PROJECTE

Enguany el Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles organitza el Col·loqui de Tardor titulat "Llegendes i Paisatges dels Països Catalans ". Al mateix temps, vol treballar de manera conjunta amb altres entitats de la nostra ciutat i vol fer participar a tota la societat banyolina en aquest esdeveniment que marca una fita cultural cada any a la nostra ciutat. És per això que en aquests darrers anys ha organitzat diversos actes paral·lels al col·loqui, treballant de manera conjunta amb aquelles entitats de la ciutat que es mouen per divulgar la cultura a casa nostra.

No hi ha cap mena de dubte que els fenòmens naturals més propers a nosaltres han originat una gran quantitat d’històries. Els humans sempre volem entendre allò que ens és desconegut i misteriós. Amb aquest recull de llegendes podreu llegir les històries que estan relacionades amb fenòmens naturals de la nostra comarca i més concretament amb estanys, estanyols i bullidors. Hem inclòs diverses versions de la mateixa llegenda perquè pugueu escollir la que més us agradi i també perquè es puguin comparar a l’aula.

I per treballar aquestes llegendes us proposem tres activitats:

Primera proposta
Concurs literari, adreçat a alumnes de CI, CM, CS de Primària i Secundària. Es tracta de crear una llegenda d’origen, que expliqui, d’una manera divertida i enginyosa l’origen d’algun fenomen natural. Per exemple, un nen s’inventa un conte que explica per què un bullidor de la nostra comarca s’anomena “Ull de Porc”. Els millors treballs de cada curs seran premiats en un acte cultural a la sala Coromines del Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles. El Centre es reserva també el dret de publicar aquestes llegendes.

Segona proposta
Des del Museu Darder se us invita a il·lustrar (amb la tècnica i el format que preferíeu) algunes d’aquestes llegendes que teniu en aquest dossier. La il·lustració pot ser col·lectiva o no. Els millors dibuixos s’exposaran a la Biblioteca Comarcal i al museu Darder.

També podeu fer creacions en tres dimensions, jugar amb els volums, textures...

Tercera proposta
La tercera proposta implica un treball audiovisual en equip, es tracta d’il·lustrar o representar una de les llegendes de la comarca, teatralitzar-la, representar-la amb titelles, amb ombres xineses... i gravar-la amb càmera de vídeo o fer una presentació amb imatges fixes, so, animació.... Els treballs presentats es projectaran al Museu Darder i si algun és de prou qualitat la projecció al Museu serà permanent.

Recollida de treballs:
Tots els treballs s’han de fer arribar al Centre de Recursos Pedagògics del Pla de l’Estany.
El termini per a presentació de treballs finalitza el 9 d'abril del 2010.

El Centre d’Estudis Comarcals de Banyoles, el Centre de Recursos Pedagògics del Pla de l’Estany, el Museu Darder-Espai d'Interpretació de l'Estany, l'Escola de Natura i la Biblioteca Comarcal volem invitar-vos a fer vostres totes aquestes propostes de treball. Les històries també són una invitació a conèixer el terreny, a descobrir el nostre entorn més immediat, a trescar pel territori i a descobrir aquests fenòmens que marquen l’empremta d’un territori màgic i sorprenent com és la nostra comarca.

Una salutació cordial

L’equip del projecte