Què és la recollida selectiva de tòners?

Es tracta d’un projecte de recollida i reciclatge de consumibles informàtics que es generen en el nostre entorn més proper (casa, escola, poble) amb el propòsit de suplir la manca de punts verds existents a Sant Llorenç i a la vegada, incidir en dos valors molt importants en l’educació del nostre alumnat: el respecte pel medi ambient i la solidaritat vers els més necessitats. El projecte de recollida i reciclatge inclou els consumibles usats en la impressió làser i ink-jet, fonamentalment d’impresores i faxos, i es realitzarà de forma gratuïta.

Qui la promou?

El CEIP VALL DE LORD i la SES DE SANT LLORENÇ DE MORUNYS com a centres involucrats en la promoció d’un entorn més sostenible, ja que tots dos estan desenvolupant programes i projectes d’innovació educativa centrats amb l’educació ambiental i de respecte vers el seu entorn més proper.

L’empresa SENDRA-CONSUM, S.C.P. col·labora amb el projecte de recollida selectiva de tòners i certifica que la destinació final d’aquests és la venda a recicladors (Grupo-Core) d’acord amb els requisits necessaris de la norma UNE-EN-ISO 14001:1996, i que s’està utilitzant per al transport d’aquests productes un vehicle amb autorització del Departament de Medi Ambient, Junta de Residus (codi núm T-1930).

Per què cal reciclar?

La revolució tecnològica ens ha facilitat la feina en les nostres tasques diàries, però en el camp de la informàtica, també ens ha generat un residu que els nostres avantpassats no tenien, els consumibles usats en les impressions. A part dels residus municipals ordinaris (plàstics, paper, vidre i orgànic) cada dia generem més residus especials (tòners, piles, productes tòxics), els quals provoquen importants danys ambientals. Així doncs, si som capaços d’actuar amb el reciclatge, aquest ens estalviarà energia, recursos naturals i espai als abocadors.

No s’ha de llançar els tòners buits a la paperera ja que són tòxics i estan fets d’un plàstic molt resistent, que podria tardar 1.000 anys en degradar-se. L’impacte que aquests tenen sobre el medi ambient és molt alt: el 80% d’un tòner és plàstic, un derivat del petroli i el 20% restant conté tinta (també és un derivat del petroli i és tòxic) i peces de coure, que en contacte amb la resta de components són altament contaminants. La tinta dels tòners conté components electroestàtics que provoca que hi hagi partícules dipositades en les parets de plàstic. Aquestes partícules estan formades per compostos altament contaminants per al medi ambient, com per exemple plom o arsènic, situació que ens obliga a gestionar i reciclar correctament aquests residus. A més, amb cada tòner reciclat s’evita el consum de 25 litres de petroli!

Què hi podem fer?

La societat actual sembla estar concienciada per temes ecològics i mediambientals, no obstant això, encara existeix una gran distància entre les conviccions i els comportaments o hàbits.

Necessitem quelcom tan simple com el vostre entusiasme, implicació i treball personal per creure en una filosofia que ens permeti un canvi d'hàbits per promoure el respecte per l'entorn i els recursos naturals. A més d’actuar correctament amb la gestió de residus, cal tenir present que el desenvolupament sostenible no només considera la qüestió ambiental sinó també l'econòmica: una correcta distribució de la riquesa, el comerç just. És per això que si voleu col·laborar en un projecte de solidaritat i de protecció a la infància, recolliu consumibles i tòners buits i dipositeu-los als contenidors del centre, i a part d'afavorir la recollida selectiva i ser respectuosos amb el medi ambient, reverteix amb UNICEF ja que el benefici que genera aquesta recollida es destina a projectes per al tercer món.

Ajudant UNICEF, ajudeu directament els nens i nenes, ja que els diners recaptats tindran un impacte significatiu en les vides dels infants a través de la feina que realitzem. Ser solidaris costa molt poc. Gràcies per la vostra col·laboració.

Consciència mediambiental!

Educar per al medi ambient suposa el convenciment que amb aquesta tasca s’incideix per un canvi de vida, no obstant això cal incidir plenament en les actituds dels infants, joves i adults. Respectar el nostre entorn passa per conservar i tenir cura de l’escola, del carrer, del poble, de la comarca, del país i finalment de la Terra. Aquesta escala de valors és bàsica per assolir una plena integració dels infants i joves a la nostra societat.

SES de Sant Llorenç de Morunys
Carrer de la Creueta, s/n
25.282 Sant Llorenç de Morunys (Lleida)
Telf. 973 492 009 - Fax 973 492 413