La nostra història

El centre va iniciar la seva activitat el curs 2002/2003 com a Secció d’Ensenyament Secundari adscrita a l’IES “Camí de Mar” de Calafell. Va començar amb dues línies i quatre grups, corresponents als primers cursos dels dos cicles de l’ESO. El curs següent ja es va impartir tota l’ESO, continuant amb dues línies. El curs 2004/2005 va seguir igual, tret que es va incrementar un grup a primer d’ESO, degut a que el nombre d’alumnes matriculats superava el nombre permès per grup. A partir del curs 2005/2006, a part de l’alumnat provinent del CEIP Pompeu Fabra, rebrem també als alumnes del CEIP Sol Cunit, que es va obrir fa un any al municipi. Els alumnes de tercer d’ESO, durant aquests dos primers anys, procedien de Calafell. El curs 2005-2006 va acabar la primera promoció que havia cursat tota la ESO al centre. El curs 2006-2007, atenem 330 alumnes distribuïts en 3 grups de primer, 4 de segon, 3 de tercer i 2 de quart. El curs 2007-2008 augmentem la nostra dotació a 4 grups de 1r, 2n i 3r i 3 grups de 4t, atenent un total de 375 nois i noies.

L’edifici on es va ubicar l’institut va ser l’antic col·legi de primària, reformat per l’Ajuntament amb aquest propòsit, una forma d’afavorir o accelerar la concessió d’un institut al municipi de Cunit. Per tant, ja des del primer moment aquesta situació es preveia com a provisional fins que fos aprovat la construcció d’un nou edifici al costat de l’actual col·legi de primària “Pompeu Fabra” i del futur poliesportiu. En definitiva, va significar obrir un centre amb unes mancances significatives pel que fa a instal·lacions i sense l’espai suficient per afrontar el nombre d’alumnes que s’haurien de matricular en propers cursos. El progressiu augment en el nombre de grups va suposar l’anar col·locant al pati fins a tres mòduls prefabricats que van fer que l’espai del pati fos cada cop més reduït.

Durant el curs 2005-2006 va començar a funcionar, gràcies a la col·laboració entre l’Ajuntament de Cunit i el Departament d’Educació una Unitat d’Escolarització Compartida (UEC) al municipi. L’empresa contractada ha estat CEPS (Creació i Estudis de Projectes Socials) , que ja portava la UEC del Vendrell. En general, la valoració del curs és positiva. La creació d’un bon clima de treball entre les dos institucions ha estat bàsica a l’hora d’anar avançant junts en aquest primer any. Fruit d’aquesta bona relació laboral, hem tret tota una sèrie de conclusions que els propers cursos s’haurien de veure reflexades en determinats canvis: En definitiva, el que volem és que els nois i noies vagin a la UEC convençuts de que és un bon recurs per la seva formació individual i que a més, continuïn sentint-se part de l’Institut tot i realitzant activitats de forma conjunta tal i com hem anat fent aquest curs (celebracions festives, setmana esportivo-cultural...). Durant el curs 2007-2008, el funcionament d’aquest recurs va anar millorant gràcies a l’estreta col·laboració entre les dues institucions. El curs 2008-2009 ha estat el que definitivament ha marcat la consolidació de la Unitat d’Escolarització Compartida de Cunit en els aspectes en els quals estem tan d’acord els professionals que la porten a terme i nosaltres com a màxims responsables de la direcció del IES Ernest Lluch i Martí. Una dels grans canvis ha estat el trasllat de la UEC: van anar a la seu que nosaltres vàrem ocupar al carrer Conca de Barberà, aconseguint així una millora substancial tenint en compte les precàries condicions en les que havien estat fins ara.

