ETAPES
|
A)
Cerca d'informació |
Hi ha diverses tècniques de cercar l'informació.
Segons el tipus de recerca, se n'utilitza una o altra. Tot seguit trobaràs
una relació de les més habituals:
- Observació arquitectònica,
tècnica d'anàlisi adequada per tal d'analitzar una obra
arquitectòncia. És convenient disposar d'un esquema
pautat sobre tots els factors a observar, interpretar, analitzar i
valorar.
- Observació d'un disseny o instal·lació,
tècnica d'anàlisi adequada per tal d'analitzar un objecte,
una màquina, una instal·lació... És convenient
seguir un esquema pautat que inclogui els diversos factors que permetin
fer una anàlisi i una valoració completa dels aspectes
funcionals, estètics i semiòtics de l'element estudiat.
- Cerca bibliogràfica i documental
cal saber localitzar informació continguda en llibres, articles
de revistes o diaris, arxius, documents escrits o amb imatges; aquestes
fonts documentals i la tècnica de localitzar-les són
imprescindibles en tots els treballs de recerca.
- Un cop has triat el tema i has aconseguit
els primers materials bibliogràfics, has de triar els textos
més recents i que t'ofereixin una visió global.
- És convenient donar un cop d'ull als
índexs bibliogràfics dels llibres escollits perquè
ens poden conduir a fonts més concretes.
- Per tal de fer una lectura ràpida i
general del textos, és interessant començar per l'índex,
seleccionar els capítols que ens interessin i fullejar-los.
- Un mètode molt pràctic és
donar un cop d'ull per paràgrafs, la qual cosa facilita una
visió de conjunt i permet una primera selecció del
material. Aquest mètode no substitueix una lectura profunda,
que serà el pas següent, però ens permet de tenir
una idea global del material i triar-lo.
- Consulta de fonts històriques
(materials, escrites, visuals o orals) per obtenir informació
sobre uns fets històrics i sobre les causes que els van produir.
- Cerca a Internet d'informació
sobre qualsevol tema. L'eina que has d'utilitzar en aquest tipus de
cerca és un cercador.
- Cerca experimental. És la tècnica
de recollida d'informació que has de fer en la realització
d'un treball de tipus científic. Hauràs de decidir quines
variables intervenen en el procés, quina de les variables és
la que t'interessa investigar i hauràs de dissenyar un experiment
per a controlar la variació i dependència d'aquestes
variables.
|
B)
Notes. Elaboració de fitxes |
- Ara que ja teniu seleccionat el material heu
de començar a prendre notes. Com a estratègia de funcionament,
l'alternativa en tots els estudis de certa complexitat es basa en
la utilització racionalitzada de fitxes. La finalitat
d'aquestes, en primer lloc, és ajudar-vos a recordar d'una
manera ràpida la informació més important i més
útil, per al vostre treball.
- En segon terme, pel fet que aquest recull ha
de suposar la base a partir de la qual fareu el vostre treball, també
us servirà per recórrer de manera fàcil i ordenada
a les fonts.
- Finalment, representarà un primer exercici
pràctic perquè t'obligarà a resumir idees, seleccionar
els aspectes més adients, interpretar les fonts, ajustar i
clarificar el tema del teu treball.
- A les fitxes s'utilitzaran conceptes breus o
resums, però el més important és la claredat,
assenyalar el perquè de la seva presència, en quina
part n'inserirem el contingut i la seva finalitat en l'elaboració
que portem a terme. No és convenient fer continguts amb una
extensió excessiva ni barrejar conceptes o temes.
Tipus de fitxes
Segons la seva finalitat,
podem distingir dos tipus principals:
- Bibliogràfiques. Tracten de crear
un fons o una llista de l'origen dels materials utilitzats pel que
fa a llibres, revistes, ressenyes, etc. Una vegada acabat s'ha de
fer constar aquestes lectures i també altres publicacions útils
o complementàries respecte al tema tractat.
- De continguts. Tenen com a finalitat
recollir els nostres registres i les nostres opinions, acotacions,
idees, reflexions i fins i tot intuïcions, que aniran sortint
al llarg de l'estudi. També poden recollir, de forma textual
o no, les aportacions d'algun autor sobre el tema, o fragments de
l'obra o de les obres estudiades (novel·les, poemes, cròniques
)
en el cas que es tracti d'un treball d'humanitats.
Aquestes podem subdividir-les en tres tipus:
- Referencials: resumeixen observacions,
lectures, experiències
Lluny de ser-ne una còpia,
requereixen un treball de síntesi.
- Conceptuals: recullen idees, acotacions,
consideracions amb un caràcter puntual i concret. En ocasions
són suggeriments, presentiments o intuïcions. La seva
coherència com element aglutinador començarà
a dibuixar-se amb les ordenacions posteriors del material.
- Textuals: reprodueixen directament
les paraules d'altres autors. És necessari ser molt curós
amb l'extensió i no transcriure fragments massa extensos.
|
C)
Primer esborrany |
- El primer esborrany l'escriviu per a vosaltres
mateixos; d'aquesta manera aneu clarificant les idees, acabeu d'entendre-ho
tot molt millor i aneu rebutjant allò que no s'adapta a les
vostres intencions. A més a més en podreu fer una planificació
més acurada. En aquest sentit és habitual començar
per la part considerada més important del cos del treball.
S'ha de pensar en la redacció com en un edifici que anirà
creixent per parts.
- Aquest primer esborrany suposarà la
base de les primeres redaccions del treball.
