Curs 2011-2012 Número 3 - febrer 2012
Versió per a descarregar o imprimir :
Notícies d'interès
Comiat d'en Lluís Maruny
L'INS La Bisbal participa en un Projecte Comenius
Tribuna Jove
Recursos en línia
Parlem de drogues
Aventura d'explorar
Agenda Llatinoamericana
Noves propostes IREF
Caixes didàctiques
Maleta del Còmic
Novetats per llegir, mirar i escoltar
Per atendre millor la diversitat
Per treballar valors
Per tenir cura de la natura
Per estar al dia sobre Pedagogia Sistèmica
Per ensenyar millor
Per impulsar la lectura
Per cantar i ballar
Novetats per mirar, reflexionar, aprendre....
Cinema i salut
Des de l'EAP
Formació als Serveis Educatius
Des del LIC
Projecte Arce: treballem junts el Projecte Lingüístic
 

Notícies d'interés
  • Comiat d'en Lluís Maruny
    El 24 de gener passat va morir en Lluís Maruny Curto, psicòleg, membre de l’EAP des de la seva creació, el 1984, fins al 2007, data de la seva jubilació.
    En Lluís va fer sempre aportacions originals i brillants en la manera d’entendre la psicologia de l’educació fins al punt de ser un autèntic emprenedor d’idees i projectes per la creació d’un model genuí d’intervenció dels EAPs.
    Va mantenir una visió crítica i progressista, a vegades agosarada fins i tot, sobre la professió i va saber interpretar la renovació pedagògica amb criteri propi i de forma valenta, molt més enllà dels ambigus i boirosos marcs oficials.
    Era un home de tot o res. Implicat tota la vida amb decisió i convicció en el compromís social, ha estat un lluitador constant en favor de les causes justes i contra el menyspreu de l’exclusió.
    Els qui hem compartit anys de la vida professional amb en Lluís recordarem sempre la seva saviesa i la seva incondicional dedicació per a l’assoliment d’una societat més justa i solidària.
    Des d’aquí un sentit condol a la Conxa.

    En aquest enllaç trobareu un article que recull algunes de les idees i l’estil del pensament pedagògic d’en Lluís.
  • L'INS La Bisbal participa en un Projecte Comenius
    El centre INS La Bisbal participa  en el programa multilateral europeu Comenius de la Unió Europea els cursos 2011-2013 juntament amb altres centres educatius de secundària de la resta d’Europa: Istituto Omnicomprensivo G. Mazzini a Itàlia, Lycée d’enseignement général et agricole Louis Giraud de França, Geniko Lykeio Peramatos de Grècia, Séminaire de Floreffe de Bèlgica, Profesionalna gimnazia po selsko stopansko Kan Asparuh de Bulgària i el Colegiul National Vasile Alecsandri de Romania.
    El títol del projecte “Sur la trace de nôtre héritage culturel en Europe” posa en relleu diversos personatges vinculats al territori empordanès i els elements culturals més significatius de l’Empordà. El projecte té com a elements centrals el pintor surrealista Salvador Dalí i el cantautor Lluís Llach. Els nostres alumnes de secundària, batxillerat i cicles faran diverses activitats acadèmiques relacionades amb aquests dos destacats personatges per tal de difondre el llegat cultural de l’Empordà a nivell europeu, utilitzant com a llengües vehiculars i de treball el català, el francès i l’anglès.
    Espai web del Projecte.
    Vídeo de la rebuda dels participants en el Projecte, a l'Institut La Bisbal
  • Tribuna Jove
    És una activitat impulsada per Tribuna de Girona, amb el suport del Departament d'Ensenyament, en la que cada dimecres d’aquest curs, més de 100 alumnes de 1er de Batxillerat de les Comarques de Girona, acompanyats de professors, visitaran l’auditori de l’EspaiCaixa, de Girona, per participar en un sessió en la que tres ponents destacats d’un determinat àmbit explicaran als joves el seu relat, la història professional, acadèmica i vital que els ha dut allà on són. Després s’obrirà un espai de col·loqui entre els alumnes i els ponents. http://www2.tribunadegirona.com/tribunajove/que-es/
   
