Institut de l'Arboç
Curs acadèmic 2020/2021

Programacions didàctiques

  • Termini: 26 d'octubre de 2020.
  • Forma de lliurament: Penjar-les al DRIVE "Programacions didàctiques i unitats didàctiques-Institut de l'Arboç" dins del curs 2020-2021.
    • Cada cap de departament ha de penjar al drive un arxiu comprimit amb totes les programacions corresponents al departament que representa.
    • Cada programació didàctica es presentarà en un arxiu. El nom de l'arxiu tindrà el format següent: NIVELL_GRUP/AGRUPAMENT(si s'escau)_MATÈRIA.Tot seguit posem uns exemples:
      • La programació de primer d'ESO del grup E d'anglès s'ha d'enviar en un arxiu que tindrà per nom: 1ESO_E_ANGLES.doc.
      • La programació del PIM11 de primer d'ESO d'anglès s'ha d'enviar en un arxiu que tindrà per nom: 1ESO_PIM11_ANGLES.doc.
      • La programació de dibuix tècnic de primer de batxillerat s'ha d'enviar en un arxiu que tindrà per nom: 1BAT_DIBUIX_TECNIC.doc.
  • IMPORTANT! A consequència de la pandèmia del COVID19 i el confinament que vam tenir durant el tercer trimestre del curs 2019/2020, els continguts del curs anterior que no es van poder donar s'han d'incloure a les programacions didàctiques d'aquest curs 2020/2021.
  • Model de programació didàctica de l'ESO (accés).
  • Model de programació didàctica de batxillerat.(accés)
  • Qui ha de disposar d'una còpia (digital) de les programacions didàctiques?
    • Cada professor ha de disposar de les programacions didàctiques corresponents a les matèries que imparteix.
    • Cada departament ha de custodiar, sota el procediment establert pel cap de departament, les programacions didàctiques corresponents al seu departament.
    • El director n'ha de tenir una còpia a disposició de la Inspecció d'Educació des del començament del curs.
      • Repositori de les programacions didàctiques del curs acadèmic 2020/2021 (accés)

Observacions relatives a les programacions didàctiques

  • Currículum: http://www.xtec.cat/web/curriculum/
  • La programació didàctica és la planificació de la tasca educativa que s'adreça als alumnes de cada curs de l'etapa i per a cada àmbit, àrea, matèria o mòdul, en el marc del currículum vigent. Comporta la concreció, distribució i temporalització al llarg de cada curs dels objectius, continguts i criteris d'avaluació i de l'aportació d'aquests elements per a l'assoliment de les competències pròpies de cada etapa. Cada centre educatiu elabora les programacions didàctiques en el marc del projecte educatiu i del que estableixen els articles 14 i 17 del Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius.
  • Les programacions tenen un caràcter estratègic de tota intervenció pedagògica i són una eina de comunicació professional; han de ser revisables i s'han de correspondre de manera flexible amb el que es fa a l'aula. Els components de la programació han de donar resposta a les preguntes bàsiques que es plantegen a l'hora d'atendre la planificació dels ensenyaments: què, per a què, com i quan ha d'aprendre l'alumne i com ha de ser l'avaluació d'aquest aprenentatge.
  • En la programació cal incloure les activitats previstes d'avaluació que han de permetre, als alumnes, l'adquisició dels aprenentatges i la identificació de les dificultats del seu procés d'aprenentatge per facilitar-ne la regulació. En aquest sentit cal fer compatibles activitats d'autoavaluació, avaluació entre iguals i avaluació per part del o de la docent.
  • L'avaluació ha de permetre identificar els continguts i les competències assolides pels alumnes d'acord amb els seus ritmes i capacitats. En l'ensenyament obligatori les programacions didàctiques han d'incloure les opcions metodològiques, organitzatives i d'atenció a la diversitat de tots els alumnes, de la mateixa manera que les connexions entre els diferents àmbits, àrees, matèries o mòduls, amb la finalitat de garantir l'assoliment de les competències bàsiques.
  • Pel que fa referència a les mesures d'atenció a la diversitat, les programacions didàctiques han d'incloure el conjunt de mesures generals o universals que s'adrecen a tots els alumnes, així com les mesures addicionals de caràcter específic que s'orienten als alumnes de reforç educatiu o d'aprofundiment curricular.
  • Els equips docents han de vetllar perquè la programació d'àrees, matèries o mòduls sigui coherent al llarg de cada curs i de l'etapa. Cada centre ha de determinar, en les normes d'organització i funcionament, el marc organitzatiu, el temps de dedicació i les persones responsables d'elaborar, revisar i actualitzar les programacions de les diferents àrees, matèries, mòduls i projectes. L'adequació de les programacions s'ha de fer cada curs. Cal relacionar els processos d'avaluació dels aprenentatges de l'alumne, amb les programacions i la seva aplicació pràctica a les aules.
  • La programació didàctica de cada àrea, matèria, mòdul o àmbit s'ha de formalitzar per escrit d'acord amb el projecte educatiu de centre i amb el currículum establert. El director o directora n'ha de tenir una còpia a disposició de la Inspecció d'Educació des del començament del curs.
  • Els centres han d'acordar la manera com la programació es concreta en unitats didàctiques, projectes i activitats d'una manera que faciliti la coordinació dels professors i permeti la flexibilitat necessària per adequar-se a les diferències individuals i a la dinàmica pròpia del grup classe i de les situacions del context.
  • Les programacions han d'incloure annexat el material curricular necessari perquè sigui utilitzat en cas de substitució de curta durada del professor o professora. Aquest material s'ha d'actualitzar periòdicament al llarg del curs escolar i ha d'estar a disposició de l'equip directiu.
  • En l'àmbit de llengua, la programació ha de reflectir el treball conjunt en llengua catalana i en llengua castellana de continguts, objectius, aspectes metodològics i avaluació. Així mateix, el centre ha de tenir establertes directrius de treball comunes per a l'expressió oral i escrita en totes les matèries de l'etapa.
  • La direcció del centre ha d'adoptar les mesures organitzatives necessàries per garantir la continuïtat, o la implementació, d'un temps de lectura (diària o setmanal) a tots els nivells de l'escolaritat obligatòria. Aquest temps ha de permetre que els alumnes desenvolupin l'hàbit lector –factor clau per a l'èxit escolar– i també que tinguin models de lectura per part dels professors.
  • Hi ha orientacions i informació complementària per a l'elaboració de les programacions al web de la XTEC (secció "Currículum i orientació"), en els documents següents:
  •  

