Desembre 2007 Núm. 38

Portada
Editorial
Poema de la tardor
La classe de les balenes de P4
La castanyada
El cucurucho para las castañas
Les festes de Nadal
          Cançó de P3 i P4
   
      Cançó de P5
   
      Cançó de 1r
   
      Cançó de 2n
   
      Cançó de 3r
   
      Cançó de 4t
   
      Cançó de 5è i 6è
Records de Festa Major
M'agrada la festa Major
Tancats a la classe
Poema: Els bons companys
Sabies que
L'entrevista
Les sortides del trimestre:
   
      1r i 2n
   
      3r i 4t
   
      5è i 6è
Sant Andreu de Pedrinyà
Entreteniments: Animals
Entreteniments: 7 diferències
Entreteniments: Sudoku
Acudits
Us recomanem
Bones Festes
Contraportada: Benvinguda a
   
  la classe dels cargols de P3

 


ENTREVISTA A LA TITON BESALÚ


La Titon Besalú és una mestra de la nostra escola de Flaçà que ha viscut un
temps a Suècia amb el seu marit i els seus fills, l’Aram i la Sira. Aquest curs
torna a treballar a la nostra escola i li hem demanat que ens contesti unes
preguntes sobre la seva estada.

1. Per què vas anar a Suècia, què et va motivar?
L´estiu del 2005 hi havíem anat de viatge i ens va entusiasmar.Vam anar a
conèixer Järna, que és un poble amb moltes institucions culturals, educatives,
de salut, d´agricultura biodinàmica basades en l´Antroposofia i vam sentir l´
impuls, el desig de voler viure de ben a prop tota aquesta experiència .
2. Tens algun familiar a Suècia?
No, però hi hem fet amistats.
3. Amb quin idioma us comunicàveu els primers dies?
Els primers dies ens comunicàvem en anglès i com podíem, molts parlen una
mica de diferents llengües, francès, castellà, alemany, saben escoltar i esperar,
tenen paciència, cosa que agraeixes molt.
4. On us vau allotjar?
Vam viure uns mesos a l'escola on tenen un lloc per “convidats”, després ja
vam aconseguir un pis de lloguer i finalment vam anar a viure en una casa al
mig d´una illa, Mörkö, que era un paradís, gran part de l´illa és parc natural.
5. On treballaves i de què? Vas fer de mestra?
Sí, treballava en una escola de nens i nenes autistes. Els autistes són persones
que eviten la comunicació i s´aïllen dels altres. Els autistes poden ser persones
amb sensibilitats molt desenvolupades, per exemple, a la meva escola les
cançons i la música, el contacte corporal, el moviment i el massatge a travès
del tacte eren els mitjans de comunicació per tal d´acostar-nos als nens i
nenes.
6. Tenim entès que hi vas viure onze mesos, vas poder aprendre suec en
aquest temps? S’entén fàcilment el suec?

Sí, en vaig aprendre una mica, però no és fàcil parlar-lo. L´Aram i la Sira sí
que el van aprendre a parlar, ser nen és màgic!!!
7. El suec és l’única llengua que es parla o n’hi ha d’altres?
Tenen com a segona llengua l´anglès i actualment molts nois i noies volen
i tenen molt interès per estudiar el castellà i viatjar després a Sud Amèrica.
8. Aquesta estada com diries que va ésser, divertida, interessant, problemàtica,...?
Va ser tota una aventura, al principi va ser difícil, però tot es va anar
solucionant i ha valgut la pena.
9. Suècia és molt gran, en quina zona vivies?
Sí, és com tot Espanya i són 9.000.000 d´habitants, tenen molt d'espai. Vivíem
entre Estocolm i Niköping, a Järna. A Nyköping és on hi ha l´aeroport on
arriba el vol de Ryanair i va ser tota una sort a nivell pràctic.
10. Com és el paisatge de Suècia? És molt diferent del de Catalunya?
El paisatge suec és molt planer, hi solen cultivar forces cereals, hi ha molts
boscos i també molts llacs. Les muntanyes més altes les trobem a la part nord.
El paisatge suec és força diferent de Catalunya, perquè aquí tenim molta
diversitat paisatgística i això és una riquesa que potser a vegades no s´aprecia
prou.
11. Quins arbres, flors i plantes predominen?
Hi ha pins, avets, tota classe de coníferes i roures. Quan arriba la primavera hi
ha sobretot moltes flors de tots colors que donen un paisatge impressionant i
són tant respectuosos amb la natura que s´encomana el seu gaudir.
12. I d’ocells o altre tipus d’animal n’hi ha algun de molt característic?
Sí, un de molt característic és el ren, però també hi ha altres com els ants,
cabirols i arengades del mar Bàltic. I d´aus també, però no en sé els noms.
13. Tenim entès que el clima és molt diferent del d’aquí, ens pots explicar
aquestes diferències?

