La vila de Salt

la Plaça de les llúdriguesSalt s'estén per la riba del Ter, al costat de la ciutat de Girona. Els seus 22.000 habitants viuen majoritàriament dedicats a la indústria i als serveis. Les activitats tradicionals agrícoles, especialment hortes regades per la sèquia Monar, estan en regressió.

Ja en temps dels romans trobem referències de pobladors establerts a l'actual plana de Salt. El poble de Salt ja existia l'any 834, i la seva església parroquial (Sant Cugat) és esmentada el 882 (Sancti Cucuphatis in Salto).

Durant l'Edat Mitjana, la població era disseminada en un conjunt de masos (Mut, Llorenç, Ortau, Feixes, Nou, etc.) i la gent es dedicava al conreu de la terra i a fer funcionar els molins que existien arran de la sèquia Monar. El nombre de focs (cases) girava a l'entorn de vint.

Va ser el 15 de gener de 1449, quan la reina Maria, lloctinent d'Alfons el Magnànim, atorgà als habitants del lloc de Salt el Privilegi del Batlle. Els saltencs passaven de la dependència feudal a la jurisdicció reial.

El caire rural de la població va persistir fins al 1845, en què el banyolí Pere Ramió instal.là la primera indústria tèxtil al costat de la mateixa sèquia, per aprofitar-ne l'energia hidràulica.

Les repercussions d'aquesta fàbrica i de les dues que l'acompanyaren immediatament van transformar l'estructura del poble. A nivell demogràfic, Salt passa d'uns 600 habitants de la industrialització a 1.316 en el cens de 1857.

A nivell urbanístic apareix el barri de Sant Antoni, o del Veïnat. A nivell polític i social, hi ha tensions i idees noves que xoquen amb el tradicionalisme i el conservadurisme dels propietaris rurals i dels seus dependents. Un d'ells, Pelai de Camps, era el primer contribuent de la província, i el Papa li atorgà el títol de marquès el 1878.

Les tensions socials, sonades ja al segle XIX, augmentaren a partir del 1919, en què hi fou organitzat el sindicat CNT. Després del 1936, la radicalització i els excessos arribaren al punt àlgid amb el "Comité revolucionario de Salt y sus contornos".

El segon gran creixement va respondre a la immigració des d'Andalusia cap a Catalunya als anys 60, que en gran part es va establir als pobles dels voltants de la ciutat de Girona.

Aquest augment de població va ser tant important, que Salt va arribar a tocar-se amb Santa Eugènia de Ter, i aquesta població amb Girona, formant un únic conglomerat urbà.

Les xifres ho revelen clarament: dels 7.077 habitants de l'any 1960 s'arriba als 11.477 del 1970. D'aquesta manera, el paisatge urbà i agrari pateix una transformació sense precedents i hom fomenta l'especulació del sòl i la suburbialització de certs sectors.

Tot això coincideix amb la idea de la "Gran Gerona" que perseguien els polítics de la capital, i Salt -després d'una resistència que culmina amb el pronunciament del Tribunal Suprem- és annexionat a Girona l'any 1974.

Cartell reclamant la independència de la vila La situació política que seguí al franquisme, unit a l'empenta de tots ells saltencs (liderats per una activa Associació de Veïns) permeté que a les segones eleccions municipals democràtiques (al 1983) es recobrés la independència.

Salt ha crescut gràcies a la immigració, i ara acull també un nucli important de persones vingudes de l'Àfrica central i del nord, que han fet d'aquesta vila la seva nova llar.

Segons dades de 1994, el 62% de la població de Salt és nascuda a Girona i comarques, poc més d'un 1% prové de l'Àfrica i una xifra similar d'Europa. Andalusia aporta un 17% dels saltencs i la resta provenen d'altres punts de l'estat espanyol. A l'any 2007 la proporció havia variat absolutament: el 35 % de la població és estrangera (majoritàriament magribí i subsahariana) (el 60 % de la població en eadt escolar).

Respecte als altres municipis de l'àrea urbana, Salt és el que té la densitat de població més elevada: 3.480 habitants per quilòmetre quadrat. Aquest fet es produeix bàsicament per la petita extensió del terme municipal, que és de només 6,4 Km2.