Tornar a l'índex
Recursos en línia
  • Noves propostes IREF. www.grupiref.org -
    Us anunciem que el Grup IREF ha actualitzat la seva pàgina web, on ara hi trobareu:
    - A Cursos i activitats: l'anunci de la XVI Conferència Filosofia 3/18 i II Jornades de Didàctica de la Filosofia.
    - A Per ser usat: la guia per treballar la pel·lícula "Ping Pong Mongol".
    - A Experiències i a L'article del mes: materials sobre "La Gallina Lina", que és un dels contes de la proposta per Educació Infantil, Tot pensant.
    Per altra banda i donat que aquest 2012 se celebra l'ANY DICKENS, us posem l'enllaç a la guia, elaborada pel Grup IREF, per si us interessa treballar la pel·lícula “OLIVER TWIST” de Roman Polanski, basada en una novel·la d'aquest escriptor.
    http://www.grupiref.org/documents/oliver-twist.05.pdf
    Esperem que aquests materials siguin del vostre interès.
   
Tornar a l'índex
Caixes didàctiques
  • Maleta del Còmic
    - Hem renovat i ampliat la caixa "Maleta del Còmic". Consta ara de més de 30 llibres seleccionats per a treballar valors a l`àrea de Ciutadania, a tutoria,  així com per a dinamitzar la lectura a l’ESO. Podeu consultar el llistat dels còmics que composen la caixa, aquí
   
Tornar a l'índex
Novetats
Per llegir, mirar i escoltar

Per atendre millor la diversitat

  • Sords profunds, però hi sentim i parlem. Conte il·lustrat que explica l'experiència d'una mare que té un fill sord. Mostra com ha afrontat aquesta situació i les persones que l'han ajudat. És una eina de treball per a aquelles famílies o mestres que es troben en una situació semblant. Fitxa
  • Famílium. Conte-joc il·lustrat sobre la diversitat familiar. Ens mostra com actualment la fesomia familiar té molts rostres diferents: heterosexual, lesbiana, gai, reconstruïda, monoparental, extensa, adoptiva...i més important que això, que totes aquestes realitats familiars es justifiquen per un sol fet, que no té a veure únicament amb les lleis civils que les reconeixen, sinó amb l'amor que les lliga. (versió en català i castellà)
Tornar a l'índex

Per treballar valors

  • Premios Irene 2010. La paz empieza en casa. Consta dels 6 projectes guanyadors (quatre instituts i dues escoles). Treballen temes com: el reconeixement del treball invisible de la dona, propostes per corregir els estereotips sexistes, com reduir les diferències de gènere o prevenir la desigualtat i la violència en la nostra societat..Cada projecte inclou la justificació, els objectius, la metodologia, la temporalització i l'avaluació així com la bibliografia i webgrafia. Els annexos de cada projecte contenen fitxes i presentacions de diapositives sobre el tema.
 
    Tornar a l'índex

Per tenir cura de la Natura
  • Les aventures del Capità Enciam. El DVD conté 66 vídeos de 3 minuts cadascun, agrupats en els capítols següents: Aigua i energia; residus i reciclatge, Natura i lleure, Contaminació.
    El Capità Enciam és el protagonista d’una sèrie televisiva d'educació ambiental que vol motivar l'adopció d'hàbits ambientals que fomentin l'estalvi d'aigua i energia, el reciclatge i la conservació de la natura.


    Tornar a l'índex



Per estar al dia sobre Pedagogia sistèmica
  • Inteligencia Transgeneracional. Sanando las heridas del pasado. Constelaciones Familiares. La intel·ligència transgeneracional és un procés multidimensional que ens permet trobar solucions per alliberar-nos de lligams que limiten el creixement natural de les persones. Amb el mètode de les constel·lacions familiars tothom pot ampliar la mirada i accedir a competències que ens deixin veure múltiples connexions entre assumptes del passat i del present amb implicacions cap el futur.
  • Eres uno de nosotros. Miradas y soluciones sistémicas para docentes, alumnos y padres. Obra d'orientació sistèmica. L'autora relaciona el pensament de Bert Hellinger sobre la unió amb la família d'origen amb altres punts de partida de l'ensenyament sistèmic. Els relats es basen en exemples pràctics. Fitxa
  • El alma conoce el camino. Constelaciones familiares con niños y jóvenes. Basant-se en l'estudi de diferents casos, l'autora demostra que les Constel·lacions Familiars són un bon mitjà per resoldre problemes psíquics, disfuncions alimentàries o altres alteracions de comportament. Descriu amb molt tacte com es pot treballar amb les diferents edats i com fer-ho també en grups de treball o de forma individual.
  • Cuentos que nos unen. Relatos que transmiten los Órdenes del amor según Bert Hellinger. Un conte pot impactar-te, fascinar-te o no agradar-te, i de cop, analitzes les causes. Aquest llibre et submergeix en la trama dels contes com si et miressis al mirall, en el que, potser, no t’hi havies mirat mai. Veure, a través de personatges, coses semblants a les que ens passen a nosaltres, ens porta a preguntar-nos sobre el significat i el sentit dels assumptes que no estan clars a la nostra vida.