Al novembre a les nou es fa clar i a les tres de la tarda ja és fosc. A l' estiu és
al revés, al juny mai acaba de ser fosc a la nit.
14. Quina és la moneda de Suècia?
La moneda de Suècia és la corona sueca, 10 corones sueques són un euro.
Suècia és de la Comunitat Europea, però no han volgut canviar la moneda.
15. Suècia és un país turístic?
Sí, és turístic sobretot pel paisatge i la natura. Estocolm és la capital i és una
ciutat de les més belles d´Europa .
16. Hi ha emigrants?
Sí, gent dels mateixos Països Escandinaus , d´Holanda , Alemany, refugiats
xilens i iranians. Ho tenen molt controlat i organitzat.
17. Ens pots explicar quines ciutats i pobles vas visitar i com són. Vas poder
visitar Estocolm?

Vaig visitar Uppsala i em va agradar molt la catedral i la universitat. Estocolm
té molts museus i és molt neta i agradable per a passejar.
18. Com són les cases i els edificis, són molt diferents dels de Catalunya?
Els edificis són com a Catalunya, però és típica la construcció de les cases
amb fusta i les més tradicionals són pintades en vermell. Són molt
acollidores .
19. Per desplaçar-vos fèieu servir transport públic o el cotxe particular?
Fèiem servir els dos tipus de transport, sempre que podíem el bus o el tren .
Tenen molt bona xarxa de transport públic.
20. Quin són els plats típics de Suècia? Quines diferències hi ha amb
Catalunya?

Els plats més típics de Suècia són la carn de ren, la de cabirol, el salmó i l'
arengada; les kötbullar són una mena de pilotilles amb puré de patates i
melmelada de nabius vermells.
21. Hi ha diferència horària a Suècia respecte Catalunya? Com la vas viure?
No hi ha diferència horària.
22. Ens pots explicar com són i com funcionen les escoles a Suècia?
A l'escola comencen a les 8 i acaben a les 3 i tots els nens es queden al
menjador perquè és gratuït. Com que neva molt sovint els nens i nenes porten
botes i quan arriben a l'escola es descalcen i van en mitjons o sabatilles. En el
menjador poden triar menjar entre dieta mixta o vegetariana. Tenen una aula
d'ordinadors, però no a les classes. Les assignatures van per períodes i s'
aprofundeix en els temes. També fan més tallers que nosaltres, de cosir, tapís,
fusta, fang, ferro. No hi ha notes, sinó valoracions. Hi ha quatre reunions amb
els pares durant l'any.
23. Hi ha més biblioteques a Suècia? Els nens i nenes suecs llegeixen més que
nosaltres?

Sí, n'hi ha moltes, la tradició de llegir, escoltar música és una activitat
natural, arrelada.
24. Com són els nens i nenes suecs? Fan extra-escolars, com ara esports,
música, pintura,...?

A l'hivern els nens i nenes solen jugar a hokey , patinatge sobre gel i fan esquí
nòrdic. També bàsquet, handball en els poliesportius i el futbol a l´estiu. La
majoria de nens els agrada fer esport.
25. Quines festes celebren durant l’any? Celebren el Nadal, el Carnestoltes i
Sant Jordi?

És molt celebrat el Nadal, es decora molt i Santa Llúcia és una festa molt
tradicional, la festa de la llum. El 31 d'abril se celebra la fi de l'hivern, fent un
gran foc per cremar les branques i les restes d´haver netejat horts i jardins i pel
solstici d´estiu es fa el “midsommaren”, que és una festa en la qual es vesteix
un tronc de flors i es ballen danses al seu voltant, és una festa molt típica i
popular.
26. T’agradaria tornar a Suècia? I quedar-t’hi a viure per sempre?
M'agradaria tornar-hi, però no sé si quedar-m'hi per sempre.
27. Com van viure els teus fills i el teu marit l’estada?
Tots vam viure bé l'estada, però hi va haver qui es va enyorar més i menys.
28. I per acabar, ens podries dir algunes paraules en suec?
I tant!
hej vol dir hola
hej dâ vol dir adéu
Tack sâ mycket vol dir moltes gràcies.
Tack sâ mycket per haver-nos dedicat aquesta llarga estona i haver-nos contestat totes les nostres preguntes. Molta sort!



Aquesta entrevista ha estat realitzada pels alumnes de 6è de Primària