El
projecte EINA va sorgir, arran d’una sèrie de necessitats educatives
especials que presentaven cert col·lectiu
d’alumnes que no s’ajustaven
a l’escolarització de
règim regular, és a dir,
un alt risc de fracàs escolar
que necessiten una oferta educativa
alternativa. Les necessitats de l’alumnat
susceptible de ser atès pel
nostre projecte es tradueixen en un
baix rendiment acadèmic accentuat
per un grau elevat de desmotivació.
La finalitat del nostre projecte és
la millora de l’èxit
en alumnes d’alt risc de fracàs
escolar, prevenció de
riscos socials (inadaptació i
marginació social), disminució de
la taxa d’absentisme escolar,
promoure l’adquisició d’habilitats
socials i de les competències
bàsiques per a la millora
del desenvolupament personal i la
integració social positiva,
a més, de la millora personal
i educativa.
OBJECTIUS:
- Evitar el fracàs escolar
i l’absentisme d’un col·lectiu
d’alumnes amb problemes evidents
d’integració al
sistema educatiu existent.
- Descobrir i potenciar les seves
capacitats i habilitats, fet que
contribuirà a millorar la
seva autoestima.
- Motivar els alumnes a seguir i
assolir els mínims establerts
en la programació.
- Millorar el rendiment acadèmic
dels alumnes que formin part del
projecte, d’acord a les seves
possibilitats.
- Proporcionar a l’alumne la
possibilitat de conèixer diferents
activitats laborals per ajudar-lo
a escollir la més adequada
a les seves capacitats.
- Potenciar els valors de convivència,
cooperació i respecte per
aconseguir una formació integral
que afavoreixi la seva socialització en
tots els àmbits.
- Motivar els alumnes que formin
part del projecte i que acreditin
l’ESO a seguir ensenyaments
reglats i/o mòduls professionals
per poder incorporar-se al món
laboral amb unes mínimes garanties
d’èxit.
FUNCIONAMENT:
L’Aula Taller és
l’aula ordinària
on els alumnes cursen les assignatures
que donen cobertura a les competències
bàsiques |
 |
Aquests crèdits són: matemàtiques,
llengües, socials, experimentals,
plàstica i tecnologia i els
hem treballat acadèmicament
a partir de dossiers elaborats pel
professorat del departament d’orientació i
atenció a la diversitat, adaptant
els continguts al nivell dels alumnes.
També, però, els hem
treballat al taller fent petits projectes
que puguin integrar les diferents àrees.
A partir d’aquest plantejament
hem pensat quins tipus de tallers crèiem
necessaris per tal de poder integrar-hi
totes les matèries. Així doncs
vam decidir que els tallers a impartir
preferentment, a l’aula, serien
els següents:
- Taller de fusteria ( tecnologia)
- Taller de cuina
- Taller de plàstica
- Taller d’informàtica.
Escolarització compartida
Hem
tingut una experiència participant
a l’IMPES en un curs prelaboral
de mecànica i electricitat que,
tot i que, per qüestions de calendari,
s’han pogut fer poques sessions,
la valoració per totes les parts
(alumnes, pares, professors, monitors
especialitzats, Ajuntament, Ensenyament
i Treball) ha estat també molt
positiva.
També hem
realitzat un curs d’habilitats
manuals i artístiques a
l’Escola d’Art.
METODOLOGIA:
- Treball global de continguts de
diferents àrees
- Diversificació d’estratègies
d’aprenentatge: explicacions,
treballs pràctics, recerca
d’informació, projectes
individuals i de grup,...
- Diversificació de materials
i suports: documents escrits, audiovisuals,
informàtics,....
- Diversificació d’activitats
d’aprenentatge per a l’adquisició d’un
mateix contingut i diversificació de
continguts per a un mateix objectiu.
- Combinació del treball individual
per atendre necessitats individualitzades
amb treball en equip per potenciar
hàbits de socialització
- Incorporació de les TIC
com a eina ordinària de treball
en les diferents àrees.
- Diversificació de
les activitats i instruments d’avaluació:
exercicis autocorrectius, correcció individual,
correcció col·lectiva,
coavaluació entre els alumnes,...
|