    Tornar a l'índex
Per ensenyar millor
  • Què, quan i com ensenyar les competències bàsiques a primària. Proposta de desplegament curricular. Formula una orientació sobre com tractar el desplegament curricular de les competències que no estan expressades en el currículum LOE. També parla de "l'àmbit comú" com aquest espai que ha de recollir i desenvolupar sistemàticament totes les competències transversals com a estratègia per resoldre les dificultats que sorgeixen a l'hora d'elaborar el projecte educatiu i curricular dels centres. Fitxa
  • Diversitat cultural i exclusió escolar. Dinàmiques educatives, relacions interpersonals i actituds del professorat. Aquest llibre ajuda a comprendre com es genera l’exclusió i el fracàs escolar dels fills i filles de famílies d’origen immigrat a partir d’investigacions etnogràfiques, de l’anàlisi de pràctiques escolars, i de la constatació de la gran influència de les idees i conductes del professorat en l’èxit educatiu de l’alumnat. Fitxa
    Tornar a l'índex
Per impulsar la lectura
  • Alfabetización mediática y competencias básicas. Proyecto Mediascopio Prensa. La lectura de la prensa escrita en el aula. Actualment, l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació s’ha generalitzat en experiències educatives relacionades amb els mitjans de comunicació. Internet ha estat determinant en la varietat d’experiències que inclouen aquest mitjà a les aules des de diferents punts de vista. Englobades dins de les competències bàsiques i a través dels blogs, les wikis, les webquests, etc. s’estan treballant els mitjans de comunicació. S'aborden les habilitats que permetran a l’alumnat progressar en l’era digital: habilitat de llegir textos i comprendre’ls, capacitat de discernir i triar el que té valor entre la multitud d’estímuls que ofereix la realitat, i la capacitat de pensar independentment Fitxa.
  • La diagramación del periódico. La lectura de la premsa escrita a l’aula. El foment de la lectura de la premsa a l’aula és una bona eina perquè, a partir de l’anàlisi de l’actualitat, l’alumne desenvolupi la seva consciència ètica davant de la realitat del món actual i adquireixi uns valors cívics fonamentals. Aquest llibre tracta els conceptes teòrics bàsics relacionats amb l’alfabetització mediàtica i amb la lectura en el sentit més ampli. Posa a disposició del professorat de totes les àrees i nivells d’ensenyament tota una sèrie d’activitats per treballar aquests continguts a l’aula. Fitxa.
    Tornar a l'índex

Per cantar i ballar
  • Cançons per aprendre. 3 CDs de la Dàmaris Gelabert per a 0-3 anys, 3-7 anys i 7-9 anys respectivament amb doble versió cantada i instrumental.. Cançons per aprendre a gaudir de la música, tot jugant, cantant, ballant, escoltant, i alhora aprenent altres coses importants per al desenvolupament dels infants. Pot ser útil tant a l'àmbit familiar com a l'escola i poden ajudar a reforçar de forma lúdica i divertida alguns dels aprenentatges bàsics. En el llibret adjunt hi ha les lletres de cada cançó, així com una explicació del context més adequat per cantar-la o ballar-la i els jocs que pot generar.


 
Tornar a l'índex
Per mirar, reflexionar, aprendre....


