|
|
|
Departament de Tecnologia
Asignatures
1r ESO: 2 crèdits comuns - 2 hores setmanals (1 desdoblada) |
|
Continguts:
El procés tecnològic (CC17, CC24, CC25) (contingut comú a tots els blocs):
- El procés tecnològic. Les seves fases.
- Anàlisi del problema a resoldre.
- Recerca d’informació mitjançant eines digitals.
- Disseny i desenvolupament d’idees per a la resolució de la situació problema. El projecte i la memòria.
- Execució del projecte.
- Avaluació del projecte.
- Comunicació del projecte i del procés mitjançant aplicacions digitals.
Desenvolupament dels projectes tecnològics. L’organització del treball (CC17, CC24,CC25)
- Definició de tecnologia. Funció i gestió de la tecnologia.
- Definició de projecte tecnològic.
- Desenvolupament d’un projecte tecnològic. El treball compartit en equip. Objectius del’equip i organització col·laborativa.
- Objectius de l’equip de treball
- Gestió de la comunicació. Presentació dels resultats
- Gestió de la informació i de la documentació. La memòria
- Aplicacions digitals per al desenvolupament de projectes tecnològics
Disseny i construcció d’objectes (CC17, CC19, CC21, CC24)
Anàlisi d’objectes quotidians. Materials i formes. Funcionalitat i ergonomia.
Representació d’objectes: escales, acotacions i croquis.
Instruments de mesura bàsics.
Ús d’eines, instruments i màquines pròpies de l’entorn tecnològic. Normes de seguretat.
Construcció de productes tecnològics que incloguin diferents materials, eines i tècniques
Disseny i construcció d’un objecte senzill.
Eines digitals per al disseny i la construcció d’objectes.
Materials (CC17, CC19, CC23)
Propietats, usos i aplicacions dels materials bàsics: paper i fusta.
Propietats, usos i aplicacions dels diferents materials tècnics: metalls, plàstics, tèxtils i materials petris.
Ús sostenible de materials: estalvi, reutilització i reciclatge.
En el primer curs, s’estudien els materials i s’analitzen els objectes que es poden fabricar amb aquests materials, així com el procés tecnològic que es porta a terme per obtenir-los. També es treballa el dibuix tècnic com a procediment normalitzat per a la representació dels objectes. Finalment, s’estudien les tecnologies de la informació i la comunicació pel desenvolupament dels projectes tecnològics.
Tasques / Deures:
- Exercicis del llibre de text i del quadern d’activitats
- Treballs individuals i/o en grup sobre processos tecnològics
- Projectes a l’aula taller i a l’aula d’informàtica
- Presentació de la llibreta
- Preparació i participació en la realització d’activitats
Avaluació
- Seguiment i avaluació contínua de les activitats fetes per l’alumnat, les quals es plasmaran en una graella d’avaluació de competències que permetrà valorar el procés d’aprenentatge dels alumnes.e
|
2n ESO: 2 crèdits comuns - 2 hores setmanals. (1 desdoblada) |
|
Continguts
Electricitat:
- Electricitat i magnetisme
- L’energia elèctrica
Processos i transformacions tecnològiques en la vida quotidiana:
- Fabricació artesanal i fabricació industrial
- El procés productiu
- El tèxtil
- L’alimentació
L’ordinador com a mitjà de d’informació i comunicació:
- Hardware i xarxes
- Presentacions amb Power Point
- Internet i comunitats virtuals
En el segon curs, s’estudien els conceptes bàsics que ens permeten introduir-nos en el món de l’electromagnetisme recolzant aquests aprenentatges amb la realització pràctica d’experiències d’electromagnetisme i muntatges de circuits senzills. Posteriorment es dona a l’alumne una visió del procés productiu, enriquint el seu vocabulari tècnic. Aquest conceptes es concretaran posteriorment en dos sectors fonamentals com són el tèxtil i l’alimentació, recolzant el seu aprenentatge amb la realització pràctica d’un procés tecnològic relacionat amb un d’aquests dos sectors. Finalment, s’estudien conceptes bàsics sobre tecnologies de la informació i la comunicació des d’un punt de vista instrumental.
