Estudis

Aula d'acollida

L’aula d’acollida (AA) és un recurs per donar resposta immediata a l’alumnat nouvingut procedent d’altres països i, per tant, sense coneixement de la llengua catalana.

Aula d'acollida

L’estructura organitzativa de l’aula d’acollida permet tenir previstes una sèrie de mesures curriculars i metodològiques, materials curriculars, etc., que garanteixen l’aprenentatge intensiu de la llengua i la progressiva incorporació de l’alumnat a l’aula ordinària i al Currículum.

L’AA es pot considerar com el conjunt d’estratègies del centre en relació a:

  • Nomenament d’una tutora amb dedicació plena a l’ AA.
  • Gestió del temps curricular. L’alumnat, depenent del nivell de competència lingüística, dedica fins un màxim de  12 hores per a l’aprenentatge intensiu de la llengua. Aquest horari no interfereix en aquelles matèries que faciliten el procés de socialització de l’alumne/a.
  • La creació d’un fons documental que reculli els materials didàctics a utilitzar i propostes metodològiques per optimitzar-ne l’ús.
  • Les pautes per al professorat de les diferents àrees que permetin reforçar el procés d’enriquiment lingüístic i cultural: estructures lingüístiques, vocabulari bàsic, competència comunicativa, coneixement de l’entorn...
  • L’avaluació inicial per permetre el disseny de programacions adaptades.
  • El seguiment dels alumnes i l’acció tutorial que garanteix la coordinació amb l’equip docent i la incorporació progressiva de l’alumne a l’aula ordinària.
  • La comunicació amb la família per establir lligams de col·laboració.
  • La coordinació amb els serveis externs al centre.
  • La coordinació de tots els docents implicats.

El tutor d’acollida ha de ser per a l’alumne/a el referent més clar. Això no obstant, no hem d’oblidar que és tot el centre el responsable del tipus de resposta educativa que s’ofereix a l’alumnat i que la seva incorporació al centre no és únicament una “responsabilitat” del tutor/a d’acollida, sinó de tota la comunitat educativa.

L’AA de l’IES L’Estatut va entrar en funcionament el curs 2004-2005 i d’aleshores ençà ha estat un espai de creixement continu.

Gràfic 1
Gràfic 2

Els OBJECTIUS que pretenem aconseguir són:

  • Garantir l’aprenentatge intensiu de la llengua catalana per aconseguir la progressiva incorporació de l’alumnat nouvingut a l’aula ordinària i al currículum
  • Potenciar l’adquisició de les competències bàsiques de l’alumnat nouvingut
  • Promoure la participació i la interacció de l’alumnat nouvingut a la vida escolar del centre
  • Ajudar-los en la descoberta i el coneixement de la realitat social i cultural en què ara viuen

Les sessions de treball a l’AA estan repartides en activitats d’expressió oral, vocabulari, formació de frases, lectures de textos de diferents nivells, etc. Es fan activitats en grup i individuals sobre els continguts treballats i sobre l’entorn proper. D’altra banda, l’aula està dotada de sis ordinadors amb connexió a la xarxa i l’alumnat hi treballa. Progressivament, aquests alumnes comencen a treballar amb llibres de text, quaderns de reforç, etc. fins que s’incorporen definitivament a l’aula ordinària.

La programació dels continguts es distribueix per trimestres: l’equip docent implicat amb l’alumne/a nouvingut i la tutora de l’AA dissenyen uns plans de treball individualitzats (PII) en què es concreten els continguts i objectius que s’han d’assolir cada trimestre. Aquests PII es van revisant periòdicament per ajustar els objectius a cada alumne/a.

 

 

 

IES L'Estatut
C/ Flammarion 1

08191 RUBÍ

Telèfon 93 588 08 58
Mail: a8043668@xtec.net