- També tindrem cura d'equilibrar totes
les parts, això és, que no ens quedin desproporcionades
de forma o contingut, de diferents estils, etc.
|
|
|
ESTRUCTURA
|
A)
Portada |
- Títol complet (ha de ser significatiu,
adaptat als objectius proposats)
- Nom de la institució (IES Ramon Berenguer
IV)
- Nom de l'assessor o tutor del treball
- A la segona pàgina s'hi posaran els agraïments,
les dedicatòries i els aclariments especials, si és
el cas. En aquesta pàgina també s'hi pot incloure alguna
cita important de qualsevol autor reconegut que s'escriurà
amb un tipus de lletra clarament diferenciat.
|
B)
Introducció |
No es tracta d'un capítol del treball (en
tot cas s'ha de numerar com a capítol 0) i no ha de donar detalls
sobre la investigació realitzada, ni dels resultats, ni de les
conclusions ni de les recomanacions.
Hi pots exposar la finalitat del teu treball. A tall de guió
mira que hi hagi:
- Origen i motivació del treball
- Límits que ens hem establert, cronològics,
materials o temàtics
- Referència a les fonts d'informació
utilitzades
- Valoraració de l'estat actual de la qüestió
tractada
- Justificació del mètode de treball
utilitzat
- Referència a les dificultats
|
C)
Cos |
Conté informació, distribuïda
en capítols, sobre els mètodes de treball seguits, les
lleis aplicades, els càlculs realitzats, descripcions i dibuixos
dels resultats obtinguts i la interpretació i anàlisi
d'aquests resultats.
- Els capítols es poden dividir en apartats
i aquests en subapartats, cadascuns amb els seus encapçalaments
- Els capítols han de mantenir un cert
equilibri quant a la seva extensió.
- Cal situar els apartats segons la lògica
matemàtica.
- Les descripcions han de ser suficients perquè
un especialista en la matèria pugui seguir i comprendre les
etapes del treball sense dificultat. S'inclouen en el text totes les
il·lustracions, taules i fòrmules essencials per a la
comprensió del treball:
- Evita la repetició de continguts.
- Afirma amb rigor, sobre la base de raonaments
o materials concrets.
- Evita la pedanteria intel·lectual.
- Fes referències d'altres autors, però
només les imprescindibles.
- Si es vol ampliar la informació amb materials
complementaris no essencials per a la comprensió del text,
aquests s'inclouen en els annexos.
|
D)
Conclusions i recomanacions |
Ha arribat l'hora d'interpretar les dades obtingudes
i treure conclusions, d'explicar els resultats tenint en compte els
coneixements teòrics i la bibliografia i suggerir aplicacions
dels resultats obtinguts o propostes per a continuar la recerca.
- Es presenten els resultats assolits a partir
d'unes intencions inicials.
- S'ha de fer una síntesi del contingut
de tot el treball.
- S'ha de fer una relació clara de les
deduccions fetes com a conseqüència de la investigació.
Poden incloure resultats quantitatius.
- S'han de defensar les deduccions i apuntar els
problemes amb què ens hem trobat i els dubtes que resten pendents.
- Les recomanacions indiquen accions futures
que semblin necessàries com a resultat de les conclusions o
d'alguna experiència feta durant l'elaboració del treball.
Només apareixen si la seva inclusió està completamente
justificada.
- L'apartat de conclusions i recomanacions no
forma part del cos de l'informe i per tant no porta numeració
de capítol.
|
E)
Glossari |
- És una mena de minidiccionari en què
apareixen aquelles paraules o aquells conceptes que necessiten un
aclariment. Pot anar situat abans o després de la bibliografia.
Les paraules que configuren un glossari s'ordenen alfabèticament.
|
F)
Annexos |
Els apèndixs reuneixen tots els documents
o reproduccions que amplien, il·lustren o completen un treball
i que, per la seva peculiaritat o volum, no es poden integrar en el
text o a peu de pàgina:
- Material que no pot col·locar-se en el
cos de l'informe a causa de la seva mida (plànols, dibuixos...
o de la seva naturalesa; vídeos, CD-ROM).
- Material complementari. Detalls complets de
procediments aplicats, demostracions matemàtiques, il·lustracions
i taules que en el cos de l'informe alteraria la presentació
lògica i ordenada del treball.
- Documentació d'interès per al
lector de l'informe i que no el trobem a la llista de referència.
- Descripció detallada d'equips o programes
utilitzats.
|
G)
Llista de referències |
És una relació de totes les fonts
consultades (llibres, enciclopèdies, articles, videos, CD-ROM,
webs...) en les quals es basa el treball. En el cos del treball es fa
referència a aquesta llista quan trobem alguna d'aquestes fonts.
|
H)
Índex general |
- Ha de reflectir el contingut exacte del treball,
les parts i les pàgines on les podem trobar.
- Pot col·locar-se tant al principi com
al final del treball (darrere de la bibliografia).
- La confecció d'un índex numèric
que permeti localitzar els capítols o els apartats amb facilitat
exigeix també la numeració de totes les pàgines
del treball.
- Els números han de ser petits, però
visibles.
- La portada i la pàgina d'agraïments
o de dedicatòries, si n'hi ha, no es numeren mai.
|
|
|
|
Estructura
específica de les àrees tecnològica i ciències
experimentals
|
A)
Plec de condicions |
- Condicions del projecte, ubicació, situació,
normes que s'aplicaran, condicions administratives, etc.
|
B)
Memòria descriptiva |
- Descripció del projecte i resolució
de l'índex
|
C)
Memòria de càlculs |
- Càlculs emprats per a l'elaboració
de la memòria descriptiva.
|
D)
Plànols |
- Plànols, esquemes, gràfics, etc.
|
E)
Pressupost |
- Pressupost i condicions de pagament i finançament.
|
F)
Annexos |
- Bibliografia, taules, gràfics, etc.
|
|