Tasques / Deures:
- Exercicis del llibre de text i del quadern d’activitats
- Treballs individuals i/o en grup sobre processos tecnològics
- Projectes a l’aula taller i a l’aula d’informàtica
- Presentació de la llibreta
- Preparació i participació en la realització d’activitats
Exàmens:
- •Seguiment i avaluació contínua de les activitats fetes per l’alumnat, les quals es plasmaran en una graella d’avaluació de competències que permetrà valorar el procés d’aprenentatge dels alumnes.
|
3r ESO: 2 crèdits comuns - 2 hores setmanals (1 desdoblada) |
|
Continguts de Tecnologia
El procés tecnològic (CC17, CC19, CC24, CC25) (contingut comú a tots els blocs)
- Planificació completa del procés tecnològic.
- Càlcul de costos mitjançant fulls de càlcul.
- Disseny de proves per avaluar el producte tecnològic realitzat.
- Pla de comercialització del producte tecnològic realitzat.
- Valoració de la sostenibilitat del producte tecnològic realitzat.
- Presentació final del projecte fent ús d’eines multimèdia i programari específic:
- Simuladors, material interactiu, programari de disseny assistit per ordinador (DAO).
Estructures (CC17, CC24, CC25)
- Funció i característiques d’una estructura./li>
- Tipus d’estructures.
- Tipus d’esforços resistents.
- Elements i esforços estructurals d’objectes quotidians i construccions simples.
- Anàlisi d’esforços i estabilitat d’estructures mitjançant aplicacions digitals
- Disseny, construcció i avaluació d’estructures simples.
Màquines i mecanismes (CC17, CC18, CC19, CC20, CC21)
- Anàlisi d’objectes quotidians i construccions simples.
- Màquines tèrmiques. Ús de combustibles tradicionals i alternatius i el seu impacte en el medi.
- Mecanismes per a la transmissió i transformació del moviment i la seva funció en diferents màquines.
- Anàlisi de mecanismes mitjançant aplicacions digitals.
- Disseny, desenvolupament i avaluació de projectes amb mecanismes i associacions de mecanismes.
Les comunicacions (CC17, CC20,CC25)
- Comunicacions amb fil i sense: telefonia, ràdio, televisió, ordinadors i sistemes de posicionament global.
.
- Comunicacions analògiques i digitals.
- Xarxes de comunicació de dades: tipologia i protocols..
- L’electrònica i l’evolució de les comunicacions.
Programació d’aplicacions (CC24, CC25)
- Constants i variables
.
- Els operadors: aritmètics, lògics, d’assignació i de comparació.
- Xarxes de comunicació de dades: tipologia i protocols.
- Funcions.
- Estructura condicional.
- Estructures de repetició.
- Tècniques de depuració de programes.
- Realització de programes simples aplicant estructures de programació senzilles.
En el tercer curs, s’aprofundeix en el mètode de projectes (realització de pressupostos) ,s’estudien mètodes d’anàlisis i representació dels objectes. Per altra banda, es treballen les màquines, els mecanismes, les estructures, i les comunicacions. S’analitzen els motors tèrmics, així com mecanismes que formen part de màquines més complexes i que els alumnes poden trobar al seu entorn, per exemple, en les màquines domèstiques. En aquest curs, el treball de les tecnologies de la informació i la comunicació se centra, d’una banda, en la utilització del full de càlcul i de les bases de dades relacionals, i de l’altra, la introducció al món de la programació utilitzant llenguatges i programes senzills que fomentin l'aprenentatge a través de l'experimentació.
Tasques / Deures:
- Exercicis del llibre de text i del quadern d’activitats
- Treballs individuals i/o en grup sobre processos tecnològics
- Projectes a l’aula taller i a l’aula d’informàtica
- Presentació de la llibreta
- Preparació i participació en la realització d’activitats
Avaluació
- Seguiment i avaluació contínua de les activitats fetes per l’alumnat, les quals es plasmaran en una graella d’avaluació de competències que permetrà valorar el procés d’aprenentatge dels alumnes.
|
4t ESO: TECNOLOGIA optativa - 3 hores setmanals |
|
Continguts de Tecnologia
L’habitatge:
- Disseny per ordinador
- Documentació, simbologia
- Escales, plànols, vistes, perspectives
- Materials i tècniques constructives
- Instal·lacions
Electrònica, pneumàtica i hidràulicar:
- Introducció als sistemes de control
- Anàlisi de circuits pneumàtics i hidràulics
- Electrònica digital
Control i automatització:
- Control per ordinador
- Iniciació a la robòtica
Les característiques dels habitatges, les seves diferents instal•lacions, la construcció i els materials utilitzats conformen el primer bloc de continguts. En el segon bloc s’analitzen el funcionament i les característiques de diferents classes de circuits (electrònics, pneumàtics i hidràulics). Per acabar, en el tercer bloc s’inicia l’alumnat en el control i la robòtica, amb l’objectiu primordial de posar en funcionament una màquina mitjançant l’ordinador.
