|
Fem la travessaPresentacióTravessa 03-04 és una aplicació Tpwin que serveix per a confegir butlletes de travesses de futbol per a la temporada 2003-2004. La versió anterior es va elaborar en la Jornada de creació de materials del 1999 en un taller coordinat per en Ton Solé i la Rosa Oliver. D'ençà fins ara els programes d'ordinador han canviat molt i la lliga de futbol també i, és per això que ens hem animat a fer la nova versió. La present versió funciona amb el Word 97 o el Word 2000 i incorpora els equips actuals de la lliga de futbol amb els que es confegeix la travessa de cada jornada. JustificacióLes travesses de futbol són molt més que un simple joc d'atzar. El mitjans de comunicació i la societat en general ha fet del futbol un símbol i ha atorgat valor de representació als diferents equips. No en va el Barça és més que un club i en un Barça Real Madrid s'hi juga més que un partit. La travessa de futbol és un element d'interès col·lectiu que té una important repercussió social i que rebem informació de forma continua a través dels mitjans de comunicació. A més a més es produeix seguint una planificació preestablerta que en facilita el seu aprofitament educatiu. Cada divendres podem omplir una travessa, els nois i noies poden mirar els resultats a casa i el dilluns veure quants resultats hem encertat. Aspectes tècnicsA la pàgina web de la sessió 1 del SATI DNEE del curs 03-04 trobareu un enllaç a aquest material que està dipositat a la pàgina del Tpwin http://www.xtec.net/~jfonoll/tpwin/ on també podeu trobar altres materials semblants. La instal·lació es realitza automàticament en executar el programa Travessa 03-04. L'instal·lador comprova la versió del Tpwin que hi ha a l'ordinador i avisa en cas de conflicte. En finalitzar crea una drecera al programa en el menú Inicio | Porgrames |Tpwin | Travessa. Tpwin teclat en pantalla Windows és un teclat virtual que funciona com una barra d'eines que en prémer una tecla envia les ordres a la finestra activa de l'ordinador. Es tracta d'un entorn obert que es pot adaptar als interessos i necessitats de cada usuari. Es pot utilitzar el ratolí, la pantalla tàctil, el teclat o per escaneig amb un polsador, el joystick o la veu. Es pot trobar en el Sinera 2000, el Programari de l'XTEC tot i que la darrera versió la trobareu a l'adreça http://www.xtec.net/~jfonoll/tpwin/ Primers passosEn fer clic sobre la drecera de Travessa 0304 automàticament s'obren dos programes que ocupen tota la pantalla.
Com hi ha més equips que caselles disponibles hem estructurat l'activitat en diverses pàgines del teclat virtual · 2 pàgines pels equips de 1a per ordre alfabètic · 2 pàgines pels equips de 2a per ordre alfabètic · 1 amb les apostes 1, X, 2 i amb les icones per esborrar, imprimir... Activitats d'escriureAquesta material està pensat en primer lloc per facilitar la còpia o confecció d'una butlleta de la travessa utilitzant un llenguatge pictogràfic. L'activitat correspon a les etapes inicials de l'aprenentatge de la lecto-escriptura, on es prioritza els aspectes globals i funcionals per sobre els aspectes analítics i instrumentals. S'utilitza un mètode d'escriptura global ja que en prémer la casella s'enganxa l'escut i el nom de l'equip. S'utilitza una escriptura mixta gràfica i textual ja que l'objectiu és treballar la lectura i l'escriptura. S'ha construït una doble interfície de treball, una gràfica a partir dels escuts i una amb text a partir dels noms que es poden utilitzar indistintament en funció de les habilitats dels alumnes o de l'objectiu de l'activitat.
Altres activitatsEl futbol i la travessa poden ser un centre d'interès que permeten treballar nombrosos continguts i procediments. A tall d'exemple n'esbossarem alguns Comunicació en l'entorn escolarTant si es fa una travessa individual o amb tota la classe, és una bona oportunitat per parlar i discutir entre els alumnes tant en el moment de fer-la com en el moment de comptabilitzar el resultats. Potser una tàctica d'activació de la conversa semblant a les preguntes “Què has fet aquest cap se setmana?” “Avui,que has dinat ?” però amb un to més adult i lúdic. Comunicació en l'entorn familiarCom els resultats es coneixen del diumenge a través dels mitjans de comunicació aquesta activitat es pot utilitzar com estratègia perquè els alumnes mantinguin converses amb els membres de la seva família i mirin la televisió d'una forma més activa LògicaTot i que confegir una travessa no és una activitat científica si que posa en joc procediments molt semblants al mètode científic ja que:
Medi socialEls equips de futbol d'alguna forma són una representació dels territoris i ciutats de l'estat. La seva distribució no és homogènia, sinó que s'ajusta aproximadament a la capacitat econòmica dels diferents territoris. L'estudi de la distribució dels equips de futbol, a través dels seus escuts o futbolistes, pot ajudar a donar significativitat a uns espais geogràfics allunyats. Numeració i càlculLa comptabilitat dels resultats en la lliga de futbol, els punts, i tots els elements que configuren la classificació són un bon exemple per treballar la numeració i el càlcul tant amb nombres naturals com amb nombres enters ( positius i negatius). Més informacióPodeu completar la informació sobre aquest material a http://onlae.terra.es/quinielas.htm hi ha tota la informació sobre les travesses: les jornades, els resultats, la normativa. http://www.xtec.net/dnee/jornada/pr01_1.htm programació d’activitats en relació Segon Nivell de Concreció per a l'Escola 3-12. |