BUTSÈNIT D'URGELL
Situació al mapa dels llocs d'interès Ruta Situació al mapa dels serveis del poble

Butsènit d'Urgell és de la comarca de la Noguera. Som 280 habitants. Les festes que celebrem són: el 17 de gener Sant Antoni, el 19 de març Sant Josep, el 15 d'agost la Festa major i el 10 d'agost la Festa del jovent, amb concerts de rock.

Butsènit d'Urgell es troba aturonat a la dreta del riu Sió a 306 m. d'altitud i a 3 km. a l'oest del cap de municipi (Montgai). Els seus conreus són regats per diferents sèquies del canal d'Urgell. Normalment es conrea blat, ordi i blat de moro. La ramaderia és de gran interés en l'economia. La majoria dels pagesos són propietaris.

La nostra escola va ser inaugurada pel molt honorable Sr. Jordi Pujol el dia 3 de juny de l'any 1989. L'escola té forma rectangular; les finestres són rodones i quadrades. Té una planta que consta de dues aules, un despatx, una sala de reunions, una aula d'ordinadors, una sala polivalent, un gimnàs i un menjador. Una part del pati és coberta. L'estiu del 2007 es va construir el menjador escolar en una de les dues zones cobertes. Aquest servei al centre es donava des del curs 2006/2007. Som 15 alumnes, 2 mestres i 4 mestres més que compartim amb els pobles de la ZER (Curs 2016/2017).

L'Ajuntament vell es va construir entre l'any 1969-1970. L'edifici té dues plantes: la de baix és pel consultori del metge i la de dalt per les oficines de l'Ajuntament i per fer les crides. És un Ajuntament pedani, ja que som agregats de Montgai, però tenim 7 regidors.

Actualment s'han habilitat les antigues escoles com a local social, on hi ha l'Ajuntament, el consultori mèdic, un bar i una sala pel jovent.

És l'església de Nostra Senyora de l'Assumpció, patrona del poble. Va ser construïda l'any 1748. És d'estil Neoclàssica. És un temple ampli amb un altar major, on hi ha una imatge d'una escultura moderna. És feta de pedra. Té un campanar adjacent del mateix material de l'edifici i un rellotge al front.

Al maig de 2017 s'han descobert unes pintures barroques de 1761.

És la plaça dels Boixadors, en un costat de la plaça hi ha una resta de muralla, que pertanyia al castell i tancava el poble. Actualment no s'hi fa cap activitat lúdica, l'únic que queda és una font de pedra.

Són les antigues escoles de Butsènit d'Urgell.
Les escoles es van construir a l'any 1914 i son de pedra. Estan situades en el carrer de les Escoles,4. Actualment en una part de les escoles hi ha el club Penya Rehuma, del jovent de Butsènit i en l'altra part hi viu la dona que neteja les escoles d'ara.

Butsènit té una pista poliesportiva descoberta, un camp de fútbol, una piscina, una pista de tennis i una pista de frontó. Hi ha un club de fútbol que juguen a tercera regional. El poliesportiu va ser construït l'any 1973.

Reformes a la façana de l'Església. Curs 2010/2011

Monuments de l'Alejandro Tugues i Taller de Cal Flix
Curs 2011/2012

Exposició de maquinària i eines agrícoles del
Jaume Esteve. Curs 2012/2013

Inauguració del nou pont. Curs 2012/2013

Exposició de fotografies de cabanes i masies del terme. Curs 2012/2013
Ens hem quedat sense placa d'inauguració!
Curs 2014/2015
Descoberta de Butsènit d'Urgell. Curs 2014/2015

Visita de la granja de vedells de l'Adam Sorribes
i d'un hort. Curs 2014/2015