la pintura, l’escultura, la música i la fotografia per poder fer finalment una composició artística.

    A Cicle Mitjà i Superior, aquest curs, a partir d’artistes i diferents corrents artístics emblemàtics del s XX, treballarem la societat d’aquest moment, tot fent èmfasi en el paper de la dona. Així mateix, analitzarem els canvis de la societat que han estat propulsats pels avenços tecnològics del nostre temps.

    2.3 FILOSOFIA:Tenint presents les habilitats de conceptualitació i de raonament que hem anat treballant durant diferents cursos:

  • Formular conceptes precisos.
  • Posar exemples i contraexemples.
  • Semblances i diferències.
  • Comparar i contrastar.
  • Definir.
  • Agrupar i classificar.
  • Seriar.
  • Buscar i donar raons.
  • Usar i buscar criteris.
  • Aquest curs ens hem proposat treballar les següents habilitats de comunicació, traducció i formulació. Aquestes habilitats ens permetran endinsar-nos en el món dels sentiments i de les emocions. Són unes activitats que es poden aplicar en totes les àrees :

  • Traduir del llenguatge oral a la mímica i a la inversa.
  • Traduir del llenguatge oral a la plàstica i a la inversa.
  • Traduir a diferents llenguatges.
  • Traducció de distints sentits.
  • 2.4 COEDUCACIÓ:

    Continuar el treball de coeducació, dintre dels programes d’innovació desenvolupant els següents aspectes:

  • Fer atenció al llenguatge no sexista.
  • Adonar-se de la importància de l’ús del gènere, tant masculí com femení, a nivell oral i escrit.
  • A les circulars que realitzin tant les mestres i els mestres com els nens i les nenes, es tindrà en compte el vocabulari.
  • Fer visible el treball de les dones.
  • Tenir present el treball de les dones a l’hora de presentar diversos temes a l’aula (contes, poemes...).
  • Educar en els nous rols de masculinitat i feminitat.
  • Fomentar espais de diàleg no competitius.
  • Utilitzar el diàleg en la resolució de conflictes en base al principi d’igualtat (dret a fer les mateixes coses...).
  • Treballar els sentiments, introduint activitats que serveixin per treballar la capacitat de la cura.
  • Expressar sentiments i tenir especial cura de les persones que tenim al voltant (què puc fer perquè els altres se sentin bé...).
Al llarg de tot el curs es realitzaran activitats concretes que es determinaran en el seu moment.Dintre de l’objectiu d’estendre a la comunitat educativa aspectes coeducadors del projecte, estudiem la possibilitat de realitzar una activitat per a les famílies.P3 i P4
  • Dins de la dinàmica de tallers, en farem un d’específic sobre coeducació en el que treballarem alguns dels aspectes abans esmentats.
  • Racó de la caseta (com a racó dirigit).
  • Farem visible el treball de les dones a través de l’escriptora Lola Casas i la il·lustradora, Gemma Sales.
  • Buscar jocs, estratègies i activitats per tal d’afavorir la relació i la cura entre tots els nens i totes les nenes.
  • P5 i Cicle inicial
    • La tertúlia de cicle inicial està relacionada amb la coeducació a partir del tema de les joguines.
    • Tenir una actitud coeducativa en el quefer quotidià.
    • Farem visible el treball de les dones a través de l’escriptora Lola Casas i la il·lustradora, Gemma Sales.
    • Primer i segon s’incorporarà al treball de les emocions iniciat el curs passat. P5 continuarà la tasca engegada el curs anterior.
    • Cicle Mig i SuperiorContinuarem treballant sobre el programa de Competència Social, fent activitats de dinàmiques de grup, per afavorir que vagin sent més conscients i coneixedors de les seves pròpies emocions i dels altres, afavorint la convivència,...Una altra proposta va encaminada a l’objectiu de "Fer més visible el paper de les dones a la societat actual" . Consistiria en la recerca d’imatges, a la premsa i altres mitjans de comunicació, per tal d’analitzar la presència de les dones en els diferents àmbits.Farem visible el treball de les dones a través de l’escriptora Lola Casas i la il·lustradora, Gemma Salas.

      2.5 TECNOLOGIES DE LA INFORMACIÓ I COMUNICACIÓ (TIC)Integrar els diferents recursos audiovisuals a l’aula.

      P3 i P4

    • Ús del canó com a element motivador per treballar diferents aspectes (sortides, projectes, centres d’interès, reunió famílies…)
    • Taller d’audiovisuals.

    • L’ordinador com a un recurs.
    • Treball de lectoescriptura a partir de la fotografia digital.

    P5 i Cicle Inicial

    • En cas que sigui possible, l’alumnat pot fer fotografies que s’utilitzaran posteriorment a l’aula per fer muntatges i altres activitats.
    • Taller d’audiovisuals (vídeo)
    • Ús del canó com a element motivador per treballar diferents aspectes (sortides, projectes...)
    • Sessió a l’aula d’ordinadors per treballar diferents jocs, usar el processador de textos i com a recurs per reforçar les diferents àrees.
    • L’alumnat, en tenir l’ordinador a l’aula, l’utilitzarà com a recurs per fer diferents activitats.

    Cicle Mig i Superior

    • Usar el canó com a element motivador per treballar diferents aspectes (reunió de famílies, tallers,...)
    • Dos dels tallers d’aquest any estan centrats en l’ús i aplicació d’aquestes noves tecnologies:
    • Des del taller d’edició es treballarà a partir del vídeo digital i de l’ordinador i diferents software per al tractament de la imatge.
    • Al taller de filmació, els nens i les nenes coneixeran les diferents tècniques de gravació, moviments de càmera, angles, plànols,... A més a més aprendrem el funcionament d’una càmera i de les seves parts, aplicacions,...
    • Es demanarà als nens i a les nenes la presentació de determinats treballs utilitzant els processador de textos i altres eines TIC
    • Farem servir l’aula d’informàtica i l’ordinador d’aula per buscar informació, imatges,... relacionats amb els temes que es treballin a l’aula i altres aspectes curriculars, emprant diferents programes.

    2.6 HÀBITS

    Com a resultat del treball realitzat el curs passat van sorgir una sèrie de criteris que hem de tenir en compte a l’hora de planificar les diferents activitats.

    Per tant cal establir:

    • Reunions trimestrals per etapa per tal d’avaluar el treball dels hàbits.
    • A l’inici de curs cada etapa i/o cicle concretarà els hàbits a treballar tenint en compte el document elaborat.
    • A nivell de tutoria fer assemblees a les aules per tal de reflexionar amb l’alumnat sobre els hàbits treballats. (autoavaluació, avaluació analògica).
    • Fer valoracions amb els alumnes després de cada sortida.
    • Aprofitar les fotografies i els enregistraments per valorar i reflexionar.
    • Reconduir les conductes en el moment que es donen i informar sempre a la tutora del succeït.
    • Informar tant a nivell oral com per escrit a les famílies a l’inici de curs (reunió de classe).

    ceip sant climent

    coeducació