Cinema i salut
  • 2 DVDs per a treballar l’educació en valors, l’educació per a la salut i la prevenció de las drogodependències a l’ESO i a Batxillerat. Aquestes pel·licules fomen part del programa “Salut en curso” elaborat per l”Asociación de prensa juvenil”. Cada pel·lícula té la seva guia didàctica i altres materials relacionats que podeu trobar a la pàgina web. http://www.prensajuvenil.org/index.php?q=salud-en-curso
    • 1.- Gracias por fumar. El protagonista és un sexy i carismàtic relacions públiques d'una gran tabacalera que lluitarà per defensar el dret de fumar dels nord-americans, encara que això pugui acabar amb ell i al mateix temps ha de seguir sent un exemple per al seu fill de 12 anys. Es trobarà amb la ira d'un senador que decideix acabar amb el fum de tots els cigarrets. La capacitat del protagonista per "filtrar la veritat" es posarà a prova. Gràcies per fumar, és una comèdia molt divertida que crea addicció.... pot ser que et moris però no de riure!
    • 2.- Corazón rebelde. Ens explica la història d’un cantant de country genial a qui els seus fantasmes interns, la seva complexa personalitat, i sobretot, la seva addicció a l’alcohol, li provoquen una caiguda als inferns de la que tarda molts anys en sortir. És una pel·lícula sobre la por, la irresponsabilitat i la incapacitat per assumir i potenciar el talent propi.
 
Tornar a l'índex
 
NOTA: Recordeu que podeu reservar telemàticament qualsevol dels materials disponibles al nostre CRP des d'aquest Formulari de Reserva de Préstec que també trobareu a la nostra pàgina web, dins el menú Mediateca.
 
 
Tornar a l'índex
Des de l'EAP

Formació als Serveis Educatius

Els dies 12, 14 i 16 del desembre passat, va tenir lloc a Girona unes jornades promogudes pel Departament d’Ensenyament, sobre l’abordatge dels trastorns que incideixen en l’aprenentatge. Aquestes jornades anaven destinades als professionals dels EAP, CREDA (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Auditius)i del CREDV (Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals) i altres serveis educatius específics (SEM I SEETDIC).
La coordinació del curs va estar duta a terme per la Unitat de Trastorns d’Aprenentatge Escolar (UTAE) de l’Hospital Sant Joan de Déu.
Com a objectius principals es van marcar els següents: actualitzar la informació sobre diferents trastorns que incideixen en l’aprenentatge de l’alumnat, facilitar instruments i protocols per detectar els diferents trastorns (per exemple: PRODISCAT- Detecció de Protocol i Actuació en Dislèxia ) i poder-ho treballar a l’aula.
D’entre els trastorns que s’han treballat trobem: la Dislèxia, el Trastorn de l’Aprenentatge No Verbal (TANV), el Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat (TDAH), la Discalcúlia i el Trastorn Específic del Llenguatge (TEL).
Aquesta formació es valora com a molt positiva, en el sentit que tenim més elements de millora per als alumnes amb aquestes dificultats que estant a les nostres aules.


Tornar a l'índex
Des del LIC

Projecte Arce: Bascos, Andalusos, Valencians i Catalans treballem conjuntament el Projecte Lingüístic

El Servei Educatiu del Baix Empordà participa en un Projecte Arce atorgat pel Ministeri d’Educació per fer un treball sobre el Projecte Lingüístic amb serveis educatius de 3 comunitats més: el CEP de Huelva, el CEFIRE d’Elda i el Berritzegune de Barakaldo.
Al llarg d’aquest curs i el següent els assessors lingüístics d’aquests quatre serveis educatius posarem sobre la taula els diferents temes en torn l’assessorament i l’elaboració del Projecte Lingüístic als centres.
Compaginarem el treball telemàtic amb moodle, google docs, bloc... amb trobades a les quatre seus dels diferents serveis.
S’ha iniciat el treball amb una primera trobada a Huelva aquest mes de gener on es retornarà per a una trobada final, ja que aquest és el servei coordinador del projecte.
Com a recull de la feina d’aquests dos cursos, s’elaborarà una web i s’editarà el treball final.


Tornar a l'índex
NOTA: També podeu consultar aquest Full Informatiu des de la nostra pàgina web, a partir del menú Informació / Full informatiu . L'enllaç directe a la pàgina corresponent és http://www.xtec.cat/crp-baixemporda/informacio/informatiu_sebe_feb12.htm
Generalitat de Catalunya. Departament d'Educació
C/ Morró, 37 - Tel.: 972643686 - Fax: 972642029
17100 La Bisbal d'Empordà
crp-baixemporda@xtec.cat