El curs 2007-2008 va ser molt intens pel que fa a la posada en marxa de nous projectes que ben segur, han marcat i marcaran el futur de la nostra institució. El 12 de juny de 2008 es va procedir a la signatura de l’Acord Quadriennal d’Aplicació del Pla Estratègic per a la Millora de la Qualitat del Servei Educatiu. Per tal d’arribar a aquesta signatura, es va seguir tot un procés que es va iniciar amb una Avaluació Global Diagnòstica Externa que ens van fer dos Inspectors i en la qual van participar tots els estaments de la nostra Comunitat Educativa, l’anàlisi DAFO (Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats) i es va acabar amb la confecció del Mapa Estratègic . L’Equip Directiu ha realitzat formació específica i s’ha participat en diverses sessions d’acompanyament amb membres de la UMCE (Unitat per la Millora de la Qualitat dels Centres Educatius). Es va crear un

Grup Impulsor del Pla Estratègic format per l’Equip directiu i quatre membres el Claustre (Coordinadors i/o Caps de Departament) que vetllen pel bon desenvolupament de les activitats plantejades per aconseguir els objectius proposats. Els tres objectius fonamentals del Pla de Millora són: La Millora dels Resultats Acadèmics, la Millora de la Cohesió Social i la Consolidació del Centre com un referent Educatiu a la zona. Per tal de portar-los a terme, rebrem una ajuda de 254.823 euros en quatre anys, gràcies a que ara fa dos anys (juliol de 2007) se’ns va concedir un PROA, concretament nosaltres el tindrem en la modalitat de “Programa de Suport a Centres de Secundària en Zones d’Atenció Educativa Preferent”. Cal tenir clara però, una cosa, aquest Programa implica per a tota la Comunitat Educativa tres grans reptes: Treball, Compromís i Responsabilitat. Tots sabem quina és la postura del Departament en aquests darrers anys de donar recursos a aquells centres que presenten i desenvolupen Projectes i Programes. La postura d’aquest Equip Directiu és clara: Presentar i Desenvolupar Projectes i Programes; el que està clar però és que aquest desig ha de ser compartit per tots per tal de portar-ho a terme.

El curs 2008/2009, correspon al setè any de funcionament del centre i el sisè curs on s’imparteix tota l’Educació Secundària Obligatòria. El nombre d’unitats s’ha mantingut en 15, amb un total de 381 alumnes. El nombre de professors/es del claustre va incrementar de 43 a 46. És important tenir en compte que aquest curs el nombre de professors que ja havien estat amb nosaltres el curs anterior era de gairebé les tres quartes parts del claustre, la qual cosa ha donat un xic més d’estabilitat i de visió de futur a la plantilla.

Evidentment, el punt més important del curs és el trasllat en data 1 de setembre al nou edifici. El trasllat i la instal·lació es va realitzar de forma àgil i eficient, comptant això si, amb la participació activa de la gran majoria de la Comunitat Educativa. En aquest punt és important destacar el sopar de celebració que es va realitzar el dia 27 de març de 2009 al qual van assistir 110 persones (membres i ex-membres de la Comunitat Educativa, representants municipals i de les escoles del municipi, familiars...

Continuem tenint dos conserges i dos administratius i, gràcies al PROA, comptem també amb una Tècnica d’Integració Social que treballa temes vinculats a l’absentisme escolar i les relacions amb les famílies més desestructurades.

La plantilla de professorat del centre serà aquest proper curs 2009-2010 força estable. El nombre de professors i professores serà de 52; d’aquests, 16 són nous al centre, es a dir, la majoria coneix el tarannà de la institució i el seu funcionament, la qual cosa facilitarà molt les coses. Dels 52 membres del Claustre, 23 són definitius, es a dir, gairebé la meitat de professors i professores no saben el temps que hi restaran al centre, tot i que pel que sembla, tots els nomenaments seran per dos anys, amb la qual cosa, la plantilla serà estable els dos propers cursos. Aquesta circumstància no hauria de suposar una menor implicació per part de ningú. Tenim una oportunitat única, que és la de contribuir a consolidar les bases d’un nou centre, i que ens hauria de servir com a motivació per treballar pel seu bon funcionament. Hem de treballar pensant en el present però essent conscients de que aquest treball tindrà de segur una repercussió important per al futur del centre. Per això, per part de l’equip directiu demanem la col·laboració de tots i confiem en que hi hagi un bon enteniment, una bona convivència i moltes ganes de treballar per tirar aquest projecte endavant.

En el moment de començar el nou curs, se’ns presenten quatre grans reptes: