Curs 2011-2012 Número 2 - desembre 2011
Versió per a descarregar o imprimir :
Notícies d'interès
Exposició "Parlem de drogues" a Palafrugell
Tot passejant per la lectura
Recursos en línia
RACC Educa
Educaixa
Noves propostes IREF
Caixes didàctiques
Caixes del CRP, cedides i novetats
Novetats per llegir, mirar i escoltar
Per llegir tranquil·lament...
Per llegir i escoltar
Per conèixer l'entorn
Per posar-se al dia
Novetats per mirar, reflexionar, aprendre....
DVD
Des de l'EAP
L'Institut Sant Feliu estrena USEE
Des del LIC
Llegir i viatjar, tot és començar
 

Notícies d'interés
  • Exposició "Parlem de drogues" a Palafrugell
    Exposició interactiva sobre drogues que viatja per les diferents ciutats de l’Estat espanyol en una carpa de 300 m2. L’exposició busca afavorir en els joves una actitud crítica vers el consum de drogues i una presa responsable de decisions a partir del treball amb diferents aspectes relacionats amb aquesta problemàtica. Podeu trobar més informació aquí.
  • Tot passejant per la lectura
    Del monestir medieval de El nom de la rosa fins els panorames futuristes de Fahrenheit 451, ja sigui en novel·la, contes per a infants, assaig, pel·lícules o sèries televisives, la presència dels llibres i les biblioteques té un pes importantíssim en la cultura occidental. El passsat 24 d'octubre es va celebrar el DIA DE LA BIBLIOTECA, i amb aquest motiu el grup de treball de BIBLIOTEQUES DEL BAIX EMPORDÀ ha tingut la iniciativa d'elaborar aquesta guia, com homenatge a un ofici i una institució més necessaris que mai.
    http://www.bibgirona.cat/guies/219?filtre=tematiques
   
Tornar a l'índex
Recursos en línia
  • Racc Educa. http://www.racceduca.cat/
    RACC Educa és una aplicació en línia per treballar l'Educació per a la Mobilitat i que permet l'accés als seus continguts als usuaris/àries registrats. Per als usuaris/àries no registrats hi ha una "zona demo".
 
  • Educaixa. http://www.educaixa.com/
    L'Obra Social "la Caixa" us presenta una nova proposta d'espai adreçada a la comunitat educativa: Activitats on-line per a treballar dins i fora de l’aula.
 
 
   
Tornar a l'índex
Caixes didàctiques
   
Tornar a l'índex
Novetats
Per llegir, mirar i escoltar


Per llegir tranquil·lament....

  • Aprender de Finlandia.
    Aquesta obra és la primera d'una sèrie de publicacions dirigides a estudiar en profunditat les claus educatives de l'èxit de Finlàndia. El llibre aborda temes essencials com la formació del professorat, la resposta a les dificultats d'aprenentatge i a les altes capacitats, l'aprenentatge de la lectoescriptura, la igualtat de gènere, el desenvolupament de la ciutadania o l'avaluació de la capacitat clau d'aprendre a aprendre.
  • Les arracades de la mestra.
    Reflexions d’una mestra sobre els infants, les escoles, les famílies i la societat d’avui.. En els seus treballs apareixen com a fils conductors l’escolta als infants, el vincle entre mestre i alumne, la inclusió del món emocional a l’escola, la valoració del grup, les relacions, l’experimentació, la creativitat...  
  • Docentes en tránsito.
    Els docents estem en trànsit: en trànsit entre l'instructor que vam ser i l'educador que hem de ser; entre la confiança que atorga una autoritat institucionalitzada i la vulnerabilitat que suposa haver de guanyar-se diàriament el respecte dels alumnes; entre la defensa d'una cultura hegemònica i la necessària sensibilitat vers altres cultures i altres maneres de pensar; entre la còmoda objectivitat dels llibres de text i la convulsa realitat virtual d´Internet. En aquest trànsit és fàcil perdre's, naufragar en l'intent i abdicar de compromisos i responsabilitats. A través de dotze casos, aquest llibre analitza el docent que som i el que podem ser..
Tornar a l'índex

Per llegir i escoltar

  • Terra i Cultura. III Premi Miquel Martí i Pol. Llibre i CD amb les 18 cançons guanyadores i finalistes del III Premi Miquel Martí i Pol. Creat l'any 2008 per iniciativa del Celler Vall-Llach i la Fundació Miquel Martí i Pol, té per objectiu premiar i promocionar les millors cançons enregistrades amb música original i basades en poemes en llengua catalana. Aquest llibre-CD pretén també convertir les musicacions en català de l’any en un material didàctic per als centres educatius.
 
    Tornar a l'índex


Per conèixer l'entorn
  • Parc natural del Montgrí, les Illes Medes i el Baix Ter. Llibre amb fotografies a tot color que pretén ser un viatge curt però intens, des de l'aire fins al fons del mar, de l'excel·lent riquesa paisatgística que guarda aquest Parc Natural.
  • Baix Ter. Parc natural i espai agrari. Un documental de Jaume Sañé que reflecteix la consciència i voluntat de la gent del territori a l'hora de reivindicar i defensar aquest valuós llegat.
  • El llop i els humans. Una recerca exhaustiva sobre la dimensió del llop (Canis lupus) en la biologia, la història i la relació d’aquest amb els humans: una autèntica antologia sobre l’espècie en clau catalana, atenent, entre moltes altres referències, al seu simbolisme i etnografia, amb la memòria oral i escrita, la rondallística, la toponímia i sense prescindir de fonts estrangeres.
  • Contes del món. II Concurs de podcast. El llibre conté 24 contes finalistes escrits, enregistrats en mp3 i il·lustrats. Històries populars, tradicionals i altres de creació pròpia que ens apropen als pobles de la Terra. En aquest segon concurs de contes radiofònics hi han participat 161 contes de 46 centres educatius de 39 municipis de Catalunya.


    Tornar a l'índex




Per posar-se al dia
  • Itineraris de Matemàtiques: Recobriment curricular amb seqüencies didàctiques per a l'aula digital de secundària
    Llicència d’estudis 2010/11 de la professora de l’Institut de La Bisbal, Victòria Oliu. Col·lecció de seqüències didàctiques de Matemàtiques per a l'ESO, agrupades en sis cursos Moodle, que es poden veure i descarregar d'Internet per incorporar-los a la plataforma Moodle del propi centre. Cada seqüència té una versió web utilitzable sense Moodle i generalment acompanyada de documents pdf per imprimir. A la pàgina web del treball es pot trobar una guia per al professorat amb un catàleg del material realitzat i indicacions metodològiques: https://sites.google.com/site/victoriaoliu/Llicencia.
    (+ informació)
  • Visió i aprenentatge
    Conjunt de proves que no requereixen material especialitzat i que han estat pensades i dissenyades per a professionals de la docència. S'estima que un 15% de menors de sis anys tenen algun problema de visió. Les disfuncions visuals interfereixen en la correcta elaboració mental del significat de les imatges i, per tant, es converteixen en un dels principals factors de risc en l'aparició de problemes d'aprenentatge.
  • Programació de Plàstica
    Elaborada per l’Escola Quermany de Pals amb l’assessorament de les professores Núria Vancells i Carme Garriga. Conté moltes activitats d’ensenyament-aprenentatge d’Educació Infantil i de Primària.
  • Què, quan i com ensenyar les competències bàsiques a primària
    Llibre que concreta i dóna resposta a allò que no està determinat en el currículum oficial: el desplegament de les competències en objectius, continguts i criteris d´avaluació per a cada cicle d´educació primària. Eina clarament didàctica, pensada i dissenyada a fi i efecte que els centres i el professorat puguin elaborar el projecte educatiu i curricular a més de les programacions d´aula.
  • Competència informacional: del currículum a l'aula
    Aquest llibre es presenta una proposta per a l'articulació de la competència informacional als centres educatius, conceptualitzada de forma transversal i interdisciplinària i utilitzant un model específic per a la seva sistematització. Les concrecions que recull prenen en consideració els recursos i els entorns d'aprenentatge, com ara la biblioteca escolar i les eines TIC, així com orientacions metodològiques específiques i exemples concrets d'aplicació.


 
Tornar a l'índex
Per mirar, reflexionar, aprendre....
DVD
  • Àgora.
    Alexandria, segles IV-V dC. Narra la tragèdia d'Hipàtia, filla de Teó -el director de la cèlebre Biblioteca de la ciutat-, reconeguda matemàtica i astrònoma, que va dedicar la seva existència a la Filosofia. Lliurada del tot a la ciència, va viure en una època convulsa, quan l´imperi Romà i la religió pagana anunciaven la seva decadència.
  • Cube.
    Sis persones apareixen tancades en un laberint d'habitacions cúbiques que amaga trampes mortals. No saben com han arribat allà, però aviat descobreixen que hauran de resoldre certs enigmes i sortejar totes les trampes si volen sobreviure. Metàfora del condicionament dels éssers humans a la societat. Cadascú té una habilitat per sortir, però, sense adonar-se'n, es divideixen en lloc d'unir-se per trobar la sortida.
  • Mi monstruo y yo.
    Un nen solitari descobreix un ou misteriós a la platja i el porta a casa. De dins hi surt una criatura extraordinària que manté amagada mentre pot, amb l'ajuda de la germana i un amic. El monstre és molt mogut i creix amb molta rapidesa, cosa que no passarà desapercebuda a la seva família. Un dia decideixen alliberar-lo al llac i així comença un dels mites més populars d'Escòcia. La pel·lícula se suggereix per a ser treballada al cicle mitjà. Fantasia que deixa clar el seu missatge antibèl·lic i de culte a l'amistat.
  • Happy feet.
    Als pingüins els és fonamental cantar bé per atraure una parella. En Mumble no en sap, però en canvi és genial ballant claqué. Malgrat això, el seu líder, Noah el Vell, el fa fora de la comunitat. Mumble haurà de ser fort i fidel als seus principis per aconseguir els objectius que es proposa. La possibilitat d'emprar els subtítols fa que pugui ser d'interès a l'aula d'idiomes o per a l'alumnat nouvingut i l'aula d'escollida.
  • El señor de la guerra.
    Història d'aventures i acció situada al món del comerç internacional d'armes. Una de les conseqüències del final de la Guerra Freda va ser la gran quantitat d'armes disponibles que van quedar als antics estats soviètics i que es van vendre sobretot a l'Àfrica, la qual cosa va permetre als traficants, en el seu moment, aconseguir grans quantitats de diners.
  • Banderas de nuestros padres.
    En aquesta pel·lícula èpica que el New York Times descriu com un "espectacle dramàtic", Clint Eastwood vol mostrar que l'única veritat sobre la guerra és que es pot lluitar per una nació, però només es pot morir pels amics.
  • Ratatouille. Història sobre la relació entre una rata i un ajudant de cuina en un restaurant francès. Remy, una rata amb un desenvolupat sentit de l'olfacte, s'enamora del món culinari, i somia convertir-se en un gran xef francès malgrat l'oposició de la seva família, el seu pare i el seu germà, sense oblidar el problema evident que suposa ser una rata en una professió que detesta els rosegadors. Entre perills i situacions rocambolesques, la pel·lícula aborda temes universals com són els llaços d'amistat i la lleialtat, la batalla entre el que la família espera de nosaltres i el que volem ser en realitat, i finalment, els somnis impossibles i la lluita contra l'adversitat per portar-los a terme.
  • Pingu- Robby el snowboarder. Pingu ens ensenya el dia a dia i les moltes aventures d'una simpàtica família de pingüins que parlen el fictici idioma del pingüinès, que utilitzen els peixos com a moneda, que juguen, treballen i gaudeixen en un món constantment nevat fet de plastilina.
  • La Ola. Alemanya avui. Durant la setmana de projectes, al professor d'institut Rainer Wenger, se li ocorre la idea d'un experiment que expliqui als seus alumnes quin és el funcionament que acabarà amb resultats tràgics. Tot just en dos dies, el que comença amb una sèrie d'idees innòcues com la disciplina i el sentiment de comunitat es va convertint en un moviment real: La Ola. Al tercer dia, els alumnes comencen a aïllar-se i amenaçar-se entre si. Quan el conflicte finalment trenca en violència durant un partit de waterpolo, el professor decideix no seguir amb l'experiment, però llavors ja és massa tard, L'a Ola s'ha descontrolat ......
  • Wall-e. El film, animat per ordinador, narra la història de dos robots, un d'ells (Wall·e) és l'encarregat de netejar la Terra en el futur. Va ser dirigit per Andrew Stanton, el treball previ del qual, Buscant en Nemo, va guanyar el premi Oscar a la millor pel·lícula d'animació. La majoria dels personatges de WALL·E no tenen veus humanes i es comuniquen amb sons -dissenyats per Ben Burtt- que s'assemblen a veus.
  • V de Vendetta. És un pel.lícula de ciència-ficció i intriga. Ambientada a l'any 1997, en una època posterior a una hipotètica III Guerra Mundial. Anglaterra s'ha convertit en un Estat feixista. En aquesta situació, apareix un misteriós personatge que es fa anomenar "V" i que ataca als interessos i agents de l'estat, tot creant el caos amb l'objectiu de enderrocar el govern i incitar a la població a adoptar una societat anarquista.
  • Slumdog Millionaire. Jamal Malik (Dev Patel) és un adolescent pobre de Bombai que un dia s'apunta per anar a la versió índia del programa Who Wants to Be a Millionaire?. A partir de la seva participació en el programa, la seva vida sofrirà un gran tomb. Sorprenentment, contesta totes les preguntes tot i no tenir gaires estudis, fet que fa sospitar els organitzadors i la policia que estigui fent trampa.
  • Stan Laurel & Oliver Hardy. Stan Laurel i Oliver Hardy, coneguts popularment com el prim i el gras, van formar la parella còmica més cèlebre del segle XX, un duo del cinema americà d'entreguerres basat sempre en problemes, embolics i destrosses, ritualitzats i polits, dels quals l'ingenu Stan surt sempre indemne, mentre Oliver és l'ase dels cops. Van protagonitzar gran quantitat de films muts i sonors.
 
Tornar a l'índex
 
NOTA: Recordeu que podeu reservar telemàticament qualsevol dels materials disponibles al nostre CRP des d'aquest Formulari de Reserva de Préstec que també trobareu a la nostra pàgina web, dins el menú Mediateca.
 
 
Tornar a l'índex
Des de l'EAP

L'Institut Sant Feliu estrena USEE

Aquest curs escolar s’ha posat en funcionament la USEE a l’Institut de Sant Feliu. Aquest recurs vol donar continuïtat a la USEE de primària situada a l’escola l’Estació del municipi per tal de donar resposta a aquells alumnes que presenten necessitats educatives greus i permanents. La finalitat d’aquest recurs a secundària va més orientada a treballar aquelles competències que permetin als alumnes desenvolupar-se en un futur de manera autònoma i integrar-se a la societat amb èxit. La manera de treballar s’intenta allunyar de les classes tradicionals, apostant per un treball amb tallers o projectes transversals i globalitzadors de les diferents àrees d’aprenentatge . Això es fa a partir de tallers de cuina, hort, taller d’hàbits saludables i un projecte d’entorn que els permet conèixer i poder-se moure amb garanties en el seu entorn més proper. D’altra banda per tal que aquest recurs no acabi essent una unitat segregada dins l’estructura del centre, els alumnes de la USEE s'integren a les matèries amb el seu grup de referència, en funció de les seves necessitats educatives.S’intenta, sempre que sigui possible,assegurar la seva participació en les activitats ordinàries del centre i així relacionar-se amb la resta dels companys.

Tornar a l'índex
Des del LIC

Llegir i viatjar, tot és començar

Aquest curs escolar estrenem les maletes viatgeres de la Biblioteca Pública Octavi Viader i Margarit de Sant Feliu de Guíxols. Es tracta de quatre maletes, una per cada grup-classe de 5è i de 6è, amb una selecció de llibres de tota mena: de ficció, de coneixements, còmics...
Des de la biblioteca es desplaçaran a les diferents escoles per fer la presentació de les maletes, i les deixaran allà. Posteriorment els alumnes aniran a la biblioteca per explicar als bibliotecaris la seva experiència amb els llibres, els seus preferits i per recomanar o conèixer altres lectures.
Aquesta iniciativa es complementarà amb un Club de Lectura destinat a aquesta franja d’edat que començarà el proper mes de gener.
Les maletes estaran una mica més d’un mes a cada escola de la població, convidant els alumnes a conèixer tot el món dels llibres i de la lectura i després continuaran el seu viatge, i és que ja sabem que llegir i viatjar, tot és començar...
Si vols veure una selecció dels llibres de les maletes clica aquí


Tornar a l'índex
NOTA: També podeu consultar aquest Full Informatiu des de la nostra pàgina web, a partir del menú Informació / Full informatiu . L'enllaç directe a la pàgina corresponent és http://www.xtec.cat/crp-baixemporda/informacio/informatiu_sebe_des11.htm
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació
C/ Morró, 37 - Tel.: 972643686 - Fax: 972642029
17100 La Bisbal d'Empordà
crp-baixemporda@xtec.cat