Tasques / Deures:
- Exercicis del llibre de text
- Treballs individuals i/o en grup sobre processos tecnològics
- Projectes a l’aula taller i a l’aula d’informàtica
- Presentació de la llibreta
- Preparació i participació en la realització d’activitats
Avaluació
- Seguiment i avaluació contínua de les activitats fetes per l’alumnat, les quals es plasmaran en una graella d’avaluació de competències que permetrà valorar el procés d’aprenentatge dels alumnes.
Tasques / Deures:
- Exercicis del llibre de text
- Treballs individuals i/o en grup sobre processos tecnològics
- Projectes a l’aula taller i a l’aula d’informàtica
- Presentació de la llibreta
- Preparació i participació en la realització d’activitats
|
4t ESO: INFORMÀTICA optativa - 3 hores setmanals |
|
Continguts d’Informàtica
Sistemes operatius i xarxes:
- Dispositius i emmagatzematge d’informació
- Tipus de xarxes (anàlisi)
- Sistemes de comunicació sense cable
- Internet i xarxes socials
Creacions multimèdia:
- Formats, programari i tractament digital de: Imatges, àudio i vídeo
Publicació i difusió de continguts:
- Disseny i presentació digitals
- Edició pàgines WEB
El primer bloc ens permet assolir els conceptes bàsics per entendre el funcionament dels sistemes informàtics (sistemes operatius, sistemes de comunicació...). Per altra banda, es treballa l’ús de connexions sense fil i l’intercanvi d’informació entre dispositius mòbils així com la valoració de la informació i la comunicació com a fonts de compressió i transformació de l’entorn social: comunitats virtuals, globalització i interacció a Internet.
Al segon bloc ,s’estudia l’ús de tècniques de tractament de la imatge digital: formats bàsics i la seva aplicació, modificació de la mida de les imatges i selecció de fragments, creació i disseny gràfics, i alteració dels paràmetres de les fotografies digitals. També es realitza la captura, edició i exportació d’àudio i de vídeo; disseny de presentacions amb elements multimèdia. Al tercer bloc es tracta diferents tècniques i procediments per a la creació, publicació i difusió d’informació en web’s.
Tasques / Deures:
- Exercicis del llibre de text
- Treballs individuals i/o en grup sobre Tallers d’informàtica o activitats d’aprenentatge
- Projectes d’informàtica
- Presentació de totes les activitats realitzades en un llapis de memòria
Preparació i participació en la realització d’activitats.
Avaluació
- Seguiment i avaluació contínua de les activitats fetes per l’alumnat, les quals es plasmaran en una graella d’avaluació de competències que permetrà valorar el procés d’aprenentatge dels alumnes.
|
1r Batxillerat: Tecnologia Industrial 1 - assignatura de Modalitat - 4 hores setmanals |
|
Continguts
Sistemes energètics:
- Els recursos energètics
- Producció i distribució d’energia elèctrica
- Energies alternatives
Sistemes electrotècnics:
- Circuits de corrent continu
- Instal·lacions elèctriques domèstiques
Materials:
- Propietats i assaigs
- Metal·lúrgia i siderúrgia
- Metalls no fèrrics
- Materials no metàl·lics
Sistemes mecànics:
- Màquines simples i elements de màquines
- Mecanismes de transmissió de moviment
- Accionaments pneumàtics
Treballs / deures:
- Estudi i seguiment a casa de la matèria impartida a classe
- Realització de problemes i qüestions relacionades amb la matèria impartida
- Realització de dos treballs d’ampliació sobre continguts donats a classe al llarg del curs
- Preparació i realització d’activitats pràctiques a l’aula , sempre que ho permeti el seguiment dels continguts i el ritme de treball dels alumnes
Exàmens:
- Es realitzarà una prova per cada dos o tres unitats didàctiques per afavorir l’assimilació de conceptes per part de l’alumne
- Normalment seran dos controls per trimestre ( depèn del ritme de seguiment dels alumnes.)
