INSTITUT DEL PONT DE SUERT
Barri d'Aragó s/n. El Pont de Suert 25520 (Lleida) Tel. 973 690 040 Fax 973 690

Visita al CaixaFòrum de Lleida

El dia 17 d'octubre vam anar al Caixafòrum de Lleida per participar en un taller d'nvestigació de la vacuna de la SIDA i veure una exposició sobre Haití, amb els alumnes de Ciències de 4t. d'ESO i 1r. i 2n de Batxillerat.

• Haití, 34 segons desprès del terratrèmol

En aquest taller els alumnes es van apropar a la realitat d'Haití a través de les històries reals d'alguns dels seus habitants,a la seva cultura i els seus costums, però sobretot a la seva riquesa humana. Al mateix temps, van poder reflexionar sobre la situació actual d'aquest petit país caribeny, que després del terratrèmol del 12 de gener de 2010 lluita dia a dia per tirar endavant.

• Investiga la vacuna del VIH

En aquesta activitat els alumnes van poder reproduir la part de recerca que es duu a terme en els laboratoris de l’Institut de Recerca de la Sida IrisCaixa. L’objectiu de la pràctica era investigar si una determinada proteïna del VIH podia ser candidata per fer una vacuna per a totes les variants del virus de la SIDA. Es va fer la pràctica seguint la metodologia i les tècniques de laboratori que s’utilitzen en aquest camp de recerca.

Notícies i activitats del 1r trimestre

Curs 2012 - 13

Curs 2010-11

Curs 2011-12

3r. trimestre

Sortida al Camp d'Aprenentatge de la Vall de Boí

Els dies 29 i 30 d'octubre hem fet dues sortides al CdA de la Vall de Boí amb els alumnes de 1r i 2n de Batxillerat.

El primer dia hem treballat al bosc i al laboratori per aprendre tècniques de treball forestal i estimar quanta fusta hi ha i com creix una comunitat de pi roig. El segon dia hem portat a terme l'activitat d'hidrobiologia relacionada amb l'anàlisi de la qualitat de l'aigua de diferents barrancs i del riu Noguera de Tor per relacionar la seva composició amb el substrat geològic i l'activitat humana.

Sortida al Parc Nacional d'Aigüestortes

El Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici va subvencionar una sortida a la Vall d'Aiguamoix (Val d'Aran) per als alumnes de 4t ESO, a la qual es van afegir també els de Ciències de la Terra de 1r. de Batxillerat. Es va fer el dia 9 d'octubre.

L'activitat va començar als Banys de Tredós, situats a la zona perifèrica aranesa del Parc i des d'allí, tot caminant, vam fer l'itinerari fins l'estany de Colomers, fent parades per observar diferents aspectes del medi natural: vegetació i fauna, relleu i geologia. Vam tenir la sort de poder observar un espectacle natural molt poc freqüent: veure passejar entre nosaltres un gall fer!

Vam acompanyar l'alumnat Núria Casas i isabel Reynal de l'Institut i

Jaume Comas i Josep M. Rispa del Parc Nacional.

Setmana de la Ciència

Aquest curs, la Setmana de la Ciència s'ha celebrat del 16 al 25 de novembre. En el seu marc, el dia 21 de novembre del 2012 es va fer al nostre centre la conferència Estudiem l’ecologia dels llacs pirinencs, a càrrec de Pau Giménez i Marc Sala del Centre de Recerca d'Alta Muntanya (CRAM) de la Universitat de Barcelona (UB).

És una activitat que considerem molt positiva, per dues raons: celebrar la setmana de la ciència i potenciar l’esperit científic entre l’alumnat, i conèixer els temes i metodologies de treball en els estanys pirinencs, àmbit molt proper al nostre centre.

Hi van participar els alumnes de 4t. d’ESO i Batxillerat.

Per altra part, s’ha muntat un panell expositiu al vestíbul del centre amb fotografies de les dues activitats científiques fetes amb aquest mateix alumnat durant el primer trimestre:

Taller d’investigació de la vacuna de la SIDA (Caixafòrum de Lleida)

Activitats d’hidrobiologia i ecologia forestal (CdA de la Vall de Boí).

Els arbres caducifolis

Els dies 1 i 4 d'octubre amb els alumnes de 1r d'ESO vam fer una sortida a peu pel camí del Reganxo, amb la finalitat de conèixer els arbres de la zona propera de l'institut. Vam recollir mostres per treballar posteriorment al laboratori i vam aprofitar per escoltar i diferenciar els sons d'aquest entorn natural.