L’aula
d’acollida
(AA) és un recurs per
donar resposta immediata a
l’alumnat nouvingut procedent
d’altres països
i, per tant, sense coneixement
de la llengua catalana. |
 |
L’estructura organitzativa de
l’aula d’acollida permet
tenir previstes una sèrie de
mesures curriculars i metodològiques,
materials curriculars, etc., que garanteixen
l’aprenentatge intensiu de la
llengua i la progressiva incorporació de
l’alumnat a l’aula ordinària
i al Currículum.
L’AA es pot considerar com el
conjunt d’estratègies
del centre en relació a:
- Nomenament d’una tutora amb
dedicació plena a l’ AA.
- Gestió del temps curricular.
L’alumnat, depenent del nivell
de competència lingüística,
dedica fins un màxim de 12
hores per a l’aprenentatge
intensiu de la llengua. Aquest horari
no interfereix en aquelles matèries
que faciliten el procés de
socialització de l’alumne/a.
- La creació d’un fons
documental que reculli els materials
didàctics a utilitzar i propostes
metodològiques per optimitzar-ne
l’ús.
- Les pautes per
al professorat de les diferents àrees
que permetin reforçar el procés
d’enriquiment lingüístic
i cultural: estructures lingüístiques,
vocabulari bàsic, competència
comunicativa, coneixement de l’entorn...
- L’avaluació inicial
per permetre el disseny de programacions
adaptades.
- El
seguiment dels alumnes i l’acció tutorial
que garanteix la coordinació amb
l’equip docent i la incorporació progressiva
de l’alumne a l’aula
ordinària.
- La comunicació amb
la família per establir lligams
de col·laboració.
- La
coordinació amb els serveis
externs al centre.
- La
coordinació de tots els
docents implicats.
El tutor d’acollida ha de ser
per a l’alumne/a el referent
més clar. Això no obstant,
no hem d’oblidar que és
tot el centre el responsable del tipus
de resposta educativa que s’ofereix
a l’alumnat i que la seva incorporació al
centre no és únicament
una “responsabilitat” del
tutor/a d’acollida, sinó de
tota la comunitat educativa.
L’AA de l’IES
L’Estatut va entrar
en funcionament el curs 2004-2005
i d’aleshores ençà ha
estat un espai de creixement continu.
Els OBJECTIUS que
pretenem aconseguir són:
- Garantir l’aprenentatge intensiu
de la llengua catalana per aconseguir
la progressiva incorporació de
l’alumnat nouvingut a l’aula
ordinària i al currículum
- Potenciar l’adquisició de
les competències bàsiques
de l’alumnat nouvingut
- Promoure la participació i
la interacció de l’alumnat
nouvingut a la vida escolar del centre
- Ajudar-los en la descoberta i el
coneixement de la realitat social
i cultural en què ara viuen
Les sessions de treball a l’AA
estan repartides en activitats d’expressió oral,
vocabulari, formació de frases,
lectures de textos de diferents nivells,
etc. Es fan activitats en grup i individuals
sobre els continguts treballats i sobre
l’entorn proper. D’altra
banda, l’aula està dotada
de sis ordinadors amb connexió a
la xarxa i l’alumnat hi treballa.
Progressivament, aquests alumnes comencen
a treballar amb llibres de text, quaderns
de reforç, etc. fins que s’incorporen
definitivament a l’aula ordinària.
La programació dels continguts
es distribueix per trimestres: l’equip
docent implicat amb l’alumne/a
nouvingut i la tutora de l’AA
dissenyen uns plans de treball individualitzats
(PII) en què es concreten els
continguts i objectius que s’han
d’assolir cada trimestre. Aquests
PII es van revisant periòdicament
per ajustar els objectius a cada alumne/a. |