|
2n Batxillerat: Tecnologia Industrial 2 - assignatura de Modalitat - 4 hores setmanals |
|
Continguts
Sistemes mecànics:
- Principis de màquines
- Dinàmica de màquines
- Principis bàsics de la termodinàmica
- Màquines tèrmiques
- Primer i segon principis de la termodinàmica
- Màquines tèrmiques generadores d’energia mecànica (màquines tèrmiques)
- Màquines tèrmiques consumidores d’energia mecànica (Màquines frigorífiques, bombes de calor)
- Oleohidràulica
- El circuit oleohidràulic
- Elements de potència: bombes
- Elements de regulació i control
- Elements de treball: cilindres i motors
- Disseny de circuits oleohidràulics
Sistemes electrotècnics:
- Electromagnetisme i corrent altern
- El camp magnètic
- Inducció electromagnètica
- El corrent altern. Valors fonamentals
- Els elements passius lineals
- Circuits de corrent altern
- Corrent altern trifàsic
- Màquines elèctriques
- Generadors
- Motors
- Transformadors
Sistemes automàtics:
- Circuits elèctrics industrials. Electropneumàtica:
- Quadres de comandament, protecció
- Dispositius de maniobra
- Sistemes digitals
- Principius d’algebra de Boole
- Circuits digitals combinacionals
- Circuits digitals seqüencials
- Sistemes de control
- Sistemes en llaç obert
- Sistemes en llaç tancat
Treballs / deures:
- Estudi i seguiment a casa de la matèria impartida a classe
- Realització de problemes i qüestions relacionades amb la matèria impartida
- Realització de dos treballs d’ampliació sobre continguts donats a classe al llarg del curs
- Preparació i realització d’activitats pràctiques a l’aula , sempre que ho permeti el seguiment dels continguts i el ritme de treball dels alumnes
Exàmens:
- Es realitzarà una prova per cada dos o tres unitats didàctiques per afavorir l’assimilació de conceptes per part de l’alumne
- Normalment seran dos controls per trimestre (depèn del ritme de seguiment dels alumnes)
|
2n Batxillerat: Electrotècnia - assignatura de Modalitat - 4 hores setmanals |
|
Continguts
Electricitat i magnetisme:
- L’electricitat i el circuit elèctric
- Lleis bàsiques del circuit elèctric
- Magnetisme i electromagnetisme
Circuits elèctrics i electrònics:
- Components elèctrics passiusc
- El corrent altern
- Sistemes electrònics analògics
- Sistemes electrònics digitals
Màquines elèctriques:
- Les màquines elèctriques i els motors de corrent continu
- Els generadors de corrent continu
- Transformadors estàtics
- Motors de corrent altern
- Generadors de corrent altern
Instal·lacions elèctriques:
- Generació, transport i distribució de l’energia elèctrica
- Instal·lacions elèctriques
Treballs / deures:
- Estudi i seguiment a casa de la matèria impartida a classe
- Realització de problemes i qüestions relacionades amb la matèria impartida
- Realització de dos treballs d’ampliació sobre continguts donats a classe al llarg del curs
- Preparació i realització d’activitats pràctiques a l’aula , sempre que ho permeti el seguiment dels continguts i el ritme de treball dels alumnes
Exàmens:
- Es realitzarà una prova per cada dos o tres unitats didàctiques per afavorir l’assimilació de conceptes per part de l’alumne
- Normalment seran dos controls per trimestre (depèn del ritme de seguiment dels alumnes.)
Per pensar-hi sol o en companyia:
- Què entens per tecnologia? És el mateix tècnica que habilitat?
- T’agrada analitzar materials, objectes i sistemes tècnics per comprendre com funcionen?
- Saps utilitzar els diferents recursos que ofereixen les TIC i Internet com a eines de treball habituals?
- La tecnologia ha de permetre el desenvolupament econòmic i social, tot cercant propostes solidàries i sostenibles
- La tecnologia ens permet expressar i comunicar idees i solucions tècniques, i raonar la viabilitat d’aquestes servint-se de recursos gràfics i informàtics, i emprant la terminologia i la simbologia adequades
- El teu treball diari et permetrà valorar críticament els avenços tecnològics i la influència que exerceixen en el medi ambient, en la salut i en el benestar individual i col•lectiu, així com en la societat en general
|
|
|
|
|
|
 |
|
|