    Pel que fa a l'atenció a la diversitat:

Recursos TAC

  • Tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC).
    • La incorporació generalitzada de les tecnologies de la informació i la comunicació en els processos d'ensenyament i aprenentatge es troben recollides tant a la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, com en el desplegament normatiu del currículum (Decrets 142/2007, 143/2007 i 142/2008).
    • Serveis digitals:
      • Espai Moodle de l'Institut de l'Arboç (accés).
      • Alexandria: biblioteca de recursos que permet pujar alguns tipus de materials educatius digitals, com ara cursos materials útils per a la pissarra digital o Moodle (accés).
      • ARC: espai per compartir propostes docents associades a les competències bàsiques i al currículum (accés).
      • Blogs XTEC: servei destinat a tots els usuaris de l'XTEC i als centres educatius que permet crear blogs i afegir-hi continguts (accés).
      • Merlí: biblioteca i cercador de recursos educatius per a totes les àrees i etapes (accés).
      • La prestatgeria: permet escriure llibres de manera col·laborativa a través d'Internet (accés).
      • Quaderns virtuals: entorn d'aprenentatge digital que permet crear materials amb diferents tipus d'activitats per tal d'avaluar el progrés i el rendiment dels alumnes (accés).
      • Zona Clic: conjunt d'aplicacions que permeten crear diversos tipus d'activitats educatives multimèdia mitjançant el programa CLIC (accés).
      • Xarxa docent eduCAT: xarxa social per als professors orientada a compartir experiència i recursos i a la formació docent entre iguals (accés).
      • La meva XTEC: el compte XTEC incorpora elements i funcionalitats basats en la tecnologia Google Apps per a l'educació que ofereixen aplicacions avançades de col·laboració i comunicació: Correu web, Calendari (Google Calendar), Drive (Google Drive), Llocs web (Google Sites), Xat (Google Talk), Grups (Google Grups). Les condicions d'ús són les mateixes de l'XTEC. Recentment s'hi han incorporat els serveis Google Vídeo (YouTube), Fotografia (Picasa) i Mapes (Maps). Tanmateix cal tenir present que les condicions d'ús d'aquests tres serveis són les generals de Google. Aquests serveis s'orienten al treball personal i col·laboratiu dels professors en l'exercici de la seva tasca. Es recomana una cura especial en la configuració de la privacitat dels serveis quan s'utilitzin per al tractament de dades d'alumnes.