Educació primària

© sanfranciscojavier

Característiques ¦ Metodologia i avaluació ¦ La diversitat ¦ Currículum ¦ Horaris

Característiques de l'etapa  
       
 
L'Educació Primària és la primera etapa de l'ensenyament obligatori, per tant els nens s'han d'incorporar l'any natural en què compleixen 6 anys, independentment si han estat escolaritzats a l'Educació Infantil. Comprèn sis cursos acadèmics ( de 6 a 12 anys ) estructurats en tres cicles de dos cursos cadascun:
       
EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Cicle Inicial
Cicle Mitjà
Cicle Superior
(de 6 a 8 anys)
(de 8 a 10 anys)
(de 10 a 12 anys)
1r
2n
3r
4t
       
  La finalitat de l'Educació Primària serà proporcionar a tots els alumnes una formació
comuna que faci possible el desenvolupament de les capacitats individuals motrius, d'equilibri personal, de relació i d'actuació social amb l'adquisició dels elements bàsics culturals, els aprenentatges relatius a l'expressió oral, a la lectura, a l'escriptura i al càlcul aritmètic, com també una progressiva autonomia d'acció en el seu medi.
     
L'organització i l'enfocament de les àrees de l'educació primària tenen un caràcter global i
integrador.
     
Dins l'àrea de llengües estrangeres, tots els alumnes en cursen obligatòriament una (Llengua anglesa).
   
Els alumnes poden optar entre l'àrea de Religió o activitats alternatives.
   
A cada curs els nens i nenes estan atesos pel mateix/a tutor/a i grup de professors de les diferents especialitats ( Llengua anglesa, Educació Física i Educació Musical).
   
     
Metodologia i avaluació  
       
  Atenent la diversitat dels nens i nenes, la metodologia didàctica emprada és personalitzada: adaptada a les necessitats i als diferents ritmes d'aprenentatge de cada alumne/a per tal de desenvolupar al màxim les seves capacitats.
       
  L'avaluació dels processos d'aprenentatge dels alumnes és contínua i global. L'avaluació d'aquest procés d'aprenentatge la realitzen tots els mestres que hi intervenen i, al final del cicle, les decisions s'adopten de forma col·legiada.

   
     
Atenció a la diversitat  
       
  El concepte de diversitat és un terme que fa referència a la pluralitat, a la diferència, a la varietat de persones i de societats, amb particularitats que els hi són pròpies i els identifica.
       
  Perquè tothom tingui els mateixos drets i existeixi una veritable igualtat d'oportunitats pel desenvolupament personal , cal contemplar a cada persona segons les seves característiques i necessitats i buscar les adequacions necessàries perquè aquest desenvolupament es doni.
   
     
Currículum  
       
 

Els alumnes romanen 30 hores setmanals a l'escola, 25 corresponen al treball de les diferents àrees del currículum escolar preescrit per la Generalitat de Catalunya i 5 hores les dediquen al treball d'activitats complementàries proposades pel centre i que complementen la seva formació personal.

Tot i el seu caràcter voluntari d'aquestes activitats, el centre les ofereix a tots els alumnes dintre de l'horari escolar, perquè formen part del seu Projecte Educatiu de centre.

       
  Currículum preescriptiu (obligatori)
       
 
Cicle Inicial
Cicle Mitjà
Cicle Superior
Llengua catalana Llengua catalana Llengua catalana
Llengua castellana Llengua castellana Llengua castellana
Llengua estrangera (Anglès) Llengua estrangera (Anglès) Llengua estrangera (Anglès)
Coneixement del medi: social, cultural i natural Coneixement del medi: social, cultural i natural Coneixement del medi: social, cultural i natural
Educació artística: Música Educació artística: Música Educació artística: Música
Educació artística: visual i plàstica Educació artística: visual i plàstica Educació artística: visual i plàstica
Educació física Educació física Educació física
Matemàtiques Matemàtiques Matemàtiques
    Educació per la ciutadania
Religió (voluntària) Religió (voluntària) Religió (voluntària)
Projecte interdisciplinari Projecte interdisciplinari Projecte interdisciplinari
       
  Activitats complementàries
     
 
Informàtica  
 
Taller d'idioma
Taller d'ortografia
 
Taller de Matemàtiques
    Taller d'experiments
     

Horaris

 
   
EDUCACIÓ PRIMÀRIA
Cicle Inicial
Cicle Mitjà
Cicle Superior
(de 6 a 8 anys)
(de 8 a 10 anys)
(de 10 a 12 anys)
 
 
     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   
  Només es pot repetir un curs al llarg de tota l'etapa d'Educació Primària. Si un alumne/a no supera un cicle i promociona de cicle, l'equip de mestres responsables del seu aprenentatge, establirà les estratègies de reforç i/o adaptacions curriculars que calguin per tal de desenvolupar les seves capacitats en cursos posteriors.
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
  Per a l'avaluació dels aprenentatges dels alumnes tenim en compte el progrés de l'alumne a partir de la seva situació inicial i el seu ritme d'aprenentatge, com també el desenvolupament de les seves capacitats cognoscitives o intel·lectuals, motrius, d'equilibri personal, de relació interpersonal i d'inserció i actuació social.
   
  El responsable del seguiment del procés d'aprenentatge de l'alumne/a és el seu tutor. Serà el responsable de coordinar les diverses informacions, actuacions i decisions, relatives a l'avaluació de l'alumne/a, de tots els professors que hi participen en aquest aprenentatge. Del seguiment d'aquest procés informarà els pares de l'alumne/a, i si cal, establir estratègies conjuntes que afectin a aquest procés.

 

 

 

 

 

       
  El responsable del seguiment del procés d'aprenentatge de l'alumne/a és el seu tutor. Serà el responsable de coordinar les diverses informacions, actuacions i decisions, relatives a l'avaluació de l'alumne/a, de tots els professors que hi participen en aquest aprenentatge. Del seguiment d'aquest procés informarà els pares de l'alumne/a, i si cal, establir estratègies conjuntes que afectin a aquest procés.
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     
L´ atenció a la diversitat implica atendre les diferències que presenten els alumnes. Aquestes diferències provenen de les seves característiques personals, de les diferències de context i de les distintes possibilitats socials i culturals.
   
La resposta a la integració de qualsevol alumne implica tenir present l´adequació del currículum a les necessitats de cada alumne. En el nostre Projecte Educatiu contemplem:

 

 

 

 

 

     
  La resposta a la integració de qualsevol alumne implica tenir present l´adequació del currículum a les necessitats de cada alumne. En el nostre Projecte Educatiu contemplem:
   
 
L´atenció a la diversitat com element fonamental.
 
Les funcions dels diferents professors implicats en el procés educatiu, així com la seva
  coordinació.
 
Els canvis organitzatius que cal introduir per facilitar la resposta educativa.
 
El procés d´elaboració de les adaptacions curriculars.